• Ingentingviktigt

IVF Sahlgrenska Hösten/Vinter 14/15

Jag hoppar in i tråden. Vår remiss är precis ivägskickad. Är det 3 månader ni andra fått vänta på första besöker eller tog det längre tid? Fick ni någon bekräftelse på att ni skulle bli kallade så småningom?

Hur är kuratorn på Sahlgrenska? Vad för typ av frågor fick ni svara på under första besöket?

• Ingentingviktigt
    Luthien87 skrev 2014-11-07 20:17:45 följande:

Jag fick en bekräftelse från Kontaktpunkten om att min remiss var mottagen och sen fick jag vänta ca 4,5 månader (varav det var 1,5 månad där de hade stängt), hade nog fått vänta lite längre om vi inte fått en återbudstid. Sen fick jag vänta 1,5 månad innan jag började med mediciner.

Har inte träffat kuratorn så där kan jag tyvärr inte svara. 

Trist med sommaruppehållet (?), men skönt att vara igång.

Ingen kurator? Jag trodde att alla var tvungen att genomlida det för att bli "godkända" IVF-föräldrar.
  • Ingentingviktigt

Mitt liv känns slut. Jag och min pojkvän gick på utredning hos gynekologmottagningen Dr Roth som efter min pojkväns spermaprov kon fram till att vi inte kunde få barn på egen hand. Det var i slutet av oktober som han lovade att skicka iväg en remiss till Sahlgrenska och att väntetiden för att få komma är 3 månader. Jag tänkte väl att man får en kallelse när det är dags, men efter att ha läst på lite i den här tråden insåg jag att vi borde fått en bekräftelse för länge sedan. Jag ringer därför till kontatpunkten och får där bekräftat att de inte fått någon remiss. Om det då är minst 5,5 månaders väntetid + sommaruppehåll har jag räknat ut att vi kanske tidigast får komma dit nästa höst.

Jag tog en tittarrunda över alla gamla klasskompisar igår och såg bara massor med profilbilder av barn. Om jag ens kan bli mamma vill jag inte bli en gammal sån. Nu känns allt kört.

Varning i alla fall, gå aldrig till den gynekologmottagningen!

• Ingentingviktigt

Jag och min pojkvän har äntligen fått tid för vårt första besök nu i slutet av februari. Redan nu är jag jättenervös och vet inte hur jag ska kunna sova ordentligt fram tills dess. Mest nervös är jag för frågorna under första besöket. Var det någon som upplevde det som ett test innan ni blev godkända att få påbörja behandling? Vi är utredda hos en gynekolog, så vi vet vad "felet" är och varför vi inte kan bli föräldrar på naturlig väg, så det var gynekologen som skrev remissen till Sahlgrenska för IVF. Men problemet är att min sambo inte har något jobb och har även en psykisk sjukdom (som han står på stabil medicinering för). Jag vet inte hur ärliga vi ska våga vara, om det är bättre att låssas att man har ett jobb. Fick ni såna frågor, om vad ni jobbade mer, hur länge ni bott på samma adress och om ni har några sjukdomar i släkten?

• Ingentingviktigt
    Gweny skrev 2015-02-04 12:20:12 följande:

dem skickade hem massa papper som skulle fyllas i, var såklart lite nervöst att något av ens svar skulle innebära att dem nekar en. Men våran läkare tittade bara igenom dem lite snabbt och det var inga problem. vi har bara träffat jättego personal på 1a besöket.

Tack för ditt svar, men ni fick alltså inga frågor om sysselsättning? Jag har inte hunnit titta igenom papprena, men tyckte att det såg ut som en hälsodeklaration, och det har vi redan fyllt i hos gynekologen, som skickades med remiss, men där min sambo tyvärr råkade fylla i att han äter en medicin.
  • Ingentingviktigt

Så besviken på Sahlgrenska så det finns inte. Jag och min pojkvän fick komma på vårt första samtal i februari efter remiss från en gynekolog som konstaterat att min pojkväns spermier var helt orörliga. Tyvärr hade vi varit ärliga med att min pojkvän behandlas med Litium för sin bipoläritet. Vi avslutar samtalet på Sahlgrenska med att läkaren säger "Jag vill bara ringa upp din läkare om det är okej?". Vad kan man svara på det förutom ja?

