Inlägg från: MoaElis |Visa alla inlägg
  • MoaElis

När slutar valpar bitas?

Min valp är snart 6 månader och bits fortfarande, när brukar dom sluta med det? 

• Svar på tråden När slutar valpar bitas?
  • MoaElis

Självklart avleder jag och tar bort henne, ger henne ben m.m. Hon slutar dock inte bita mig för det. För mig är det ingen uppfostringsfråga, alla valpar bits. Om man nu inte bestraffar dom för det. Jag anser dock att valpar måste få vara valpar. Jag gjorde det samma med min tidigare hund som jag gör ni d.v.s avleder, hon slutade bitas tillslut. Minns dock inte hur gammal hon var.

• MoaElis
    Pajret skrev 2014-10-25 14:54:35 följande:
    Jo det är en uppfostrings fråga!! Herregud.
    När en valp biter så tar du tag i nosen och håller så att den slutar. Inte hårt eller så att det blir obehagligt utan så att den inte kan bita längre. Så förstår den till slut att den inte för göra så. Eller om du fått handen i munnen på den så håller du lätt om underkäken så tycker den att det inte är speciellt kul att bitas längre. Lovar dig, då slutar bitandet på några dagar. Klart att valpar måste få vara valpar, men du måste uppfostra dem det mest grundläggande från första början.
    Det är inga spädbarn direkt.....
    Men det är klart att det blir ett obehag för hunden om man håller i nosen. Det handlar inte om att de inte tål det, utan att jag vill skapa en bra relation till mina hundar. Valpar är valpar, och jag vet ju att de tillslut slutar bitas.

Nu har hon slutat bitas till största del, så "problemet" är löst :)
  • MoaElis

Men en valp är en valp, dom bits inte för att dom är ouppfostrade utan för att tänderna kliar eller för att dom blir busiga och leker på det sättet.

Mina hundar är allt annat än ouppfostrade, och då tränar jag med godis och lek. Jag vill ju att mina hundar t.e.x. ska komma till mig för att dom faktiskt vill, och inte för att dom är rädda för att jag ska straffa dom på något sätt. 

• MoaElis

Usch vad ledsen man blir av vissa svar, alltså för era eventuella hundars skull. Ja det är i alla fall skönt att det finns många vettiga människor också!

Svar på tråden När slutar valpar bitas?