Inlägg från: Celines Essence |Visa alla inlägg
  • Celines Essence

Varför är unga tjejer så kåta på att få posa nakna

Smecker skrev 2014-10-20 12:35:57 följande:

Att den kommersiella porren tappar tittare beror på att män föredrar mindre bröst? Eller är det annat som inverkar på varför en del föredrar amatörporr?

Nu fick du diskussionen till att handla om dig igen. Det är till att vara lite självcentrerad, måhända. Du har i en tidigare diskussion hävdat att män är visuella, det är därför det är naturligt för dem att titta på och uppmuntra kvinnor att visa sina kroppar. På vilket sätt är det då relevant vad du tänder på när det gäller porr?

Så det finns inga tendenser alls vilka som får flest och/eller mest explicita kommentarer? Tillåt mig att småle. Genom att alls lägga upp bilder så anpassar och tillmötesgår du mäns önskemål. Fast nuförtiden räcker det tydligen att behaga en man, istället för en hel tråd.

Jag ser inget värde alls i att någon skall använda sin kropp med sexuella undertoner för att behaga och kåta upp random personer som man ändå inte är sexuellt intresserad av. Som någon anonym frågade tidigare, vad i det beteendet är det jag skall respektera? Kvinnor kommer med egna initiativ, att ge random killar det de efterfrågar? För mig låter det mer som att kvinnor är männen till lags. Nej, självklart skall inte marknaden bestämma. Om det inte är så att marknaden är alla kunder/konsumenter, i så fall ser jag inget konstigt med att det som efterfrågas av en stor marknad är det som visas upp. Ungefär som i helkroppstråden, för där är det verkligen en stor variation i kropparna, eller hur? Marknaden (männen, oftast) styr vilka som känner sig mer välkomna än andra. Eller förnekar du att de som fått flest och mest explicita kommentarer över tid är de med stora bröst?

Första frågan har jag besvarat x flera, nämligen att män ofta värdesätter annat än bröststorlek. Det grundar jag på samtal med män. Det betyder att valet av en porrfilm, kan grunda sig på annat än utseende. Jag har tidigare gett exempel på att det kan vara hur kvinnan i filmen verkar trivas, men olika typer av porr/handling kan ju också vara viktiga ingredienser.

Jag har ALDRIG skrivit att män föredrar små bröst, bara att det FINNS män som gör det. Du förstod aldrig mitt exempel om mäns hårfärg Det handlar om hur statistik inte säger hela sanningen. Om du inte förstår det känns det bortkastat att försöka förklara.

Jag kan ge exempel på kvinnor med olika kroppstyper som fått många kommentarer i hkt men jag tänker inte blanda in andra i detta.

Du tycker alltså inte att någon ska använda sin kropp med sexuella undertoner för att behaga och kåta upp random personer. Du har aldrig någon gång reflekterat över att det är precis det som händer i porr.
    Var dig själv. Det finns redan så många andra.
  • Celines Essence
    Smecker skrev 2014-10-20 15:10:41 följande:

Är det samma sak som att säga att män värdesätter andra saker utöver bröststorlek?

Det finns män som föredrar tonårstjejer med tofsar och knäkjolar med, men vad har det att göra med vad större delen av män verkar föredra?

Klart du kan. Men nu handlar det om vilken/vilka kroppstyper som får mest uppmärksamhet/mest explicita kommentarer. De innehåller något av följande: smal, och/eller bröst större/mycket större än genomsnittet.

Det hade varit jämförbart med det som händer i porr, om man hade kunnat kommentera och få svar och skriva privata meddelanden till de kvinnor som medverkar i porren. Konstigt att du inte ser den distinktionen mellan personlig och opersonlig.

Jag tror att bakgrunden till att det mest förekommer stora, halvstora, fasta bröst i porr är för männens(konsumenternas) skull, men jag tror inte porrindustrin skulle förlora på att ta in mer olika typer av kvinnor, men en sådan förändring sker inte över en natt. Vana mönster kan vara svåra att bryta. En förändring vi däremot tydligt ser är att allt fler män tittar på amatörporr. Det visar på att det inte är så viktigt att få se de där typiska kropparna, som oftast syns i kommersiell porr.

Du tycker att det är naturligt att porrkonsumerade män, och porrindustrin bestämmer vilka kvinnor som ska visas upp. Du tycker att det är helt okej att kvinnor använder och visar upp sina kroppar för beundrande och onanerande män....BARA HON INTE TAR EMOT KOMMENTARER. Det ser DU inget värde med... Du tänker alltså bara på hur män vill ha det. Hur kvinnor känner, vad kvinnor får ut av att fotografera sig verkar du helt ointresserad av.

