• ALLIEVERDO

Om man blir sjuk när man har ett utbytt eller extrapass får man sjuklön på det då?

Hej,

Jag har varit sjuk i veckan och det har gått upp och ned. I torsdags kände jag mig som frisk, så jag kände att jag kunde jobba mina helg pass i butik.
    En kollega ringde och frågade om vi kunde byta pass på söndagen. Att jag ist öppnade butiken och hon stängde. Självklart tyckte jag. Bla så var det flera timmar och dessutom 100%. Välbehövliga pengar efter att haft karensdag osv.
    MEN
    på fredagen började jag även hosta, och när jag väl börjar hosta kan de bli REJÄLT och hålla på i veckor. Så jag beslutade mig för att även vara sjukskriven på lördagen för att vila halsen och inte reta den till att utveckla mer hosta, vilket är lätt när jag står i kassan och stressar runt osv.
    Helt rätt val då jag idag vaknade och har hostat oavbrutet som en tok på förmiddagen och halsen känns helt öm.

MEN nu står jag i valet om jag kan jobba imorgon. Eftersom jag öppnar vet jag inte om jag vågar chansa på det. Å jag känner personligen att det känns dumt och fel att stå och hosta där man ger kunder massa kvitton osv..klart fasiken jag har risken att smitta dom då och det är ju så allt går runt..Sen är det ju dessutom pinsamt. står hellre där med lite feber och änner mig dålig, än att stå och hosta och få hostattacker och inte kunna gå ifrån.

Till frågan:

Kollegan sa att hon under fredagen skulle ändra våra scheman så jag har hennes pass och hon mitt.
    Så, vad jag funderar på är vad min sjuklön kommer räknas på nu? Eftersom det ändrades så nyss.. såå störande att missa det passet med extra pengar. hade verkligen behövt det. så funderar på att jobba ändå, men känns inte rätt varken mot mig eller kunder.
    Måste det vara ändrat viss tid innan eller kan det bli så att de på nåt sätt ändå sätter mig som kväll för att spara sjuklönen..vad är mina rättigheter så att säga.

Svar på tråden Om man blir sjuk när man har ett utbytt eller extrapass får man sjuklön på det då?