• Nyfiken gul

Om det är så viktigt med hen - varför då viktigt med könsultraljud?

Sitter och läser en tidningsartikel om ordet "hen" och blir lite fundersam.

Om det är viktigt att undvika sexualisering , rosa kläder, dockor, typiska pojkleksaker och könsfixering och man gärna vill fostra barnet till en "hen" .  Då undrar jag varför köerna till könsultraljud växer? 

varför är det viktigt att veta könet om det ändå inte ska uppfostras till det kön det är? 

Nej jag vill INTE ha en könsdebatt här - jag bara reflekterar över onödigheten i att skapa ett ord som ändå inte används som det är tänkt.   Varför så viktigt med hen om man ändå vill veta könet på barnet?  Är det inte lika viktigt med hen även innanför livmodern? 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Svar på tråden Om det är så viktigt med hen - varför då viktigt med könsultraljud?
  • T W

Är det samma personer som tycker det är viktigt med "hen"  som propsar på könsultraljud? 

• Jw83

Jag använder mig ofta av hen. Jag använder ordet flera gånger i veckan då jag skriver om min forskning. Jag använder även ordet när jag ska beskriva en person där könet inte är viktigt. Hen är en bra ord enligt mig.

Och NEJ jag har inte gjort könsultraljud. Jag kommer nog inte göra det i framtiden heller.

Men jag tror inte att andra alltid ser könsultraljudet på samma sätt som dig. Många blivande föräldrar vill veta ALLT om sitt blivande barn. Man slukar all info och ju mer man vet desto närmre sitt barn känner man sig. Då vill man gärna veta könet, men man vill lika gärna veta ögonfärg, hårfärg, form på näsa osv. Inte så att utseendet och könet är viktigt att veta utan för att man naturligtvis är meganyfiken på barnet :)

Jag känner massvis med föräldrar som gjort könsultraljud och ändå gett sitt barn könsneutrala namn och könsneutrala färger på kläderna. ;)

• Stårschan
    Nyfiken gul skrev 2014-10-14 08:30:20 följande:

Sitter och läser en tidningsartikel om ordet "hen" och blir lite fundersam.

Om det är viktigt att undvika sexualisering , rosa kläder, dockor, typiska pojkleksaker och könsfixering och man gärna vill fostra barnet till en "hen" .  Då undrar jag varför köerna till könsultraljud växer? 

varför är det viktigt att veta könet om det ändå inte ska uppfostras till det kön det är? 

Nej jag vill INTE ha en könsdebatt här - jag bara reflekterar över onödigheten i att skapa ett ord som ändå inte används som det är tänkt.   Varför så viktigt med hen om man ändå vill veta könet på barnet?  Är det inte lika viktigt med hen även innanför livmodern? 

Tack underbara du för månadens i särklass bästa fråga!
  • Dixie
    Nyfiken gul skrev 2014-10-14 08:30:20 följande:

problemet är väl att folk använder ordet hen på fel sätt - tanken är ju att det ska användas om man inte vet könet - inte för att göra individer könslösa!
  • Maddi

Här på familjeliv så använder föräldrarna hen på sina egna barn, vilket jag inte överhuvudtaget förstår. Ordet hen används när man inte vet könet.

Sen är de ju många som inte annvändrt order heller.

• T W

Att föräldrar här ofta kallar sina barn "hen" kan kanske bero på att man vill försöka hålla det lite anonymt? 

Annars håller jag med om att det ju ska användas när man inte vet. Barnet i magen är "hen" tills man fått reda på om det är en "han" eller "hon", personen som kör bilen framför är en "hen" och personen som sitter bredvid mig i bilen är en "han/hon"... 

• Flickan och kråkan

"Hen" har ju inget med könlöshet att göra. "Hen" är ett pronomen tänkt att användas när man inte vet om det är en han eller hon. 

Exempel:

"I morgon ska jag få träffa en läkare (vet ej vem) och han eller hon ska ringa mig idag." Med hen så blir det:
    "I morgon ska jag få träffa en läkare och hen ska ringa mig idag."

Man träffar en gammal bekant med barnvagn på stan. Man har ingen aning om att vännen i fråga har fått barn. När man inte vet om det är en han eller hon så kan man fråga:
    "Vad heter hen?" 

• mona83
    Flickan och kråkan skrev 2014-10-14 11:17:43 följande:

"Hen" har ju inget med könlöshet att göra. "Hen" är ett pronomen tänkt att användas när man inte vet om det är en han eller hon. 

Exempel:

"I morgon ska jag få träffa en läkare (vet ej vem) och han eller hon ska ringa mig idag." Med hen så blir det:
    "I morgon ska jag få träffa en läkare och hen ska ringa mig idag."

Man träffar en gammal bekant med barnvagn på stan. Man har ingen aning om att vännen i fråga har fått barn. När man inte vet om det är en han eller hon så kan man fråga:
    "Vad heter hen?" 

Jag är en av dom som tycker att hen är så löjligt så skulle någon kalla mitt barn för hen så skulle den personen antagligen få nått bra svar tillbaka. För mig känns hen bara opersonligt. 
    L.O.V.E
  • cirkusmusen

Men suck. Ännu en tråd där TS inte fattat begreppet.

Hen används som ett könlöst pronomen. T.ex i akademiska texter m.m. 

Att vilja veta kön på barnet har nog mycket med nyfikenhet att göra.

Det är alltså inte samma sak som du vill få det att se ut som.

• Flickan och kråkan
    mona83 skrev 2014-10-14 11:23:14 följande:
    Jag är en av dom som tycker att hen är så löjligt så skulle någon kalla mitt barn för hen så skulle den personen antagligen få nått bra svar tillbaka. För mig känns hen bara opersonligt. 
    Och jag tycker att det är praktiskt, inte minst när man skriver och ska hänvisa till han eller hon för att ge exempel i undersökningssammanhang och liknande, så man slipper tjata om just "han/hon" eller "han eller hon". Det är ju inte så att man går runt och kallar människor för hen. Han, hon, den, det är inte heller så personligt....det är just ett pronomen . "Barnet" är inte så fasligt personligt heller
Svar på tråden Om det är så viktigt med hen - varför då viktigt med könsultraljud?