• Anonym (bubbel)

alkohol mitt i veckan

Vill börja med att säga att jag inte visste vad jag skulle sätta detta i för kategori då detta inte har något med relation i sig att göra. Men som rubriken antyder. Är det okej att dricka ett glas vin eller öl på vardagarna. Min sambo tar gärna sig en, två och i vissa fall tre öl efter jobbet och jag kan ta mig ett glas vin om jag har en öppnad flaska efter helgen. Varför jag börjar funderar över detta nu och inte innan är för att vi fick starka kommentarer på detta nu i helgen. Träffade folk som vi inte träffat för genom bekanta som vi har. Vi hade en jätte trevlig kväll och alla var glada. Sen kom detta upp av en ren slump då vi diskuterade viner och jag sa något liknande "jag drack ett jätte gott vin i veckan". Paret som hakade upp sig på detta var inte de som tog det lugnas om jag så säger. Utan delade mer eller mindre på en bag in box under kvällen. Är det alltså mer okej att dricka ordentligt på helgen och inget alls i veckan? Jag undrar bara hur folk ställer sig till denna fråga?

• Svar på tråden alkohol mitt i veckan
  • Anonym (Trams)

Jag är en vuxen människa och dricker ett glas vin precis när jag vill. Om andra har problem med det är det deras problem.

• Anonym (B)

Det spelar ingen roll vilken dag man dricker.

Vad som är viktigt att tänka på hur mycket / hur ofta man dricker.

• Anonym (Lagom)

Jag tycker det är den totala mängden man dricker som spelar någon roll. Och varför man dricker. Dricker man ett glas gott vin, för att man gjort en extra fin middag en onsdag, så spelar det ingen roll.

Det är när man inte kan sluta, eller måste dricka varje dag, som det blir problem. Om det sedan är en lördag man måste dricka mycket, eller mitt i veckan, spelar ingen roll. När man låter bli att göra vissa saker för att man ska kunna dricka.

• Common sense

Det är ett typiskt svenskt (nordiskt?) fenomen att man ska vara spiknykter på vardagarna sedan hälla i sig alkohol till helgen.

På kontinenten är det vanligt att ta sig ett glas vin eller två till middagen oavsett veckodag.

Det är mängden som avgör. Ett glas vin till maten, ingen fara. Dricker du sju glas vin till maten kanske du ska börja fundera dock. Flört

• LauraPalmer

Jag dricker när jag känner för det oavsett dag eller tid på dygnet om jag inte ska jobba eller göra något viktigt dagen efter. Dessutom så jobbar jag varannan helg så jag kan ha min helg mitt i veckan i bland.

• Petrol

Jag skulle lika gärna kunna ta en stänkare till frukost som på fredagkväll.

Dricka för mkt för sitt eget bästa hänger på intet sätt ihop när man dricker, utan varför och i vilka mängder under vilken tidsperiod.

• förslag

Jag dricker när jag känner för det och det kan lika gärna vara en tisdags- som en lördagskväll. Att totalförbjuda alkohol i veckan och dricka mycket på helger anser jag vara ett mycket mer osunt förhållande till alkohol än att dricka lite när man ibland känner för det, oavsett dag.

• Jennie med ie

Om man generaliserar vilt så är det väl lite typiskt svensk syn på alkohol: sup dig gärna full på lördagen men drick ingen alkohol alls på vardagar för då är du illa ute. Om jag delar den synen? Nej, det gör jag inte. Mängden, påverkan och kovsekvenserna, de sakerna tillsammans (och därmed olika för olika personer)  av drickandet av vikt, inte veckodag.

• Anonym (å)

Jag tycker inte att det är så konstigt att dricka mitt i veckan. Många jobbade skift i den orten jag är uppvuxen i och om deras ledighet inföll på en vardag istället för en helg så kunde de festa till då istället eftersom de skulle jobba på helgen. Sen så är det väl ganska vanligt att ta ett glas vin eller en öl på kvällen som folk dricker för att det är gott, utan att bli berusade

• Anonym (Nykteralkoholist)

Det första tecknet på alkoholism är när du får allvarliga konsekvenser av ditt drickande. 

