• Anonym (Orolig)

Tioåring med ständigt spruckna läppar - vanvård?

Ett barn i min närhet har alltid spruckna och såriga läppar, kan knappt öppna munnen ibland utan att det gör ont.
    Jag frågade om det inte hade lipsyl eller liknande att smörja med, hen visste öht inte att det fanns något som skulle hjälpa.

Är det här något man kan klassa som vanvård? Hur ska jag agera?

• Svar på tråden Tioåring med ständigt spruckna läppar - vanvård?
  • Anonym (Suck)

Suck. . . nej det är inte "vanvård". Tänkte du anmäla till soc också, eller?! Sverige och svenskarna har verkligen gått för långt i att hitta fel hos andra familjer och kalla det "vanvård".

Ungen är ju lite större så det räcker väl med att du talar om att det finns preparat så får han eller hon be sina föräldrar köpa.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Suck) skrev 2014-10-12 11:16:58 följande:

Suck. . . nej det är inte "vanvård". Tänkte du anmäla till soc också, eller?! Sverige och svenskarna har verkligen gått för långt i att hitta fel hos andra familjer och kalla det "vanvård".

Ungen är ju lite större så det räcker väl med att du talar om att det finns preparat så får han eller hon be sina föräldrar köpa.

Barnet har haft så i flera månader, de är såriga och blöder ofta. Jag känner att det är föräldrarnas ansvar att hjälpa sitt barn.
  • NadiaMi

Lypsyl kan (beroende på innehåll) göra problemet värre. 
    Andra alternativ är t.ex. ren honung - som iofs kan vara svår att inte slicka i sig innan den hinner göra verkan. Sedan finns ju bättre och sämre läppbalsam också, de som är baserade på bivax (istället för mineralolja) är oftast bättre. 

Jag tror inte att torra spruckna läppar i sig kan klassas som vanvård, men uppmuntra barnet att prata med skolsköterskan om det är mycket besvär med det. 
    Eller uppmuntra föräldrarna att ta upp det på BVC om barnet inte är i skolåldern än. 

• Anonym (Orolig)

Nej det är ingen trolltråd -_- jag är uppriktigt bekymrad eftersom barnet har ont utan att föräldrarna hjälper det.

• Anonym (-----)
    Anonym (Suck) skrev 2014-10-12 11:16:58 följande:

men är föräldrarna svagsinta då som inte ser att deras barn har spruckna läppar, att gå med det hela tiden är inte trevligt och det gör ont,

en 10-åring ska inte behöva ha ansvaret för att köpa hudvårdsprodukter eller läkemedel själv, som förälder ska man se till att ens barn har det bra och kan man inte ens en sån grundläggande sak som att se till att ens barn får läpsyl eller salva så ja då bör soss kanske kopplas in för då behöver man definitivt hkälp i sin föräldraroll eller att det kollas upp om barnet sköts i övrigt

jag är för övrigt rätt trött på folk som gnäller över att 'människor anmäler hitoch dit', hellre en gång för mycket än en gång för lite, det är såna som ni som skiter i allt som låter barn få vistas i missförhållanden, fegt egositiskt och utan civilkurage och empati för andra, ett stört beteende faktiskt
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Orolig) skrev 2014-10-12 11:20:11 följande:
    Barnet har haft så i flera månader, de är såriga och blöder ofta. Jag känner att det är föräldrarnas ansvar att hjälpa sitt barn.
    Så hade jag också som barn. Ingenting hjälpte, men det växte bort sedan. Bara för att de inte köpt just lypsyl betyder det inte att de inte gör något alls. Själv kör jag med Försvarets till allt, mitt barn vet inte heller vad lypsyl är.
  • Anonym (Orolig)

Lypsyl var bara ett exempel, jag frågade om de smörjer med något, det gör de inte! Däremot hade TANDLÄKAREN fått smörja in barnets läppar för att det öht skulle kunna gapa.

• Anonym (Suck)
    Anonym (Orolig) skrev 2014-10-12 11:28:38 följande:

Lypsyl var bara ett exempel, jag frågade om de smörjer med något, det gör de inte! Däremot hade TANDLÄKAREN fått smörja in barnets läppar för att det öht skulle kunna gapa.

Gör då dagens goda gärning och gå och köp Försvarets hudsalva till barnet (nu för tiden kallas den även "Tassalva, men det är samma). Barnet kommer nog berätta för föräldrarna som då får veta.

Att kalla det "vanvård" tycker jag fortfarande är att överdriva. Då vet man inte vad vanvård är.
  • vanilla
    inget fel alls på garants pasta!

TS, ifall såriga läppar är det enda tecknet på vanvård hos barnet tror jag inte du behöver oroa dig, men håller med ovanstående, köp ett ekologiskt bivaxcerat åt barnet om du tror att hen kan hålla reda på det.
  • Anonym (-----)

Det verkar som vissa inte förstår hur smärtsamt riktiga munsår kan vara för både barn och vuxna, okunskapen och bristen på empati lyser starkt

Ser man ett barn som inte mår bra och skiter i det så är man inte normal, det ska inte krävas att barnet kommer nerblodad eller sönderfrusen innan man reagerar,

Vanvård har sin början någonstans har ni tänkt på det

Svar på tråden Tioåring med ständigt spruckna läppar - vanvård?