• Nenne2

Min son vägrar att bajsa-vad göra.

Min son är 4 år gammal. Han blev torr vid 2 1/2 årsålder och avvänjningen gick väldigt lätt och smidig. Förrutom att han direkt fick problem med bajseriet. Han började att hålla sig, ville bajsa i badkaret. Sedan var det en kort period som han bajsade på toaletten. Nu sedan ngra månader tillbaka är det värre än värst. Han vill inte bajsa någonstans utan håller sig i en vecka tills han inte kan hålla emot längre. Då har han i några dagar gått och ojjat sig, vet inte vad han vill och ligger bara i soffan och vill se på TV. Vi har av vår läkare fått rekomendationer på att ge lactulos som ska göra att det inte blir hårt. Men hans problem är inte att han är hård, även fast avföringen sipprar ut så kniper han allt vad han kan för att det inte ska komma ut. När vi sätter han på toaletten får han fullkomligt panik och vill därifrån. Jag och min man är nu mer eller mindre knäckta och slutkörda av det här. Vi kan inte planera att åka och göra saker för det går inte att göra något när han är så här. Det handlar då om flera dagar upp till en vecka. Vad ska vi göra?? Vi får en ny liten bebis i mitten av april och det vore skönt om det kunde bli bättre till dess.

• Svar på tråden Min son vägrar att bajsa-vad göra.
  • Jennie Brunflo

Skaffa er en bajstoa!

Bajstoan finns i alla hem - den måste bara visas upp.

På bajstoan så bajsar alla...mamma, pappa, barnen, mormor, moster, farbror Knut mfl.

På bajstoan finns det en bandspelare där man kan höra musik och tidningar man bara får läsa på bajstoan. Ibland finns det ballonger där inne också.

Bajstoan får man se en dag när man inte alls är bajsnödig. Det är en helt vanlig dag och mamma eller pappa säger bara helt plötsligt: Vet du om att det finns en bajstoa?
    Och så går man dit och kollar och visar alla grejer och berättar att här inne bajsar man när man vill.
    Man får även välja om man vill ha öppen eller stängd dörr...och om man vill ha sällskap eller inte.

Sedan är det bra med det...man går därifrån och låtsats som ingenting. Ta inte upp ämnet igen.

Nästa gång mamma eller pappa är bajsnödig säger han/hon "nu är jag bajsnödig nu går jag till bajstoan och bajsar"...och så går man bara dit, stänger dörren och bajsar.

När barnet är bajsnödigt (om man märker det) så kan man bara lätt säga "vill du gå till bajstoan".
    Ta svaret och acceptera ett nej.

Se till att det finns ballonger, serpentiner, tidningar, levande ljus, bandspelare och andra ovanliga saker där inne hela tiden.
    Har ni flera toaletter i hushållet så är bajstoan den större toaletten/badrummet...gärna om det finns fönster där också så det är riktigt ljust.

Det brukar fixa sig då.
    Glöm bara inte att visa bajstoan när det verkligen inte behövs någon toa...så att det blir helt odramatiskt.
    Tvinga inte in någon på bajstoan för där inne är man frivilligt.

Lycka till!

• Nenne2

Men vi som bara har en toa. Hur gör man då? Eftersom man även behöver gå dit för att kissa? Bra tips!

• lexa

Bra tips hoppas det löser sig verkar ite jobbigt. Tror nog okså på att avdramatisera det hela.

• Jennie Brunflo

Det behöver inte alls vara en speciell toa.

Har man bara en toa så är det bajstoa när man bajsar och när man borstar tänder, duschar, kissar osv är det bara en toa.

De fattar skillnaden.

Ha gärna ballonger och sådant i en påse som du kan ta fram när det är dags för bajs...och som inte ligger framme när det är kiss.

• Marylo

Hej!

Ville bara berätta att ja vet precis hur det är att ha ett barn som vägrar bajsa! Min dotter är väldigt duktig och lillgammal när det gäller allt! Men det här med toabesöken har spårat ur totalt! Hon kissar som vem som helst på toan men hon vägrar att bajsa. hon gör det bara i blöjan. Fick rådet att ta bort blöjorna säga att dom var slut, Hon höll sig i över en vecka tills hon nästan fick förstoppning! Då skrev BVC ut 2 sortes laxeringsmedel 1 direktvärkande och ett som hon ska ta varje dag för att inte göra henne så hård i magen.

Oki ger vi henne snabblaxeringen så kommer ju bajset i toan. Men det e ju inget vi kan ge varje dag. Och me den andra laxeringen kan hon fortfarande hålla sig i en vecka.

Så jag vet precis hur det är. Våra barn har fått dille på detta med att inte bajsa i toan!

