• SparkarOchSlag

Hur många uppgifter är rimligt?

Hej!

Jag har snart läst klart kursen Engelska 6 (Engelska B) på komvux. Det jag funderar över är hur mycket en lärare på gymnasienivå egentligen kan lägga på dig.

Under min 20 veckors kurs (läser på 25% på distans) har vi 9 skrivuppgifter (en på varje kapitel på minst en sida), 9 kapitelprov (varje kapitel som tar ungefär 45 minuter att skriva på plats) ett nationellt prov (uppdelat på 3 dagar som ska skrivas på plats), vi ska hålla en presentation på 10-15 minuter (som vi enbart får ha stödord till, läs "lära oss utantill"), läsa en bok på dryga 850 sidor som vi också ska skriva en recension på, vi ska även läsa utdrag och svara på frågor om gamla klassiska böcker av engelska författare.
    Så min fråga är, är detta verkligen rimligt? Vad jag har fått höra så är det mer än hälften som har hoppat av eftersom kursen är aldeles för krävande och eftersom de flesta (inklusive jag) läser flera kurser utöver denna.

Hade jag läst denna kursen på 100% så hade ju allt detta vart tvunget att utföras på 5! veckor. Kan säga att jag har kämpat som tusan bara för att klara av den här kursen, ingen annan av de kurserna jag läser har varit så här krävande, kan också tillägga att jag i regel har väldigt lätt för engelska.

Vad tror ni?

• Svar på tråden Hur många uppgifter är rimligt?
  • Fjärilslarv

Jag tycker det låter som helt normala studier, heltidsstudier ska ju vara som en ett heltidsjobb, dvs 8H/dag.

• SparkarOchSlag
    Fjärilslarv skrev 2014-10-14 15:25:16 följande:

Jag tycker det låter som helt normala studier, heltidsstudier ska ju vara som en ett heltidsjobb, dvs 8H/dag.

Verkligen? Jag känner flera som skulle behöva dessa 8 timmar om dagen bara för att klara av att läsa boken på 5 veckor! Kan också säga att det har tagit bra mycket mer än 10 timmar i veckan (vilket är 25%) under dessa 20 veckor för att klara av den här kursen. Att gå igenom alla uppgifter, rätta stavfel, grammatiska fel och söka reda på fakta tar bra mycket längre tid än vad man tror!

Och för att jämföra så har kursen Svenska 2 (Svenska B) inte mer än 6 uppgifter, 1 prov, en recention och en muntlig argumentation på 4-5 minuter. Vilket jag tycker är helt lagom för en gymnasiekurs.

• Fjärilslarv
    SparkarOchSlag skrev 2014-10-14 15:32:35 följande:

Verkligen? Jag känner flera som skulle behöva dessa 8 timmar om dagen bara för att klara av att läsa boken på 5 veckor! Kan också säga att det har tagit bra mycket mer än 10 timmar i veckan (vilket är 25%) under dessa 20 veckor för att klara av den här kursen. Att gå igenom alla uppgifter, rätta stavfel, grammatiska fel och söka reda på fakta tar bra mycket längre tid än vad man tror!

Och för att jämföra så har kursen Svenska 2 (Svenska B) inte mer än 6 uppgifter, 1 prov, en recention och en muntlig argumentation på 4-5 minuter. Vilket jag tycker är helt lagom för en gymnasiekurs.

tack jag studerar på universitet så jag vet,
  • SparkarOchSlag
    Fjärilslarv skrev 2014-10-14 15:33:48 följande:
    tack jag studerar på universitet så jag vet,

Och jag förstår att en universitetsutbildning är bra mycket mer krävande än en gymnasiekurs. Men, en gymnasiekurs på distans borde väl för det första inte kräva att man åker in till skolan drygt 15 gånger på en 20-veckorskurs. Samt att den inte borde vara mer krävande än en kurs på gymnasiet? Jag kan inte minnas att det var ens i närheten av såhär mycket att göra i gymnasiet.

Jag har pratat med vänner och släktingar som just gått ut gymnasiet eller som läser på högskolan, de tycker också att det verkar vara otroligt mycket jobb för en gymnasiekurs.

• Fjärilslarv
    SparkarOchSlag skrev 2014-10-14 15:44:08 följande:

Och jag förstår att en universitetsutbildning är bra mycket mer krävande än en gymnasiekurs. Men, en gymnasiekurs på distans borde väl för det första inte kräva att man åker in till skolan drygt 15 gånger på en 20-veckorskurs. Samt att den inte borde vara mer krävande än en kurs på gymnasiet? Jag kan inte minnas att det var ens i närheten av såhär mycket att göra i gymnasiet.

Jag har pratat med vänner och släktingar som just gått ut gymnasiet eller som läser på högskolan, de tycker också att det verkar vara otroligt mycket jobb för en gymnasiekurs.

att gå till skolan en gång i veckan tycker jag inte är så farligt, det gjorde jag med när jag läste naturkunskap b på distans. det var ju labbarna vi gjorde då.
  • Kjell2
    SparkarOchSlag skrev 2014-10-14 15:32:35 följande:

8 timmar om dagen i 25 dagar blir ca 4 sidor i timmen. Inget direkt jättetempo.  Kursen verkar krävande men det är väl på ett sätt bra, ni lär er mycket. Dock verkar det inte överdrivet mycket för en 5 veckorskurs.

