• Tejasmamma

Starta Webshop

Hejsan! 
    Någon här måste väl ha startat en webbshop, om du har gjort det har jag ett par frågor till dig! =) 

Hur går processen till?
    Vad var ditt startkapital?

Jag har en relativt välbesökt blogg så kommer att kunna göra reklam för webbshoppen själv.

Tejasmamma.se Tävla om en goodiebag till ett värde av 800kr!
  • Svar på tråden Starta Webshop
  • SoStylish

Man kan skriva en hel uppsats om att starta webshop. Men kortfattat så:

- Registrera ett företag

- Kontakta leverantörer

- Skaffa webhotell plus t.ex. en ehandelslösning

- Designa själva butiken + fotografera alla produkter

- Bokföringsprogram (och se till att löpande bokföring görs)

- Avtal med t.e.x. Posten för frakten

- Marknadsföring (har svårt att tro att det räcker med bara bloggen om det ska gå runt)

O.s.v.

Mitt startkapital var ca 150.000:- och det var inte särskilt mycket på det stora hela.

• sportpappa

Kolla på tictail.com/ för att snabbt få upp en webbshop utan att det kostar dig något. Du är igång på några få minuter och kan börja sälja.

Sen tillkommer det juridiska där du måste starta företag, sköta bokföring, betala skatter och moms m.m.
    Du får kolla på det mesta via www.verksamt.se/

I startkapital krävs någon tusenlapp för att starta företaget.
    Sen beror det på hur du ordnar bokföring och bank. Där kan det kosta allt från några hundra till flera tusen per år.

• karlssonpataket

Det går bra att använda ett bokföringsprogram för att sköta bokföringen men du behöver också en bokförings- eller redovisningsbyrå för att göra bokslut och årsredovisning. Det är alltså billigare än att anlita en revisor. 

Jag kan tipsa dig om en bra sida att hitta bokföringsbyråer om du bor i Stockholm. Du kan se den här.  

• Tejasmamma
    SoStylish skrev 2014-10-11 13:34:21 följande:

Man kan skriva en hel uppsats om att starta webshop. Men kortfattat så:

- Registrera ett företag

- Kontakta leverantörer

- Skaffa webhotell plus t.ex. en ehandelslösning

- Designa själva butiken + fotografera alla produkter

- Bokföringsprogram (och se till att löpande bokföring görs)

- Avtal med t.e.x. Posten för frakten

- Marknadsföring (har svårt att tro att det räcker med bara bloggen om det ska gå runt)

O.s.v.

Mitt startkapital var ca 150.000:- och det var inte särskilt mycket på det stora hela.

Det var precis det här jag letade efter, så svårt att hitta överallt, för att förklara varje punkt på din lista så är det ett helt a4 med text =) 
Svar på tråden Starta Webshop