• Anonym (desperat)

    Kronisk springmask?!??

    Snälla, jag ber om era bästa råd och er hjälp. Jag och mina barn har drabbats av något som verkar vara en kronisk springmaskinfektion och jag vet inte var jag ska ta vägen. Jag städar och städar och blir tröttare och tröttare. Känner mig helt desperat.

    Den senaste månaden har jag tagit 3 vermoxkurer. Det innebär sammanlagt 15 dagars behandling med vermox. Och maskarna har alltid kommit tillbaka 1-2 dagar efter avslutad behandling. Står just nu på vermox 2 gånger dagligen. Dag 3 under pågående behandling hittade jag en mask i mitt könshår. Hur är det möjligt? Vanquin verkar inte ha någon effekt alls känns det som.

    Nu är det sista dagen på min 3:e vermoxkur (har inte sett någon mer mask) och jag bävar. Hur många dagar tar det den här gången innan masken är tillbaka igen? Känner mig utmattad och gråtfärdig.

    Vi följer de flesta hygienråd. Det är jag som är mest drabbad. Det enda jag kan tänka på är att jag snusar (stor risk för maskägg i munnen) och att jag gillar socker.

    Är det vi (jag) som är känsliga för mask eller är masken läkemedelsresistent?? Eller städar vi för dåligt? Men vad missar vi i så fall??

    Läkaren på vårdcentralen tror jag trollar. Var ska jag vända mig för hjälp?

    Snälla kan ni komma med råd hur vi blir av med skiten?

  • Svar på tråden Kronisk springmask?!??
  • FIame

    Har du rapporterat läkemedlets bristande effekt till Läkemedelsverket?

  • Anonym (?)

    Du skriver: "vi följer de flesta hygienråden"...

    Om du följer ALLA hygienråd kanske du botas?

  • FIame

    Något jag kan tipsa om är Inotyol i rumpan. Som forskare har jag börjat intressera mig för springmasksinfektioner. Läste en vetenskaplig artikel som lyckades få 80 % behandlingseffekt av bara det lilla ingreppet (att ha för vana att sätta zinksalva i rumpan). Sen tror jag att maskar blivit resistenta mot de vanligaste läkemedlen, men Läkemedelsverket håller inte med eftersom de inte fått in några sådana rapporter (inkompetenta rackare haha).

  • Anonym (desperat)
    Anonym (?) skrev 2014-10-10 20:37:46 följande:

    Du skriver: "vi följer de flesta hygienråden"...

    Om du följer ALLA hygienråd kanske du botas?


    Det här är vad vi gör:

    -Tvättar händerna när vi kommer hem, före maten och efter toabesök samt en del extra. Jag tvättar och spritar händerna så mycket att jag fått handeksem.

    -Duschar 2 gånger dagligen då vi också byter underkläder.

    -Byte av kläder dagligen.

    -Byte av sängkläder, pyjamas och handdukar dagligen.

    -Tvättar det mesta samma dag. Sängkläder och handdukar tvättas i 90°, resten i 60°.

    -Köket hålls kliniskt rent och jag ytdesinfekterar alla ytor dagligen.

    -Badrum och toalett skrubbas dagligen och golven spolas av och torkas med trasa som sedan tvättas.

    -Dammsuger hela lägenheten dagligen.

    -Dammar och våttorkar 2 gånger i veckan.

    -Dammsuger lister och dammtorkar även alla skåp 1 gång i veckan.

    -Barnens leksaker har rengjorts 2 gånger den här månaden. Gosedjur tvättas, torktumlas och läggs i frysen över natten 1 gång i veckan.

    -Soffklädseln tvättad 2 gånger den här månaden.

    Säkert glömt en del. Jag är ensamstående och jobbar heltid. Har varken tid eller energi att göra mer. Vill istället veta om jag prioriterar fel eller om jag missat något extremt väsentligt.
  • Anonym (desperat)
    FIame skrev 2014-10-10 20:47:16 följande:

    Något jag kan tipsa om är Inotyol i rumpan. Som forskare har jag börjat intressera mig för springmasksinfektioner. Läste en vetenskaplig artikel som lyckades få 80 % behandlingseffekt av bara det lilla ingreppet (att ha för vana att sätta zinksalva i rumpan). Sen tror jag att maskar blivit resistenta mot de vanligaste läkemedlen, men Läkemedelsverket håller inte med eftersom de inte fått in några sådana rapporter (inkompetenta rackare haha).