• Yonndax

Beror lite på. Det är rimligt att det är allt som ska ingå i engelska b. Var så mycket när jag läste kursen på gymnasiet. Dock läste vi den på 2 hela terminer alltså 40 veckor och då blir det lite annorlunda. Dock läste vi ju flera andra kurser samtidigt. 

• SparkarOchSlag
    Fjärilslarv skrev 2014-10-14 15:45:09 följande:
    att gå till skolan en gång i veckan tycker jag inte är så farligt, det gjorde jag med när jag läste naturkunskap b på distans. det var ju labbarna vi gjorde då.
    Men om man läser en kurs där ett labb är nödvändigt så är det väl inte så konstigt att man behöver åka dit? När man läser en engelskakurs så förstår jag inte varför, det hade varit enklare att ha en examination över internet, just eftersom det är på distans. Som sagt, de andra kurserna är också på distans, för det har jag åkt ner kanske 3-4 gånger under 20 veckor, för att skriva prov och ha muntliga argumentationer. Varför ska det vara sådan otrolig skillnad mellan kurserna? Det är ju ändå Engelska 6, Svenska 2 och Matte 2b jag läst, och de ska ju vara på samma nivå?
    Kjell2 skrev 2014-10-14 15:46:15 följande:
    8 timmar om dagen i 25 dagar blir ca 4 sidor i timmen. Inget direkt jättetempo.  Kursen verkar krävande men det är väl på ett sätt bra, ni lär er mycket. Dock verkar det inte överdrivet mycket för en 5 veckorskurs.

Jag har vänner som har väldigt svårt för engelska, dom skulle säkert behöva 8 timmar om dagen för att ta sig igenom 4 sidor och faktiskt komma ihåg det =).
    Inte? Jag tycker att det verkar brutalt mycket och definitivt mer än 10 timmar i veckan för att lära sig, att plugga inför så många prov har tagit en jävla tid iallafall. För att inte tala om presentationen vi var tvugna att lära oss utantill. Tycker dessutom att det verkar vara någonting som är knasigt när mer än hälften av eleverna hoppar av kursen för att de inte orkar =/

• SparkarOchSlag
    Yonndax skrev 2014-10-14 15:50:11 följande:

Beror lite på. Det är rimligt att det är allt som ska ingå i engelska b. Var så mycket när jag läste kursen på gymnasiet. Dock läste vi den på 2 hela terminer alltså 40 veckor och då blir det lite annorlunda. Dock läste vi ju flera andra kurser samtidigt. 

Det förstår jag också, men jag tycker att uppdelningen är helt tokig, varför inte ha 3 prov tillexempel, på 1-3 kapitlet, 3-6 och 6-9 tillexempel. Att korta ner den 10-15 minuters långa presentationen till kanske 6-7 minuter och ställa mer krav på innehållet, att istället för att ha en 850sidors bok ha en 3-400 sidors bok, så att man istället för att få ångest över att man inte läser tillräckligt fort kommer ihåg boken och kan skriva en ordentlig recention om den?

Jag läser ju för övrigt 3 kurser utöver denna, som också ska vara klara den här veckan. (Tack och lov har jag jag klarat det).

• Anonym (distans)

Problemet är ju att man på något sätt måste visa att man är aktiv i kursen, och det brukar ju vara just genom regelbundna inlämningsuppgifter. I klassrum behöver man bara ta närvaron, och om en elev varken dyker upp eller hör av sig på ett tag så kan läraren sätta ett F (och ev meddela CSN). Kommunen betalar ju för alla som är inskrivna på kursen, och jag kan tänka mig att det är vanligt att listorna blir kortare efter några veckor.

Men visst, jag har själv läst kurser på komvux och jag kan hålla med dig om att det kan bli ett problem när själva inlämningsuppgifterna tar för lång tid och gör att man får begränsat med tid att lägga ned på resten av studierna. Läste en kurs där man behövde skriva 6 st labbrapporter eller något sådant + inlämningsuppgifter regelbundet och det tog liksom för mycket tid av den totala studietiden.

Håller med dig om att det är bättre att lägga ned tiden på kvalitet istället för kvantitet. Ibland kan inlämningsuppgifterna utgöra ett underlag för betyget sedan, så det blir ju mer rättvist i så fall.

• fjanten

Har inte läst vad alla andra har skrivit, men när jag läste den kursen var det nästan ännu mer att göra. Så svar: ja, det är rimligt.

• flower79

Läste den kursen för ett år sen ca. Fick lägga ner massor med tid. Gick åt ett helt A4 block för alla inlämningsuppgifter och recensioner av film och böcker.
    Tre nationella prov. Kan tillägga att jag lärde mig inget nytt. Tråkigt va det också. En termin och en timme i veckan i skolan, resten va hemarbete.

Svar på tråden Hur många uppgifter är rimligt?