• jenny7906

Ni som kan! Hur hjälper progesterontillskott?

Jag har haft upprepade missfall, 2 st i v 7-9 som kroppen har stött ut själv och sen 1 ma som upptäcktes i v11.

Utredning på SH gav inga svar på anledningen till detta, alla värden är normala när jag inte är gravid. Men dem är givmilda på SH och sätter in levaxin direkt och sen har jag börjat med Trombyl och Progesteron vid plus (jag har väldigt lätt för att bli gravid).

Första graviditeten med denna medicinering gav oss en superfrisk liten pojke och nu är vi gravida igen (v14) och allt ser bra ut därinne :)

Dem kan inte säga vad och om just denna behandling hjälper men jag har inte lust att testa utan heller. Tyvärr kan jag inte ge dig svar på vad progesteronet specifikt gör men ville ändå dela med mig.

• jenny7906
    Nattafnatta skrev 2014-10-13 06:56:16 följande:
    Tack för även ditt svar! :) Har du någon aning om vad ditt tsh låg på innan du fick börja med levaxin?

Du äter alltså bara progesteron från plus, inte från ägglossning som vissa gör? Då tänker jag spontant att det är mer progesteronet gör än att bara håller borta en blödning, annars hade man nog börjat tidigare..
    Tyvärr vet jag vad värdet var men jag vet att det låg lågt men inom det normala, som sagt SH sa att dem är generösa med Levaxin och sätter in det direkt redan innan plus.

Jag har ju testat och fått plus redan i v4 så började då med prog och levaxin. Levaxin-dosen har jag behövt öka 1-2ggr under den första halvan av graviditeten.
  • jenny7906

Alltså jag vet inte vad värdet låg på innan :)

Eftersom jag blir gravid på egen hand utan problem så antar jag att det är anledningen till att jag inte behöver prog innan graviditet.

Om man kör ivf så får man väl prog innan om jag har förstått det rätt.

Svar på tråden Ni som kan! Hur hjälper progesterontillskott?