Idag flera veckor senare får jag ett brev i brevlådan där det står: 

"Hej x(mitt namn)
    Har nu fått kontakt och svar från y's (pojkväns namn) psykiatriker. I nuläget kan vi tyvärr inte erbjuda er IVF-behandling."

Hur kan man få ett sånt besked som brev, speciellt om man ska hitta det kl 17 efter jobbet när det inte finns någon att ringa och prata med. Det känns som om livet tog slut.

Funkar allt kan vem som helst bli förälder, då behöver man inte fråga någon om råd eller få godkännande av cyniska psykläkare. Men är man psykiskt sjuk kan man behandlas hur som helst tydligen. Det känns så förnedrande så det finns inte. 

• Ingentingviktigt
    trina skrev 2015-06-01 19:12:22 följande:
    Sahlgrenska är styrt av regler och riktlinjer, de har inte gjort detta för att vara elaka. Jag tror snarare deras händer är bundna och de inte kan göra undantag. Det jag tycker ni ska göra är att ta kontakt med din pojkväns psykiatriker och fråga vad de pratat om och hur dennes synpunkt på ert barnskaffande är. '

Jag tror själv inte att det är några problem för någon med bipolaritet att få barn (förutsatt att man är stabil såklart) och det är toppen att ni har varit ärliga, men det kanske är en rutin/regelverk som är att man måste gått på medicin ett tag utan större problem eller att man måste haft kontakt med psykiatrikern ett visst tag.

Som sagt, jag tror de är bakbundna och inte kan göra undantag. Fråga helt enkelt vad deras beslut grundar sig på och resonera kring det. Jag tror säkert det finns en logisk förklaring till varför de inte kan erbjuda er ivf just nu. Sedan finns det alltid privata alternativ ni kan prova att vända er till även om de också till viss del lever under ett regelverk.

Jag hoppas ni kommer runt detta lilla "farthinder" och lyckas ändå!

Hur kan det inte vara elakt och förminskade att lämna ett sådant besked per brev? Det känns som hela marken öppnande sig och jag har gråtit oavbruten från kl 17. Ett "Hej, kan du ringa upp mig på telefonnummer ..." hade varit lite mer värdigt. 

Bara för att man är psykiskt frisk kan man väl bli en idiot till förälder. Det känns så förnedrande att en person har makten över hela vår framtid, vi fick inte ens prata med någon eller besvara frågor om hur vi resonerat kring våran önskan att vilja bli föräldrar, nej för har man fått en diagnos är man ingenting värd. 

Jag tror inte jag orkar gå igenom samma förnedrande process hos en privat klinik. Eller har de andra regler bara man betalar för sig?

• Ingentingviktigt
    trina skrev 2015-06-01 19:15:18 följande:

Nu hittade jag dessutom denna informationen:
    www2.sahlgrenska.se/sv/SU/Omraden/1/Verksamhetsomraden/Gynekologi-och-reproduktionsmedicin/Enheter/Reproduktionsmedicin/Behandling/Assisterad-befruktning-/

Vi följer anvisningar från Socialstyrelsen och Regionstyrelsen för Västra Götaland och följande allmänna kriterier för assisterad befruktning föreligger:

Behandlingen kan inte utföras hos par där det förekommer missbruk, kriminalitet, allvarliga livshotande sjukdomar, psykiska eller sociala problem som gör det svårt för paret att ta hand om ett barn. I vissa fall kan utredning komma att kompletteras med bedömning av läkare i berörd specialitet, psykolog eller kurator
    (Så det inte helt upp till Sahlgrenska, utan det ligger på Socialstyrelsen och regionstyrelsen. Sahlgrenska måste bara handla efter det regelverk de fått sig tilldelat)

Alltså har ni fortfarande en chans att få det beviljat, fråga bara mer kring hur de resonerat kring sitt beslut att för tillfället inte erbjuda er IVF via landstinget! 
    Jag snubblade tyvärr över den där texten inför vårt första besök. Om inte gynekologen hade haft med att min pojkvän åt Litium hade jag aldrig tagit upp det. Hatar hur det kan sätta = mellan psykisk diagnos och problem, och friskförklarad och bra förälder.

För tillfället är ju bara en omskrivning för att det är helt kört, tyvärr. 
Svar på tråden IVF Sahlgrenska Hösten/Vinter 14/15