Anonym (desperat) skrev 2014-10-10 21:28:08 följande:
Tror du eller vet du att det finns vermoxresistenta springmaskar? Börjar nämligen tro att jag blivit knäpp eller att vi feldiagnostiserats.
Tack för att du tar dig tid.
Hade en tub zinkpasta hemma och kletade rumpan full igårkväll när vaselin inte hjälpte. Är det samma sak som inotyol?
Blir 80% av med masken eller blir de sjuka av med 80% av sina maskar?
Artighet är en dygd därför svarar jag ännu mer utförligt :)
80 % behandlingseffekt dvs om man kör en kur
utan att bli återinfekterad så är chansen att botas 80 %. Det fina med just detta är ju att det är just det man slipper bli med "liberalt med zinksalva".
Sen finns det forskare som menar att man aldrig blir av med dem (i synnerhet inte endast genom att bara vara renlig), eftersom maskarna återinfekterar tarmarna invändigt; att det alltid finns en viss retroinfektion. Så att städa och sådant kan ju vara ganska onödigt jobb egentligen.
Jag är ganska säker att Vemox inte fungerar längre. Eller att det endast fungerar på vissa individer, för olika människor beroende på människors olika spjälkningssystem, det skiljer i pH, sammansättning av peptider osv, och det skiljer extremt mycket beträffande bakterieflora (varit med och forskat lite på detta också).
I USA skrivs Vermox inte ens ut för att behandlingseffektiviteten är så pass låg. Men Läkemedelsverket har ingen aaaaning. Det tycker jag är mest humor av allt. I USA används albendazol(e) som fungerar likadant istället för Vermox (mebendazole).
Redan 1997 fann man att hakmask är nästan helt resistent mot Vermox oavsett doser. Hakmask är springmaskens onda broder.
www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9242313
I Sverige skrivs Vermox ut för hakmask som primärt läkemedel
Så man kan se det som att du har tur att du inte fått hakmask :)
http://www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Allmanhet/Biverkningar/Rapportera-biverkningar-/