Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (ts)

Arbeta statligt

Är det någon här som arbetat statligt och kan berätta om för- nackdelar med det?

• Svar på tråden Arbeta statligt
  • Kjell2
    Anonym (ts) skrev 2014-10-10 09:51:40 följande:

Är det någon här som arbetat statligt och kan berätta om för- nackdelar med det?

Hänger väldigt mycker på jobb och arbetgivare. Har jobbat som ingenjör både statligt och privat. Skillnaderna var inte jättestora, avtalmässigt så mer ledig tid statligt och mer pengar privat..

Mer pengar för repressentaion privat men större möjlighet att göra roligheter på arbetstid statligt.

• Anonym (fördelar)

Jag kände mig säkrare som statligt anställd än privat. Lönemässigt så har man sämre löner offentligt än som privatanställd, om man inte är GD... :)

Ledigheten är ett stort plus och förmånerna på arbetsplatsen var bättre statligt än privat.

• Stårschan

Som statligt anställd får man väl ut 90% av lönen under hela föräldraledigheten, eller har de ändrat det?

• Anonym (Erica)
    Stårschan skrev 2014-10-10 10:25:19 följande:

Som statligt anställd får man väl ut 90% av lönen under hela föräldraledigheten, eller har de ändrat det?

Du får 90% för varje fp-dag som du tar ut. När jag jobbade med personaladministration inom statlig myndighet så skickade de anställda in sina utdrag från FK på hur många fp-dagar de hade tagit ut och så fick de föräldrapenningtillägg för motsvarande dagar. Och antalet dagar man får tillägget för är fler än vad de flesta andra kollektivavtal anger. Så det är väldigt förmånligt.
    Du hade också rätt att jobba deltid upp till 12 år, vilket varit 8 år för "alla andra".

Sen när det gäller lönerna så måste jag säga att jag tycker att skillnaderna minskar. Viss expertis har säkert möjlighet att få klart högre löner privat men exempelvis handläggare, ekonomer mfl tycker jag tjänar rätt bra nu för tiden.
Svar på tråden Arbeta statligt