• annut

Min dotter har alltid klarat kisseriet men bajseriet har hon först nu 3,5 år gammal fått kläm på, fast hon höll sig inte hon bajsade i trosan, rätt ut var hon än var till våran och dagispersonalens fasa. Vi fick snabb laxerande medel fast hon aldrig varit hård i magen utan för at hon ska få det och sen känna när hon sitter på pottan att dte inte är någon fara att bajset kommer ut där och när man gett laxerande så kan dem ju inte hålla i mot och dem behöver heller inte kämpa för att få ut det. Hon slutatde med blöja dagtid vid 2 år och sen dess har hon bajsat i trosan varje dag, nattetid slutade hon vid 2,5 år utan problem. I början sten vägrade vi ta på henne blöja utan låta henne gå runt och tycke det är äckligt med bajs i trosan men det tyckte inte hon, utan gick runt med det till någon tog bort det, när hon var 3 år så bytte vi dagis och dem ville ha på henne blöja när hon var ute tille hennes fasa, men hon godtog det ändå, Vi har bara gett laxerande då och då inte ofta men det har sakta gått framåt för henne, sen har vi haft ett papper på toadörren och där har hon fått ett klistermärke varje gång hon varit duktig och bajsat på pottan. Nu är papparet överfullt och hon visat stålt upp det till alla som kommer till oss. Vi har inte kunnat stressa henne men lite småknep får man ju ta till även om man har slitit sitt hår ibland.(hon går alltid på pottan, våran toalett är en handikappanpassad och därför är väldigt hög)

Lycka till Och ha tålamod det är inget man gör i en handvänning. Skriv gärna i min gäst bok om du vill få mera och mer ingående tips.

Oj vad lång det blev.

/Anna

• Kallisto

Du kanske kan berätta en bajssaga? En saga om bajskorven som kom ut och upptäckte kloakerna och till slut kom till reningsverket där han blev till växtnäring åt en vacker blomma?
    Jag har ingen aning om det funkar, men jag tänkte att problemet kanske var att han inte förstår vad som händer när han bajsar?

• BonusmammanAnnica

Hejsan!

Vi har börjat med att pappa följer med på toaletten varje gång det är dags att bajsa. Vi har gjort det till en rutin.. varje dag efter middagen.. ibland blir det även efter lunchen.
    Vi hade precis samma problem förut med att han kunde hålla sig i en vecka i sträck, blev trött och gnällig och kunde knappt äta i slutet av veckan. Men sedan vi införde det här systemet så fungerar det utan problem. Pappa sitter då bara på golvet med ryggen emot. Det fungerar jättebra för oss! Kram

• zoffelie

Min dotter vägrade oxå gå på toaletten å bajsa. Hon bajsade i blöja istället.
    Sen en dag så tog blöjorna slut å jag hade ingen reserv...då tog jag med mig en bok in på toa....ställde mig i badkaret bakom duschdraperiet å så läste jag å sa att toaletten blir jätteglad när han får mat

Det funkade faktiskt.-...fast någon gång hade vi ett litet bakslag...då kunde hon oxå hålla sig.
    Hon höll sig på dagis oxå...både med bajs å kiss..kunde gå en HEL dag utan å kissa. Vi sa aldrig ngt om det å tillslut så funkade det jättebra. Hon va helt torr på dagarn vid 2 år å nätterna vid 2,3 år. Bajset tog ltie längre tid.
    Lycka till

• zoffelie

Min dotter vägrade oxå gå på toaletten å bajsa. Hon bajsade i blöja istället.
    Sen en dag så tog blöjorna slut å jag hade ingen reserv...då tog jag med mig en bok in på toa....ställde mig i badkaret bakom duschdraperiet å så läste jag å sa att toaletten blir jätteglad när han får mat

Det funkade faktiskt.-...fast någon gång hade vi ett litet bakslag...då kunde hon oxå hålla sig.
    Hon höll sig på dagis oxå...både med bajs å kiss..kunde gå en HEL dag utan å kissa. Vi sa aldrig ngt om det å tillslut så funkade det jättebra. Hon va helt torr på dagarn vid 2 år å nätterna vid 2,3 år. Bajset tog ltie längre tid.
    Lycka till

• dison

Nenne2: när man blir riktigt förstoppad så sipprar lös avföring ut bredvid, kanske att sonen är förstoppad i alla fall? Det är svårt det här med bajseriet, en liten maktkamp. Man vill att barnet ska lära sig att gå på toa, men om man driver det för hårt kan det leda till förstoppning. Tycker att du har fått många konstruktiva tips här på tråden. Bra att gå på toaletten efter måltid, då jobbar tarmarna som bäst. Har ni en toalettring så att barnet sitter bra och inte är rädd att ramla ner?

Svar på tråden Min son vägrar att bajsa-vad göra.