När slutar valpar bitas?
Du kommer ha en bra relation till din hund om du samtidigt visar vart gränserna går och visar att det är du som bestämmer.
Hur kan folk inte se det? Man måste vara alfa i packen och då får man visa vem som bestämmer.
Jag behövde göra det i början när jag fick min hund och han lärde sig. Aldrig genom slag, skrik eller liknande om nu någon får för sig det. Utan genom att vara konsekvent och tydligt visa vad som är ok och inte. Och han lärde sig snabbt och är vår allra bästa vän idag. Vi kan lita på honom att inte ta mat från bordet. Inget bitande eller nafsande när man leker och hoppar inte upp på en när man kommer hem.
Att köra på samma stil som med barn men fri uppfostran och eget ansvar har aldrig funkat på djur och det är knappt det funkar på barn.
Vet att jag kommer få påhopp från folk, men fri uppfostran är det mest vansinniga någon kunnat komma på. Värre ungar finns knappt och hundar som är "uppfostrade" på samma sätt är värre och går inte att lita på, då både barn och djur behöver gränser och någon som visar dem vad som är FEL och vad som är RÄTT. Tex att man inte bits!
Öppna för konflikt istället för samarbete Nej.
Straffa en hund som inte förstår vad den gjort för fel. Absolut inte.
Det du förespråkar är förlegat och något man körde med på brukshundsklubbarna när jag började gå dit, men det var på 60-70-talet, Idag vet man bättre än så.
Det handlar om tillit att hunden ska lyda för att den ser dig som sin flockledare, en god flockledare använder inte våld och tvång.
En god flockledare blir man genom att bygga på förtroende, intinativ som leder till positiva förstärkningar.
Våld och tvång knäcker det förtroendet och du kanske får en hund som lyder, men vem vill ha en hund som lyder av rädsla och inte för att den älskar och litar på sin ägare?
Ts, jag skulle ha gjort som Apopan skrev i inlägg 7, Det har alltid funkat för mig och jag har haft hundar av alla sorter, från polarhundar till papillon och schäfrar till terriers med mera.
Dom har varit mer eller mindre bitglada, men dom har alltid svarat väl på den här metoden. .