• de Robespierre

Utmätning av fordon..

Har Fogden beslutat att utmätning skall ske? Betalar du till Fogden idag som ni har kommit överens?

• de Robespierre
    Lexa78 skrev 2014-10-10 13:16:00 följande:
    Den här skulden kommer från en anhörig vilket är värst, har aldrig haft skulder hos kf tidigare. Betalar jag inte senast nästa vecka så kommer de påbörja en utmätning och se över mina tillgångar. 
    Har du kontaktat Fogden för att se vilka möjligheter du har att lägga upp en avbetalningsplan? Om man har en stor skuld så är det i princip omöjligt att lösa den på en gång. Vilket Fogden också vet.
  • de Robespierre
    Lexa78 skrev 2014-10-12 17:48:23 följande:
    Jag har varit i kontakt med dom och talat om att jag dels är arbetslös och väntar barn i december. Jag kommer inte ha högre inkomst än grundnivån vilket är det lägsta man kan få. De sa själva att jag kommer inte att ha möjlighet att börja betala av förrän efter mammaledigheten. Enda tillgången jag har är bilen och där har jag sagt att den ligger på annons för försäljning. Kommer ansöka om skuldsanering.
    Så länge du har en överenskommelse med Fogden och du följer den så skall du inte ha något att frukta. Om det vill ta din bil i utmätning så säg att du vill ha ett skriftligt beslut på det. Du kan även kräva att få er överenskommelse på pränt för framtida behov.
  • de Robespierre
    Anonym (blaha) skrev 2014-10-14 21:04:39 följande:
    Kronofogden kan inte för en privatpersons räkning besluta om en avbetalningsplan. Det är endast den som man är skyldig pengar som kan bevilja en formell avbetalningsplan.

Ligger det en skuld hos Kronofogden är dom skyldiga att utreda vilka betalningsmöjligheter personen med skuld har. 

Finns bara bilen som tillgång kommer de utreda om den kan utmätas för att gå till din skuld. 
    True, men i slutändan innebär det också en överenskommelse med Fogden. Ett annat alternativ är ju att fordringsägaren drar tillbaka sitt krav från Fogden om den känner att skulden kan regleras på annat sätt. Men så verkar det inte vara i detta fallet.
Svar på tråden Utmätning av fordon..