Jag tror att många kvinnor tycker om att visa upp sig för män. Det är inte ens konstigt. Du tycker det är fult. Jag tycker det är positivt att kvinnor kan vara anonyma och ändå få visa upp sina kroppar för män som tittar... (Utan att ge sig in i porrindustrin.)

Vill man visa upp sig för män är ju en del av grejen att få veta att män faktiskt tittar. Då är kommentaren en positiv del för kvinnorna, även om en del av spänningen är oberoende av kommentarer.

Varför kan inte kvinnor få lite tillbaka när vi visar upp oss? Det är hög tid att vi inte bara ger av våra kroppar för att behaga män. Vi kanske vill ha något tillbaka! Vad är problemet med att män vill kommentera när kvinnor vill läsa, och allt sker helt valfritt.

Vad du än skriver om likriktning i hkt så är spridningen av kvinnokroppar större där än i den kommersiella porren och dessutom och kvinnors fria val större där.
  • Celines Essence
    kolibriBengt skrev 2015-06-06 14:38:57 följande:

Alltså Celine, du missar verkligen allt vad Smecker snackar om. Vad håller du på med? 

Utveckla gärna hur du tänker.

Smecker kritiserar män som uppmuntrar kvinnor som lägger upp lättklädda bilder.

Jag vill i det sammanhanget påpeka att kvinnor faktiskt kan tycka om att visa upp sig för män och få kommentarer. Jag anser inte att det behöver vara något fel . Ofta betraktas det väldigt fult att vilja visa upp sin kropp, men om båda parter trivs med att visa upp sig /kommentera, anser inte jag att det är något fel med det. Det finns säkert personer som inte mår bra av det och, men det behöver inte vara så.

I övrigt skriver Smecker att det uppstår samma likriktning av kroppar , i trådar där kvinnor visar upp sig i, som i den kommersiella porren, men jag tycker att spridningen av olika kroppstyper är större i trådar där kvinnor själv väljer om, och hur, de vill visa upp sig. Jag är medlem i "mina vågade bilder", och kan snabbt konstatera att olika typer av kroppar får uppskattning... Och att olikheterna är större än i den kommersiella porren. Smecker menar att de kroppar som visas upp i den kommersiella porren är vad män (generellt) vill ha ,men jag tror att män har en vidare syn på kvinnor än så. Dvs att de kan uppskatta en kvinnokropp även om den inte faller in i den kommersiella porrens ramar. Därför anser jag att det är bra att kvinnor visar upp sig, för att de själva vill.(om de själva har lust)

Visar man upp en bild, där man tex visar halva brösten, eller halva rumpan, kanske man vill ha en kommentar där en man uppmuntrar en att visa mer.

I många trådar här på familjeliv anses det helt naturligt att se på porr, men att vilja visa upp sig ses med helt andra ögon. Varför är det okej när kvinnor visar upp sig för pengar, varför är det okej om hon gör det, bara hon inte tar emot kommentarer... Jag förstår inte...

Berätta gärna om det är något du inte förstår av det av skriver, så kanske jag kan utveckla mig bättre.
  • Celines Essence
    Schnaa skrev 2015-06-10 13:31:46 följande:

Jag kan inte komma på någon annan anledning, förutom de i ditt fall som får bilderna. Kan ju vara roligt att ha kvar.

Visst är bekräftelse, på ett eller annat sätt, en av anledningarna till att människor vill visa upp sig nakna eller lättklädda, men det är inte den enda anledningen .

Jag skickar gärna bilder till Anton, kanske där jag visar att jag är utan trosor, eller någon annan tändande bild. För mig känns själv fotograferingen spännande... Nu är Anton och jag ett par och jag lovar, bekräftelse från honom får jag ändå, med eller utan bilder...

För mig är det, på liknade sätt, en spänning att visa upp mig även för män jag aldrig kommer att träffa. Vissa tycker om att titta, andra tycker om att visa upp sig. Ta en titt på intima bilder på Flickr och upptäck hur många det är som finner spänning och glädje att dela bilder på sina kroppar, sina partners kroppar eller bildsekvenser ut sina sexakter.
  • Celines Essence

När jag var ung, tonåring, ställde jag mig medvetet ganska nära fönstret när jag skulle byta om...eller gick, lättklädd, snabbt förbi fönstret.

Jag tyckte det kändes spännande om någon fick se en liten skymt av mig. Det var inte så att jag blottade mig, eller flashade, uppenbart, men på ett diskret sätt möjliggjorde jag att folk kunde få en liten skymt av mig. Jag vet inte om någon någonsin såg mig, men jag gillade tanken.

