• Anonym (NEJ!)

Få X att förstå vad hon håller på med.

Ge INTE upp vårdnaden, då har du nämligen ingenting att säga till om ifall ditt X vill flytta och ni har inte samarbetssvårigheter på annat vis än att hon ibland får ha umgänge på en helg med kort varsel. Det vanligaste är ju att man har VARANNAN helg iaf så iom att du har varje helg så spenderar du troligen mer vaken tid med ditt barn än hon gör....(Beroende på hur mycket ditt X jobbar)

Yrka på i första hand gemensam vårdnad, i anda hand enskild vårdnad för DIG, umgänget som sagt är oberoende av vårdnadsformen.
    Ni kan ha varannan v ändå, eller varannan helg, varje helg eller vilken konstellation ni nu ser som bäst för er.

Men ge INTE upp vårdnaden! För mig klingar varningsklockorna högt när hon stämmer dig för enskild vårdnad när ni eg inte har några problem alls.

• Anonym (NEJ!)
    Kjell2 skrev 2014-10-15 09:41:21 följande:

Förstår problmet med att ge upp vårdnaden men om TS bara vill ha umgänge kan detta vara en öppning. Ja, man förlorar rätten att ha insyn och beslutsrätt om flytt, skola, vård mm men TS intresse var umgänge och inget annat.

Men med ett fastställt umgängesschema kan mamman iofs flytta men umgänget ska fortfarande skötas.

Ja, vill man ha inflyttande, kunna påverka mm ska man inte ge upp vårdnaden men är enda intresset ett vettigt fastställt umgänge så kan dett vara en öppning för en överrenskommelse.

Var lite otydlig när jag skrev att yrka på EV, Ska vara ett yrkande på i första hand EV och om rätten inte vill det GV. Sen i praktiken brukar domaren vid något läge spänna ögonen i parterna som enbart yrkar på EV och fråga om de verkligen inte kan acceptera GV. När föräldrar inser att ett stenhårt yrkande på EV kan innebär
    EV för andra partern brukar det göra ett tillägg att GV är ok

Ja, men TS vill ju i första hand ha gv, alltså bör han yrka på det i första hand och i andra han ev för honom så att mamman inte kan flytta som hon vill. Jag kan nämligen inte se någon annan anledning till att hon plötsligen vill ha ev nu, än att det är för att hon vill flytta, om det inte är för att hon har missuppfattat något annat.

Visst ska umgänge skötas ändå om det finns ett skriftligt avtal, men låt säga att mamman flyttar 30 mil. Då kommer det att ta dryga 5 timmar tor på fredagen och samma sak hem igen, det är ganska drygt och jobbigt ÄVEN om det innebär att mamman blir den som måste sköta det hela.

För att ta min man som ex, det tar dryga 3 tim tor för honom att hämta sitt barn om han åker hemifrån, nu gör han bara det på söndagen, på fredagen jobbar han ofta en bit bort (byggjobbare) så ofta tar det honom 3 tim ner, och så 1½ tim tillbaka. Bonus kommer således till en sen middag sen är det nästan direkt dags för sängen då bonus inte är så gammal. H*n hinner inte landa här och lördagen är gnällig till stor del och på söndagen när h*n landat och allt känns bra, ja då ska h*n hem igen.

För barnets del kommer umgänget nästan bara bli jobbigt om det mesta består av resande.

Svar på tråden Få X att förstå vad hon håller på med.