Hur många uppgifter är rimligt?
Hej!
Jag har snart läst klart kursen Engelska 6 (Engelska B) på komvux. Det jag funderar över är hur mycket en lärare på gymnasienivå egentligen kan lägga på dig.
Under min 20 veckors kurs (läser på 25% på distans) har vi 9 skrivuppgifter (en på varje kapitel på minst en sida), 9 kapitelprov (varje kapitel som tar ungefär 45 minuter att skriva på plats) ett nationellt prov (uppdelat på 3 dagar som ska skrivas på plats), vi ska hålla en presentation på 10-15 minuter (som vi enbart får ha stödord till, läs "lära oss utantill"), läsa en bok på dryga 850 sidor som vi också ska skriva en recension på, vi ska även läsa utdrag och svara på frågor om gamla klassiska böcker av engelska författare.
Så min fråga är, är detta verkligen rimligt? Vad jag har fått höra så är det mer än hälften som har hoppat av eftersom kursen är aldeles för krävande och eftersom de flesta (inklusive jag) läser flera kurser utöver denna.
Hade jag läst denna kursen på 100% så hade ju allt detta vart tvunget att utföras på 5! veckor. Kan säga att jag har kämpat som tusan bara för att klara av den här kursen, ingen annan av de kurserna jag läser har varit så här krävande, kan också tillägga att jag i regel har väldigt lätt för engelska.
Vad tror ni?