trina skrev 2015-06-01 19:12:22 följande:
Sahlgrenska är styrt av regler och riktlinjer, de har inte gjort detta för att vara elaka. Jag tror snarare deras händer är bundna och de inte kan göra undantag. Det jag tycker ni ska göra är att ta kontakt med din pojkväns psykiatriker och fråga vad de pratat om och hur dennes synpunkt på ert barnskaffande är. '
Jag tror själv inte att det är några problem för någon med bipolaritet att få barn (förutsatt att man är stabil såklart) och det är toppen att ni har varit ärliga, men det kanske är en rutin/regelverk som är att man måste gått på medicin ett tag utan större problem eller att man måste haft kontakt med psykiatrikern ett visst tag.
Som sagt, jag tror de är bakbundna och inte kan göra undantag. Fråga helt enkelt vad deras beslut grundar sig på och resonera kring det. Jag tror säkert det finns en logisk förklaring till varför de inte kan erbjuda er ivf just nu. Sedan finns det alltid privata alternativ ni kan prova att vända er till även om de också till viss del lever under ett regelverk.
Jag hoppas ni kommer runt detta lilla "farthinder" och lyckas ändå!
Hur kan det inte vara elakt och förminskade att lämna ett sådant besked per brev? Det känns som hela marken öppnande sig och jag har gråtit oavbruten från kl 17. Ett "Hej, kan du ringa upp mig på telefonnummer ..." hade varit lite mer värdigt.
Bara för att man är psykiskt frisk kan man väl bli en idiot till förälder. Det känns så förnedrande att en person har makten över hela vår framtid, vi fick inte ens prata med någon eller besvara frågor om hur vi resonerat kring våran önskan att vilja bli föräldrar, nej för har man fått en diagnos är man ingenting värd.
Jag tror inte jag orkar gå igenom samma förnedrande process hos en privat klinik. Eller har de andra regler bara man betalar för sig?