• Sebba

Sjukskriven

Hej.
    Jag försökte få svar på er facebooksida men de vägrade att svara där då man bara får ställa frågor gällande föräldraförsäkringen där så jag ställer min fråga här.

Jag har varit sjukskriven i 18 dagar och undrar bara om jag ska göra min ansökan när jag är "friskförklarad" och kan gå till jobbet eller om jag kan göra det nu på en gång även om jag kanske måste vara hemma fler dagar efter det att jag gjort ansökan?

• Svar på tråden Sjukskriven
  • Försäkringskassan

Hej!

Ansöka bör man göra med en gång. Det man skall tänka på är att man inte kan fylla i något friskdatum i ansökan om man inte är frisk när man fyller i den utan väljer "jag är fortfarande sjuk".
    Man friskanmäler sig sedan enklast via Mina sidor på www.forsakringskassan.se/privatpers/login

Om man återgår i arbete tidigare än vad det står i läkarintyget är det extra viktigt att tänka på att friskanmäla sig eftersom vi annars kan hinna betala ut för mycket ersättning.

Hälsningar
    Sigrid, handläggare

• Sebba

Hej. 
    Tack för snabbt svar.
    Om mitt intyg finns inne på Mina Sidor klickar jag då ja eller nej på frågan om "Bifoga intyg" ??

• Försäkringskassan

Hej!

Om ditt läkarintyg är inskickat elektroniskt från läkaren så klickar du nej på frågan bifoga intyg, eftersom då finns redan intyget hos oss.

Hälsningar
    Sigrid, handläggare

Svar på tråden Sjukskriven