• Brumma

Få X att förstå vad hon håller på med.

Anonym (ombud) skrev 2014-10-14 12:18:35 följande:

Låt mamman tugga i det sura äpplet o skaffa ett eget ombud o lämna in motyrkande om ensam vårdnad o boende med dig, så du kan ha barnomsorg eller fortsatt gemensam vårdnad o helgboende hos dig och helgdagar och högtider och semester ska du också ha.

Rätten får inte besluta om gemensam vårdnad om båda parterna motsätter sig gemensam vårdnad. Alltså så kommer det automatiskt bli ensam vårdnad om även TS stämmer på det. De kan INTE fortsätta ha gemensam vårdnad då.
    Barnomsorg kan man i vissa fall få även om man inte har barnet skrivet hos sig, och även om man har barnet växelvist boende i en annan kommun.

"Rätten får inte besluta om gemensam vårdnad, om båda föräldrarna motsätter sig det."

http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/9360/2006-1-6_200616_rev.pdf

• Brumma
    Kjell2 skrev 2014-10-15 07:43:36 följande:

TS

Är det bara umgängert du är intresserad av och inte vårdnaden har du ett bra upplägg där. Erbjud att släppa vårdnaden mot ett reglerat umgängesschema.

Tänk bara på att när schemat är fastsällt så gäller det och ska skötas. Oavsett dina arbetstider.

Brukar hålla med dig men inte i detta... Att frivilligt släppa ifrån sig vårdnaden om man överhuvudtaget är intresserad av barnets väl o ve vore - tja, inte helt smart. Du har då ingen rätt till insyn i skolan och utvecklingen där, ingen rätt att ta del av barnets läkarutlåtanden och sjukdomsbild, ingen rätt att bestämma var i världen barnet skall bo, vilken skola som barnet skall gå i osv.
    Kjell2 skrev 2014-10-14 14:01:53 följande:
    Släng in ett yrkande om EV, i huvudsak för att hon ska begripa att hon kan förlora vårdnanden och alltså bör försöka hitta en lösning ni båda kan acceptera istället för att riskera ett bindande domstolsbeslut.

Även detta ställer jag mig frågande till - om TS "slänger in" ett yrkande så KAN de inte få gemensam vårdnad. Om TS inte då skulle dra tillbaka sin begäran om ensam vårdnad, vilket antagligen skulle ge mamman intrycket att han "ger sig" - och ge henne kraft att fortsätta försöka köra sitt race vad gäller vårdnaden.
  • Brumma
    Anonym (ombud) skrev 2014-10-14 13:54:48 följande:
    Till saken hör att om domstolen tycker att ni har för stora problem för att kunna ha gemensam vårdnad så kan de bara ge ensam vårdnad till den förälder som har yrkat om ensam vårdnad.
    Vad får du detta ifrån? Om tingsrätten dömer till ensam vårdnad så tittar man på vem som bäst kan tillgodose umgänge och kontakt med båda föräldrarna.
  • Brumma

TS - att hon skulle få ensam vårdnad känns inte som ngn större fara. Att det däremot skulle bli ett umgängesschema du MÅSTE hålla dig till är däremot troligt. Jag förstår hur du sett det med jobbet, men vill du ha ett fungerande umgänge och förtroendet från ditt barn så kan du inte ställa in. Inte för att gå ut o festa, inte för att arbeta, inte för att du vill ha en helg för dig själv. Även om du ser det så att du arbetar istället för att kunna ge dottern vad hon behöver så gör du precis tvärtom. Dottern behöver tid med dig, inte saker.. har du för dyr lägenhet så flytta. Har du ingen barnomsorg så kolla upp om det är möjligt att få dubbelt. Ansök om bidrag för att få hjälp med resorna umgänget innebär. Att skylla ifrån sig tar dig ingenstans, att börja söka efter möjligheter gör det.

Ditt ex är inte heller din barnvakt. Hon skall inte behöva täcka upp för dig när du inte kan/vill ha dottern.

Det vore kanske bättre om du inte hade dottern varje helg, utan kanske var tredje?
    Nu verkar det ju dock som om situationen ändrat sig men jag kan förstå frustrationen ditt ex känt över hur det varit - och vem säger att det inte blir så igen? Jag förstår även sorgen och känslan av att bli bortvald din dotter måste känna varje gång du ställer in. Är det verkligen värt det?

• Brumma
    Anonym (ombud) skrev 2014-10-15 09:34:28 följande:
    Seriöst??? Jag ger Ts rådet att slänga in om ensam vårdnad OCKSÅ eftersom Ts VILL HA gemensam vårdnad.

Ibland är det bra att läsa en tråd INNAN man svarar.
    ja?
    Han vill ha gemensam vårdnad. Om han OCKSÅ ansöker om ensam vårdnad så FÅR rätten inte besluta om gemensam vårdnad.

Ibland är det bra att läsa INNAN man svarar...
  • Brumma
    Anonym (ombud) skrev 2014-10-15 09:35:53 följande:
    Domstolen varken kan eller FÅR ge ensam vårdnad till en part som inte har yrkat (LÄS VILL HA) ensam vårdnad.
    Än en gång undrar jag var du hittar information om detta?
  • Brumma
    Anonym (ombud) skrev 2014-10-20 09:59:39 följande:
    Det får rätten absolut göra, om han även ansöker om gemensam...

Ja, det är bra att läsa innan. :)
    :)

Ja, jag missade faktiskt att du menade att han skulle ansöka om gemensam i första hand och ensam i andra hand..
    Även den bäste kan göra fel Tungan ute
  • Brumma
    Anonym (ombud) skrev 2014-10-20 10:05:53 följande:
    Det räcker med att en även yrkar på gemensam vårdnad så kan domstolen besluta om det.

Var hittar du information till dina påståenden? :)
    Kolla länken jag la in tidigare (visa endast på mina inlägg är en ide..).
    Där står det klart o tydligt att rätten INTE får döma till gemensam vårdnad om båda ansöker om ensam vårdnad.
    Att därför råda TS att söka ensam vårdnad när han i själva verket vill fortsätta ha gemensam känns inte helt - optimalt....
Svar på tråden Få X att förstå vad hon håller på med.