• Liiime

Jobbig svärmor

Vi har en liten på 3,5 månad, jag ammar fortfarande men varje gång jag träffar min svärmor tjatar hon om att hon kommer stoppa i han allt möjligt när han får börja äta. Hon har ett barnbarn till som är ett. Som hon har stoppat i allt möjligt, igår gav hon honom chips. Föräldrarna säger inte så mycket men jag vill inte att hon gör så med vårt barn. När jag säger det skrattar hon bara och säger att hon visst kommer göra det och struntar helt i oss. Min sambo är helt på min sida men hon lyssnar inte på han heller. När vår lille börjar äta fast föda är jag rädd för att vi kommer hamna i en stor konflikt om hon inte respektera vår beslut angående vad vi inte vill ge vårar barn. Vad kan jag göra för att förhindra detta? Vi har annars en ganska bra relation.

//T

• Svar på tråden Jobbig svärmor
  • Dixie
    Liiime skrev 2014-10-13 12:23:34 följande:

När jag säger det skrattar hon bara och säger att hon visst kommer göra det och struntar helt i oss. Min sambo är helt på min sida men hon lyssnar inte på han heller. När vår lille börjar äta fast föda är jag rädd för att vi kommer hamna i en stor konflikt om hon inte respektera vår beslut angående vad vi inte vill ge vårar barn. Vad kan jag göra för att förhindra detta? Vi har annars en ganska bra relation.

Jag hade inte lämnat mitt barn själv med en farmor som är så respektlös!
  • Natulcien

Du får väl tala om vad som gället, helt enkelt. Respekterar hon inte det så bör hon kanske inte vara ensam med barnet.
    Det verkar vara en väldigt respektlös och gränslös kvinna, det där?

• dejan9209
    Liiime skrev 2014-10-13 12:23:34 följande:

Vi har en liten på 3,5 månad, jag ammar fortfarande men varje gång jag träffar min svärmor tjatar hon om att hon kommer stoppa i han allt möjligt när han får börja äta. Hon har ett barnbarn till som är ett. Som hon har stoppat i allt möjligt, igår gav hon honom chips. Föräldrarna säger inte så mycket men jag vill inte att hon gör så med vårt barn. När jag säger det skrattar hon bara och säger att hon visst kommer göra det och struntar helt i oss. Min sambo är helt på min sida men hon lyssnar inte på han heller. När vår lille börjar äta fast föda är jag rädd för att vi kommer hamna i en stor konflikt om hon inte respektera vår beslut angående vad vi inte vill ge vårar barn. Vad kan jag göra för att förhindra detta? Vi har annars en ganska bra relation.

//T

Åh gud vilken jobbig sits, att vara oense om något med svärmor/svärfar är riktigt tråkigt, så jag rekommenderar starkt att du sätter dig ner och faktist pratar allvar med henne, få henne att förstå att det är ditt & din mans barn, att hon får börja respektera er familj, och lyssna på vad ni säger gällande "chips och annat"
    Hon vill ju antagligen inget annat än att vara närvarande åt sitt barnbarn.
    Få henne att förstå att era regler gäller!
  • Litet My

Du får vara på din vakt, tråkigt dock. Min adoptivmamma hade stoppat i min 4 månaders vispgrädde när hon var liten, jädrar i min låda vad arg jag var (då hade hon inte ens börjat med smakisar)

• viseversa

Säg att hon inte kommer få ungås med sitt barnbarn om hon inte tänker respektera era regler. Lämne henne aldrig ensam med honom heller. 

• Anonym (Likadant)

Min svärmor försöker göra likadant med min son, alltså trycka i honom allt i tid otid. Igår var vi över på tacos och då gav hon honom extra saltade tacochips! Det är tyvärr inte första gången det händer och min son är ändå "bara" 8 månader gammal och har ätit fast föda i ca 2 månader. Hon vet att vi inte gillar det så därför brukar hon plocka upp honom och gå iväg med honom för att kunna ge honom gott.

TS, detta har vi tyvärr fått lösa med att vår son aldrig får vara ensam med sin farmor. Vi har pratat med henne många gånger, både på plats när hon gör det och privat, men hon vägrar ta in sig det. Hon svarar bara: "Jag vet att ni inte vill att jag gör så, men när han är hos mig ska han få äta gott!".

Jag hoppas innerligen att ni kan lösa det med svärmor, bästa är nog att sätta er ner lugnt ihop och verkligen prata om det, säga varför ni inte vill att hon gör så och bestämt påpeka att hon faktiskt måste respektera vad ni vill att ert barn äter, för det är ju faktiskt upp till er som hans föräldrar.

Önskar dig lycka till!

• fluu

Min svärmor var lite sådan. Men bara ett kort tag eftersom jag(efter att ha sett henne stoppa i min tremånaders äppelmos) var väldigt tydlig med att hon inte lämnas ensam med dottern om hon stoppar i ungen något utan att fråga oss först. Sätt hårt mot hårt.
    Svärmor fattade galoppen snabbt, men ibland får man påminna henne "inget godis or else" typ. Man måste visa att man menar allvar.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Jobbig svärmor