Det är viktigt att tänka på varför du dricker, hur du dricker och när du dricker.

• Zoja

Att supa sig stupfall var och varannan kväll är inget att sträva efter men att ta ett glas vin/öl/cider till maten någon/några gånger i veckan är det inget fel i. Man får bara ha vett nog att veta när det blir för mycket.

• Anonym (känns det?)

Om du märker av det dagen efter när du ska jobba så är det fel? Jag skulle inte klara av att dricka alkohol inte ens ett glas vi för det känns dagen efter och jag vill vara helt klar i huvudet när jag är på jobbet!
    Alltså jag dricker aldrig dagen innan jag ska jobba!
    Sen kan levern behöva vila sig från att rena kroppen från alkohol i veckan!

• Anonym (B)
    Anonym (bubbel) skrev 2014-10-13 20:19:55 följande:

Vill börja med att säga att jag inte visste vad jag skulle sätta detta i för kategori då detta inte har något med relation i sig att göra. Men som rubriken antyder. Är det okej att dricka ett glas vin eller öl på vardagarna. Min sambo tar gärna sig en, två och i vissa fall tre öl efter jobbet och jag kan ta mig ett glas vin om jag har en öppnad flaska efter helgen. Varför jag börjar funderar över detta nu och inte innan är för att vi fick starka kommentarer på detta nu i helgen. Träffade folk som vi inte träffat för genom bekanta som vi har. Vi hade en jätte trevlig kväll och alla var glada. Sen kom detta upp av en ren slump då vi diskuterade viner och jag sa något liknande "jag drack ett jätte gott vin i veckan". Paret som hakade upp sig på detta var inte de som tog det lugnas om jag så säger. Utan delade mer eller mindre på en bag in box under kvällen. Är det alltså mer okej att dricka ordentligt på helgen och inget alls i veckan? Jag undrar bara hur folk ställer sig till denna fråga?

Folk med deras åsikter har oftast alkoholproblem enligt min erfarenhet.

De som super sig aspackade varenda fredag och lördag brukar gnälla mest om någon dricker 1 glas vin på en vardag.

De mår nog bättre om de intalar för sig själva att man endast har alkoholproblem om man dricker på en vardag .
  • Anonym (Leverskador)
    Common sense skrev 2014-10-13 20:27:11 följande:

Det är ett typiskt svenskt (nordiskt?) fenomen att man ska vara spiknykter på vardagarna sedan hälla i sig alkohol till helgen.

På kontinenten är det vanligt att ta sig ett glas vin eller två till middagen oavsett veckodag.

Det är mängden som avgör. Ett glas vin till maten, ingen fara. Dricker du sju glas vin till maten kanske du ska börja fundera dock. Flört

Leverskador per capita är skyhögt högre i Frankrike än i Sverige så det glorifierade "kontinentala" drickandet är inget att stå efter. 

Med det sagt så dricker jag gärna en öl eller två när det är fotboll på tv eller liknande. Oavsett veckodag. Kan även dricka vin typ söndag kväll också om det finns kvar efter helgen. 

Ett bra sätt att undvika spontandrickande i veckorna är att inte ha bag in box hemma. Drick vin från flaska istället. Godare och lyxigare. 

• Anonym (AA)

Det viktiga är inte när man dricker. Utan hur och varför, och om det blir några negativa konsekvenser pga av att man dricker.

Å andra sidan har jag ett jobb där jag jobbar vissa helger och är ledig i veckan. Och jag dricker aldrig innan en arbetsdag, inte ens ett glas. Dricker dessutom aldrig så mycket att "levern måste rena sig"

Svar på tråden alkohol mitt i veckan