• Celines Essence
    Schnaa skrev 2015-06-10 17:37:36 följande:

Men det är väl ändå lite bekräftelse med i det? En man kan råka se en glimt av dig och påverkas positivt av synen av dig?

Eller är det lika spännade att det kan råka vara klass 1B i gula reflexvästar på väg hem från studiebesöket på reningsverket, som får en glimt?

Jag hade koll på vilka som kom och var egentligen rätt blyg, så om jag skymtade någon utanför fönstret drog jag mig undan. Ett barn hade inte ens tänkt på vad som hände.

Hur menar du att det gav mig bekräftelse? Förklara gärna. Jag fick ju inte ens reda på om någon någonsin såg mig...

Och vad de i så fall tyckte om vad de såg. Jag hade mitt rum på andra våningen kan jag lägga till, men från långt håll kunde man se in lite i fönstret.
  • Celines Essence
    Ronga skrev 2015-06-11 01:56:15 följande:

Bekräftelse kommer väl i olika former. Men jag gissar på att den "vanliga" eller typiska bekräftelsen handlar om att man duger. Att killar/tjejer tycker att man är snygg, att man kan tända eller behaga någon. Sen när man fått för mycket av den varan så kan man (i vissa fall) veta att man ser riktigt bra ut och vara mer kräsen i val av kille/tjej t.ex

Så känner jag spontant

Nu skrev jag att jag inte ens visste om någon någonsin såg mig...

Tycker du att det är att bli bekräftad, så kan lite vad som helst vara bekräftelse.
  • Celines Essence
    Anonym (fotar gärna) skrev 2015-06-10 19:12:26 följande:

Jag tror inte heller just det handlade om bekräftelse, då måste det ju vara någon som ger den, inte bara någon liten vetskap om att någon kanske kanske ser lite av din kropp. Där handlar det om spänningen, det lite förbjudna, när man blivit tillräckligt gammal för att nakenheten skall vara något mer laddat och privat.

Och jag tror att spänningen inte alls är oväsentlig när det gäller att tjejer faktiskt ganska gärna låter sig fotograferas nakna. Bekräftelse, ja visst, men till stor del har de ju redan fått den i och med att de tillfrågats om att vara modell. Visst får de en extra bekräftelse s.a.s. på just sin kropp och att den är ok, men jag tror spänningen i att göra någon som är just lite på gränsen för vad som är riktigt tillåtet är rätt viktig del i det hela.

Sedan tror jag iofs också att det handlar om en osäkerhet i vad de tror förväntas av dem och vad som krävs om man är modell. En osäkerhet om ifall det är ok att säga nej och en osäkerhet i vad som händer om de säger nej, blir de ratade som modeller då? 

Jag tror du har rätt i dina slutsatser.

När det gäller mäns lust och intresse att titta på kvinnokroppar, på bild, eller i verkligheten ses det ofta som naturligt. Om man ifrågasätter mäns intresse att se på lättklädda, nakna kvinnor eller porr stöter man ofta på motstånd... Det ser man ofta som något naturligt för mannen(om det inte går till överdrift)... Men om man tänker så, vore det inte naturligt att kvinnor faktiskt tycker om att visa upp sin kropp? (åtminstone att vissa kvinnor vill det)

Kvinnors sexualitet ska vara så tillrättalagd. Att kvinnor gör som män, ser på nakna män och eller porr är mer accepterat, men att visa upp sig, skam och skuldbeläggs gärna. Väldigt ofta får man läsa och höra att kvinnor som visar upp sig är osäkra, bekräftelsekåta, ytliga och kanske tom ointelligenta.

Jag motsäger inte att bekräftelse är en del av drivkraften när man visar upp sig, men jag vet att det finns en annan aspekt, och den utgår mer från sexualiteten som sådan.
  • Celines Essence
    Schnaa skrev 2015-06-11 10:37:52 följande:

Jag har noterat att många tänker så. Men jag är nog ändå benägen att hålla med Celine i att bekräftelser då i så fall skulle kunna räknas som allt.

Jag låter det vara här och lämnar över till exhibitionister att definiera exhibitionism.

Eftersom att du refererar till mig vill jag klargöra att min allmänna uppfattning om vad ordet bekräftelse innebär, skiljer sig från din.

För mig innebär bekräftelse att man får någon typ av uppskattning.

När det gäller det fysiska, krävs det att man får en komplimang för sitt utseende för att det ska ge bekräftelse.