    Tror du eller vet du att det finns vermoxresistenta springmaskar? Börjar nämligen tro att jag blivit knäpp eller att vi feldiagnostiserats.

    Tack för att du tar dig tid.

    Hade en tub zinkpasta hemma och kletade rumpan full igårkväll när vaselin inte hjälpte. Är det samma sak som inotyol?

    Blir 80% av med masken eller blir de sjuka av med 80% av sina maskar?
  • Anonym (desperat)
    FIame skrev 2014-10-10 20:37:25 följande:

    Har du rapporterat läkemedlets bristande effekt till Läkemedelsverket?


    Är det jag eller min läkare som ska rapportera? Tar de på läkemedelsverket en privatperson på allvar?
  • FIame
    Anonym (desperat) skrev 2014-10-10 21:28:08 följande:
    Tror du eller vet du att det finns vermoxresistenta springmaskar? Börjar nämligen tro att jag blivit knäpp eller att vi feldiagnostiserats.

    Tack för att du tar dig tid.

    Hade en tub zinkpasta hemma och kletade rumpan full igårkväll när vaselin inte hjälpte. Är det samma sak som inotyol?

    Blir 80% av med masken eller blir de sjuka av med 80% av sina maskar?
    Artighet är en dygd därför svarar jag ännu mer utförligt :)

    80 % behandlingseffekt dvs om man kör en kur utan att bli återinfekterad så är chansen att botas 80 %. Det fina med just detta är ju att det är just det man slipper bli med "liberalt med zinksalva".

    Sen finns det forskare som menar att man aldrig blir av med dem (i synnerhet inte endast genom att bara vara renlig), eftersom maskarna återinfekterar tarmarna invändigt; att det alltid finns en viss retroinfektion. Så att städa och sådant kan ju vara ganska onödigt jobb egentligen.

    Jag är ganska säker att Vemox inte fungerar längre. Eller att det endast fungerar på vissa individer, för olika människor beroende på människors olika spjälkningssystem, det skiljer i pH, sammansättning av peptider osv, och det skiljer extremt mycket beträffande bakterieflora (varit med och forskat lite på detta också).

    I USA skrivs Vermox inte ens ut för att behandlingseffektiviteten är så pass låg. Men Läkemedelsverket har ingen aaaaning. Det tycker jag är mest humor av allt. I USA används albendazol(e) som fungerar likadant istället för Vermox (mebendazole).

    Redan 1997 fann man att hakmask är nästan helt resistent mot Vermox oavsett doser. Hakmask är springmaskens onda broder. www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9242313
    I Sverige skrivs Vermox ut för hakmask som primärt läkemedel  Tomte

    Så man kan se det som att du har tur att du inte fått hakmask :)

    http://www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Allmanhet/Biverkningar/Rapportera-biverkningar-/
  • Anonym (desperat)
    FIame skrev 2014-10-10 22:29:28 följande:

    Artighet är en dygd därför svarar jag ännu mer utförligt :)

    80 % behandlingseffekt dvs om man kör en kur utan att bli återinfekterad så är chansen att botas 80 %. Det fina med just detta är ju att det är just det man slipper bli med "liberalt med zinksalva".

    Sen finns det forskare som menar att man aldrig blir av med dem (i synnerhet inte endast genom att bara vara renlig), eftersom maskarna återinfekterar tarmarna invändigt; att det alltid finns en viss retroinfektion. Så att städa och sådant kan ju vara ganska onödigt jobb egentligen.

    Jag är ganska säker att Vemox inte fungerar längre. Eller att det endast fungerar på vissa individer, för olika människor beroende på människors olika spjälkningssystem, det skiljer i pH, sammansättning av peptider osv, och det skiljer extremt mycket beträffande bakterieflora (varit med och forskat lite på detta också).

