• Anonym (gravid och arbetslös)

gravid i v 34..möte på arbetsförmedlingen idag..är jag tvungen att dölja magen?

Som rubriken lyder..är jag tvungen att dölja magen på mötet idag där vi ska följa upp min handlingsplan? Vad kan hända om jag talar om min graviditet för dom?.har varit inskriven som arbetssökande på arbetsförmedlingen sedan början på juni i år.
    Behöver iaf vara inskriven på arbetsförmedlingen 2 veckor till för att kunna få min sista ersättning från alfakassan innan jag tar ut min föräldrapenning i förskott...

• Svar på tråden gravid i v 34..möte på arbetsförmedlingen idag..är jag tvungen att dölja magen?
  • LaLola

Va? Varför i hela friden skulle du behöva dölja att du är gravid?!

• Anonym (gittan)

Klart du inte ska dölja magen! Du har rätt att vara inskriven som arbetssökande ända fram till förlossningen, det finns ju en chans om än milroskopisk att du får ett jobb till efter föräldraledigheten. Vet hur det känns men du har absolut inget att oroa dig för!

• nozpa

Det är inte olagligt att vara gravid. Och arbetssökande kan man ju vara även om man ska ha barn om några veckor. Nej, du behöver inte dölja magen.

LaLola skrev 2014-10-10 09:32:26 följande:

Va? Varför i hela friden skulle du behöva dölja att du är gravid?!

För att då kanske dom skriver ut mig från arbetsförmedlingen..och då få jag inte sista ersättningen från alfakassan som kommer i slutet på månaden..
  • nozpa
    Anonym (gravid och arbetslös) skrev 2014-10-10 09:34:04 följande:
    För att då kanske dom skriver ut mig från arbetsförmedlingen..och då få jag inte sista ersättningen från alfakassan som kommer i slutet på månaden..
    Men du får vara arbetssökande när du är gravid. Det är ju ganska vettigt att faktiskt vara det om man inte har ett jobb. Så ta det lugnt. Dom skriver inte ut pga din graviditet. Absolut inte.
    nozpa skrev 2014-10-10 09:36:03 följande:

Men du får vara arbetssökande när du är gravid. Det är ju ganska vettigt att faktiskt vara det om man inte har ett jobb. Så ta det lugnt. Dom skriver inte ut pga din graviditet. Absolut inte.

Okej jag hoppas att ni har rätt...Känns så himla fel att vara oärlig också..
  • Anonym (lagen)
    Så länge du är arbetsför och verkligen söker arbete så får du vara inskriven. Söker du timvik osv?

Jag har sökt deltid och en del heltidsarbete tidigare men nu verkar det bli svårt att satsa på att söka ett heltidsarbete

• LaLola
    Varför skulle de skriva ut dig? Kan du inte jobba?
  • LaLola
    Anonym (gravid och arbetslös) skrev 2014-10-10 09:40:30 följande:

Jag har sökt deltid och en del heltidsarbete tidigare men nu verkar det bli svårt att satsa på att söka ett heltidsarbete

Varför då?
  • Anonym (lagen)
    Anonym (gravid och arbetslös) skrev 2014-10-10 09:40:30 följande:

Det du kan tänkas få under sista veckorna är timvik. Sök såna jobb.
  • elmadumle

Jag har haft akassa och inskriven på arbetsförmedlingen ända fram till förlossningen, inget problem.

• Anonym (lagen)
    elmadumle skrev 2014-10-10 09:53:07 följande:

Jag har haft akassa och inskriven på arbetsförmedlingen ända fram till förlossningen, inget problem.

Det är inga problem så länge man faktiskt söker arbete också.
  • yodi

har varit inskriven på af när jag har varit höggravid och det har aldrig varit några problem.

• LaLola
    elmadumle skrev 2014-10-10 09:53:07 följande:

Samma här.

Tack för alla svar :)

• Annelie 76

Jag är inskriven på af och får a-kassa fram till barnet föds utan problem. Har aldrig dolt magen och det enda de sagt på af är grattis. När jag varit på intervju med mage som syns (senast förra veckan) har de frågat när jag tänkt börja jobba igen. Ingen har sagt nåt negativt om magen alls och jag har inte blivit straffad för att jag är gravid.

• Fru Anna

Ta inte ut föräldrapenning i förskott. Spar den till efter barnet är född.

Fru Anna skrev 2014-10-10 14:10:47 följande:

Ta inte ut föräldrapenning i förskott. Spar den till efter barnet är född.

Jag får extremt låg alfakassa det är därför jag antagligen kommer ta ut föräldrapenningen i förskott..
Svar på tråden gravid i v 34..möte på arbetsförmedlingen idag..är jag tvungen att dölja magen?