• Jag är bara jag

Ni som kan! Hur hjälper progesterontillskott?

Jag har tatt progesteron i flera år och det håller inte tillbaks en blödning för mig alls. Inte ens vid IVF har det gjort det trots att det "ska" det. Så det skälet är ingen orsak för man börjar i regel blöda ändå. Men det behövs för slemhinnan och näringen i början så där kan det hjälpa till. Dock tror jag personligen mer på andra sorters mediciner vid upprepade m.f. Samma som man tar vid ÄD/ED för att ge så gynnsamma förutsättningar som möjligt och motverka bortstötning. Blodförtunnande och Prednisolon. Självklart ska TSH ligga lågt också.

• Jag är bara jag

Nej,jag har aldrig kollat progesteronnivån utan helt enkelt haft en givmild läkare som tyckt att det kan inte skada testa ta extra om jag nu skulle blitt spontant gravid. Jag hade redan då svårt bli gravid och hade haft ett MA. Slutade dock för jag blev aldrig gravid-jo,en gång till,långt senare- och nu tar jag bara progesteron efter ED. 

Proggisar kan kanske fördröja ett vanligt m.f,men inte länge alls. Vid MA spelar det mindre roll,det kommer ju ändå inte ut-det är ju liksom det som är fördröjt m.f att det finns kvar. Skadar gör progesteron aldrig såvida man inte tar efter v.12. Då gör det ingen nytta och kan ge fosterskador. Dock lindriga som går åtgärda,men ändå.

Jag ligger konstant på tsh under 1,men blir inte ens gravid med ED så hur stor roll det spelar in är svårt veta. Bättre dock ligga lågt eftersom man vet att det kan försvåra med högt. Du tar för lite levaxin om du ligger över 2. Trombyl skadar aldrig heller,men ibland kan det behövas starkare blodförtunnande som t.e.x Fragmin. Får du bara proggisar som gravid alltså? Finns ju så många fler mediciner som kan motverka m.f!

• Jag är bara jag
    Nattafnatta skrev 2014-10-13 06:58:56 följande:
    Jag har aldrig testat progesterontillskott från läkaren, bara progesterall som är en kräm som man kan beställa. Är det stor skillnad tror ni?

Vad jag har läst mig till verkar trombyl och fragmin på två helt olika sätt. Fragmin ska inte vara direkt blodförtunnande utan göra något annat med blodet?

Ja,krämen är hälsokost och receptfri medans all annan progesteron är på recept. Jag  tar det t.o.m i sprutform. Fragmin och alla andra liknande är blodförtunnande,själva vitsen med dem. Trombyl är en mild medicin,kan nästan alla ta efter 45.
  • Jag är bara jag

Krämen hamnar ju bara på huden medans vaggisar hamnar direkt där det ska och sprutor verkligen inne i kroppen. Jag har fått alla möjliga mediciner utan utredning men så går jag privat och gör även ED så då är de givmilda med allt.

Svar på tråden Ni som kan! Hur hjälper progesterontillskott?