• mamasoap

Hur nattar ni era 1-åringar?

Jag är lite nyfiken på hur ni lägger upp nattningen med era1-2åringar?
    Min son på 14 mån har alltid varit "lättnattad", jag eller hans pappa har vyschat honom i famnen och sjungit för honom tills han somnat (har vanligtvis tagit 5-15 min) och sedan lagt honom i hans säng i hans eget rum, sedan han var runt 6 månader.

Nu på senaste tiden har jag börjat lägga honom i sängen direkt (efter välling och pyjamas) och sedan satt mig bredvid och sjungit för honom. Jag orkar helt enkelt inte stå och hålla honom i famnen så länge, han börjar ju bli en stor kille :)
    Det tar längre tid för honom att somna men jag tycker ändå att det oftast fungerar bra.

Men jag är som sagt mest nyfiken på hur ni andra gör? Kanske kan vi få tips som passar oss och gör det lite enklare? :)

• Svar på tråden Hur nattar ni era 1-åringar?
  • lövet2

Mina har somnat i famnen framför TV:n, och sedan har jag burit dem till sängen.

• Tilda78

Tar på pyjamas, borstar tänderna och därefter välling i soffan. Sedan in med nappen och läggs i sängen. Säger godnatt och går ut ur sovrummet. (Ingen lampa tänd) Har funkat sen han var riktigt liten och funkade lika bra på de andra två. ð???

• Whitetrash86

Pyjamas och tandborstning, välling på valfri plats, sen ner i sängen, kram och puss. Sover efter 5-10min.

• Mikki86
    Tilda78 skrev 2014-10-11 21:57:09 följande:

Tar på pyjamas, borstar tänderna och därefter välling i soffan. Sedan in med nappen och läggs i sängen. Säger godnatt och går ut ur sovrummet. (Ingen lampa tänd) Har funkat sen han var riktigt liten och funkade lika bra på de andra två. ð???

Vi gör exakt likadant har gjort med båda barnen nu 4 år och snart 2 år!

Bytte från spjälsäng till växa säng vid 2 års ålder och 1,5 års ålder fungerar jättebra!
  • Flickan och kråkan

Vår lilla O är 15 månader. Efter tandborstning, pyjamas och den biten säger vi "O, sova, sängen" och han springer glatt och klättrar upp i sängen. Så var det inte med storebröderna i samma ålder . Sedan ligger jag och en av hans storebröder bredvid honom. Han grejar en stund med storebror, sedan klättrar han upp och lägger sig på min mage och somnar. Hans somnar fort...liksom storebror bredvid. Jag rullar ner honom i mitten av dubbelsängen och bär in storebror till hans rum. Innan ammade jag honom till sömns men slutade amma för en dryg vecka sedan då han helt enkelt helt tappat intresset.

• Natulcien

När vår son var i den åldern så läste vi en bok i soffan samtidigt som han drack välling, därefter borstade vi tänder. Sen la vi oss tillsammans med honom i hans säng och höll om honom tills hans somnade. Hur mysigt som helst! Och vi gör likadant fortfarande, när han närmar sig fyra år, fast vällingen är utbytt mot en frukt eller smörgås... Glad

• fluu

I den åldern var det enkelt. Bokläsning, vaggvisa, lägga ner ungen och gå ut.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    fluu skrev 2014-10-11 23:37:52 följande:
    I den åldern var det enkelt. Bokläsning, vaggvisa, lägga ner ungen och gå ut.
    Men vi fick lite tvinga/träna fram detta resultat.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • TheCarioca

En fundering till er som borstar tänderna och SEN ger välling. Varför? Då kan ni likaväl strunta i att borsta tänderna...

Ts, vi ger vår dotter välling, byter till pyjamas och nattblöja samt borstar tänderna. Sedan lägger vi henne bara i sängen och säger godnatt och en puss på pannan. Sen sover hon hela natten. Hon är 15 månader och vi kunde börja med detta strax efter hon blev 1 år. Hur detta kunde bli så lätt har jag nog min sambo att tacka för till stor del.

Kan tillägga att vi inte kört med nga sk metoder utan lyssnat på henne bara ð???

• NLAL

Vi ger sonen en flaska ersättning och lägger honom i sin säng, sen somnar han när flaskan är tom. Ibland även innan den blivit tom. Han är 14 månader och har gjort så i ca 2 månader. Sambon lyckades med det så vi har fortsatt.

• SarahJ

Hon får kvällsmat som är lite olika. Antingen gröt eller smörgås eller yoghurt. Sen byter vi till pyjamas och borstar tänderna. Sen är det beroende på klockan. Efteråt får hon leka en stund och när hon visar tecken på att hon är trött så läggs hon i sängen.

• Mika86

Tandborstning o sen saga i soffan o han bruka somna innan jag läst klart.
    Innan när han åt välling så åt han den efter sagan i famnen o somnade då

• Tilda78

Ang tandborstning innan välling så stod det faktiskt i en semperbroschyr vi fick hem att det inte påverkade tänderna märkbart. Detta om man åt vällingen direkt efter borstningen. Sen blir ju många barn lite dåsiga av vällingen och då är det ju dumt att "väcka" dem igen för att borsta. Tänk även på barn som många ger välling till mitt i natten, borstar de? Nej, tror inte det. :)

• Guppi86

Efter ca nio månader då jag har sovt lille man i vår säng med sång och buffningar i rumpan så tröttnade jag på de så nu blir de kvällsmat (gröt/smörgås), bad (varannan dag) pyjamas och sedan lite lek ifall han inte är riktigt trött än.. Sedan in å lägga ner han i sin säng, gungar sängen och sätter på speldosan (när vi började lägga han i sin säng så sjöng jag samma visor som jag gjorde när de var läggning i vår säng)

Nu så somnar han på regel under tio min, och ikväll var första ggr som min sambo tog hela nattningen, (bad, pyjamas, lite välling och sedan sövningen)

Så skönt å kunna veta att man kan dela på nattningen nu..

Svar på tråden Hur nattar ni era 1-åringar?