    I USA skrivs Vermox inte ens ut för att behandlingseffektiviteten är så pass låg. Men Läkemedelsverket har ingen aaaaning. Det tycker jag är mest humor av allt. I USA används albendazol(e) som fungerar likadant istället för Vermox (mebendazole).

    Redan 1997 fann man att hakmask är nästan helt resistent mot Vermox oavsett doser. Hakmask är springmaskens onda broder. www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9242313

    I Sverige skrivs Vermox ut för hakmask som primärt läkemedel 

    Så man kan se det som att du har tur att du inte fått hakmask :)

    www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Allmanhet/Biverkningar/Rapportera-biverkningar-/


    Enligt emedicine behandlas springmask med mebendazol (vermox), pyrvin (vanquin) eller albendazol.

    Tydligen ska albendazol kombineras med antikonvulsiva och steroider. Antar att det är för de potentiellt allvarliga bieffekternas skull som det i sverige är ett avregistrerat veterinärläkemedel. Lite nyfiken på om albendazol verkligen används lättvindigt i usa. Och hur fan man får tag på det i sverige ;) Om man går till veterinären med sitt nyinförskaffade och parasitinfekterade får kanske..

    Det lät intressant det där med ph och bakterieflora och sånt. Har haft en förjävligt kass kosthållning senaste åren och har haft mina funderingar på om det kan påverka nu. Har struntat i att läsa för mycket men antar att jag blir tvungen att sätta mig in i saken nu.

    Har tänkt att övergå till en extremt kolhydratfattig kost eftersom jag hört att mask gillar socker. Har inte hunnit sätta mig in i det än så jag svälter mest för tillfället och dricker grönt te. Vet du, eller någon annan, om det är möjligt att svälta bort masken? Typ under 1-2 veckors fasta?

    Är du seriös eller skräms du bara?

    Tackar än en gång för utförligt svar. Uppskattar det verkligen. Forskar du om springmask specifikt? Vad är det bästa sättet att bli av med skiten enligt dig (snälla, ljug om det är så illa att det inte går)?
  • Anonym (desperat)
    FIame skrev 2014-10-10 22:29:28 följande:

    Artighet är en dygd därför svarar jag ännu mer utförligt :)

    80 % behandlingseffekt dvs om man kör en kur utan att bli återinfekterad så är chansen att botas 80 %. Det fina med just detta är ju att det är just det man slipper bli med "liberalt med zinksalva".

    Sen finns det forskare som menar att man aldrig blir av med dem (i synnerhet inte endast genom att bara vara renlig), eftersom maskarna återinfekterar tarmarna invändigt; att det alltid finns en viss retroinfektion. Så att städa och sådant kan ju vara ganska onödigt jobb egentligen.

    Jag är ganska säker att Vemox inte fungerar längre. Eller att det endast fungerar på vissa individer, för olika människor beroende på människors olika spjälkningssystem, det skiljer i pH, sammansättning av peptider osv, och det skiljer extremt mycket beträffande bakterieflora (varit med och forskat lite på detta också).

    I USA skrivs Vermox inte ens ut för att behandlingseffektiviteten är så pass låg. Men Läkemedelsverket har ingen aaaaning. Det tycker jag är mest humor av allt. I USA används albendazol(e) som fungerar likadant istället för Vermox (mebendazole).

    Redan 1997 fann man att hakmask är nästan helt resistent mot Vermox oavsett doser. Hakmask är springmaskens onda broder. www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9242313

    I Sverige skrivs Vermox ut för hakmask som primärt läkemedel 

    Så man kan se det som att du har tur att du inte fått hakmask :)

    www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Allmanhet/Biverkningar/Rapportera-biverkningar-/


    Vet du om albendazol kan skrivas ut som licenspreparat i sverige? Och vet du om det är ett relativt riskfritt läkemedel i kombination med de antikonvulsiva och steroiderna?
  • Anonym (desperat)

    Finns det någon här med tips på huskurer? Eller vad som helst som funkat på er?

Svar på tråden Kronisk springmask?!??