• nurcangabriella

Spärra upp telefon

Hejsan! Comviq är nere just nu så tänkte fråga om någon vet om jag kan spärra upp min gamla telefon som blev stulen för några månader sedan? Är det möjligt för jag fick en ny från försäkringen men nu har den stulna telefonen kommit tillbaka till mig efter 8 månader. Det är en iPhone 5S. Så tänkte kolla om någon vet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-10 14:11
    Och om det inte går. Kan man göra det någon annanstans? (Stockholm) Är ju trotts allt min gamla telefon.

• Svar på tråden Spärra upp telefon
  • zZzZz

Har du fått ersättning av försäkringsbolaget så borde du ta och ringa dom och berätta att din telefon dykt upp, se hur dom ställer sig till det, om dom säger att du ska behålla den, så kanske låsningen går att häva på "schysst" sätt...

• Binary

Det man spärrar på mobiltelefoner är normalt IMEI nummer, vilket är bundet till just den enheten. Den släpps helt enkelt inte ut på GSM nätet av den anledningen. I grund och botten, eftersom du fick en ny av försäkringsbolaget, så är dessa ägare till telefonen. Jag är osäker på vilka som kan låsa upp IMEI nummer, men jag antar att de som kan be om en sådan upplåsning är försäkringsbolag, polis samt operatörer.

• nurcangabriella

Tack men fick den upplåst av Comviq så har två! Sedan fick jag vänta 3 månader på en ny av försäkringsbolaget så dom kan ta sig i röven :D

Svar på tråden Spärra upp telefon