Att tex bara lägga upp en bild, utan att någon kommenterar den, eller "gillar" den, ger således inte någon bekräftelse. Om man får en uppskattande blick kan det också fungera som bekräftelse. Dock är blickar lite svårare att bedöma, eftersom att man faktiskt kan titta på någon som har ett osmakligt utseende.

Att, som du, anse att man får bekräftelse endast av den anledningen att möjligheten att bli sedd finns, har jag väldigt svårt att förstå.
  • Celines Essence
    Anonym (kille) skrev 2015-06-11 13:01:24 följande:

Bekräftelse är den största boven i dramat. Många kvinnor vill inte erkänna detta utan vill belysa andra mindre bovar mer. Som om dessa mindre bovar har större inflytande. 

Nej, bekräftelse är det i särklass viktigaste i detta. Oavsett vad vissa kvinnor är säger.

Vad menar du med "boven i dramat"? Det låter väldigt negativt. Tycker du inte om att kvinnor visar upp sig? Tycker du kanske bara att välutvalda modeller ska få synas? Under vilka förutsättningar tycker du då att det är okej? Om de faller dig personligen i smaken? Om de får riktigt bra lön?, eller hur tänker du här? Ogillar du kanske att se lättklädda eller nakna kvinnor överhuvudtaget?... Eller är det okej... bara de inte får någon typ av bekräftelse? Berätta gärna. Det vore intressant att höra.

Jag tycker inte det är något fel att få eller ge bekräftelse. Om man däremot upplever att ens värde, och självkänsla, hänger på att man får uppskattning för ytliga egenskaper kan det bli negativt.... Men det är som allt annat, när något tar över för mycket. Vare sig det gäller shopping, mat, alkohol, spel eller något annat.

När man låter tillvaron kryddas av att ge och få komplimanger är det bara positivt tycker jag. Jag ger ofta olika typ av komplimanger och positiv feedback till medmänniskor i verkliga livet , både för sådant de gör och för utseenden. Vad gäller bilder ger jag gärna komplimanger, tex till personer som visar sina nakna kroppar här i mina vågade bilder... Och jag tycker det är en trivsam företeelse .
  • Celines Essence
    Schnaa skrev 2015-06-11 18:39:49 följande:

Jag har inte någon egen fastställd definition på bekräftelse, det var funderingar jag hade mycket apropå kringliggande trådar där definitionen debatteras vilt, men jag tycker din definitition verkar vettig här.

Jag reagerar givetvis på att du ansåg att jag fick bekräftelse av att någon kunde se en skymt av mig i fönstret, trots att jag inte ens visste om någon någonsin sig mig... Eller vad de i så fall tyckte.

Jag reflekterar över din text som du kallar "råmaterial från din hjärna"
  • Celines Essence
    Anonym (kille) skrev 2015-06-11 19:03:29 följande:
    du går för långt, redan under de två första raderna är du ute och seglar.

jag bryr mig inte speciellt mycket om beteendet. men andra människor verkar gå i taket av detta och tycka att det är ett så hemskt beteende. sedan blir det självklart en bekräftelsepyramid där många tjejer kommer att försöka se ut som dom i toppen. och självklart kommer det finnas en grupp som kommer att må dåligt av detta. det klagas ju idag över de knäppa idealen (ideal som jag inte tycker är sexiga, men det är en annan diskuisson).

eller, jag kan tycka lite: "varför säljer ni er så billigt tjejer för några dumma killar som egentligen inte förtjänar er uppmärksamhet."
    Jag undrade över vad du menade med "boven i dramat".Det lät väldigt negativt.
    Att du skrev så fick det att låta som att du var emot att kvinnor får bekräftelse....Men okej, då vet jag att du kanske inte var så negativ
    Vi som visar upp oss i " mina vågade bilder" har tex olika typer av kroppar och jag tycker det är härligt att det är så... Där finns inga " knäppa ideal" där.

Jag har visat upp mig, men däremot aldrig "sålt mig billigt" till någon. Man behöver inte låta sig utnyttjas bara för att man visar upp bilder på sig själv.
    Jag motsäger dock inte att det säkert finns människor som mår dåligt av att visa upp sig.
  • Celines Essence
    Schnaa skrev 2015-06-11 19:14:17 följande:
    Ah, ja jag funderade på var gränsen går när det kommer till effekten av vetskapen att någon kanske ser en, och tänkte att den effekten skulle kunna likna den man får vid verklig uppskattning.

Men sen gav du en bra förklaring, och ytterligare en här igen. Jag köper den tills vidare.
    Vad bra då Glad
Svar på tråden Varför är unga tjejer så kåta på att få posa nakna