• MARO0085

vägrar skriva under uppsägning

Hej!

Det är såhär att jag sade upp mina hyresgäster i min bostadsrätt då den ska säljas. De har inte bott där såpass länge att de har besittningsskydd. Den nya ägaren har tillträde 1 dec och uppsägningen skedde enligt kontrakt 3 mån innan utflyttning. Jag har skickat en skriftlig uppsägning tillsammans med ett kuvert med frimärke så att de kan skicka den ena kopian tillbaka (för att göra det så enkelt som möjligt). Jag har skickat mail, sms och påminnelser om att uppsägningen måste skrivas under. De har ju mottagit uppsägningen!

Nu är det snart 1 mån kvar tills nya ägaren har tillträde, vad ska jag göra? Dom har fortfarande inte skrivit under uppsägningen och svarar inte. Jag har informerat dom om att lägenheten kommer tömmas sista helgen (hyrs ut möblerad) för att kunna städas ordentligt innan nya ägaren har tillträde.

Vad ska jag göra??

• Svar på tråden vägrar skriva under uppsägning
  • Vickan I

Polisen slänger inte ut dem på din begäran. Om de inte flyttar frivilligt blir det vägen via Kronofogden. Det kan ta ett tag, var beredd på det. De i sin tur efter utredning kan begära handräckning av polis som kan avhysa dem från bostaden.

• MARO0085

Usch näää.. Lägenheten är ju såld och dom kan ju inte bo kvar där när det är någon annan som ska ha den >

• Vickan I
    Förstår inte hur en köpare vågar köpa en bostad med andra hyresgäster boende där. Som bäddat för problem, men iaf. Det är svårt att tvinga bort en hyresgäst som vägrar flytta. Då krävs ett beslut från hyresnämnden som måste kopplas in. Sedan får som sagt bostadsrättsinnehavaren vända sig till Kronofogden för avhysning av hyresgästen. Räkna med flera månaders väntan på att få saken avgjord och hyresgästen avhyst från bostaden om det går så långt.
  • hansine
    MARO0085 skrev 2014-10-14 16:28:15 följande:

Hej!

Det är såhär att jag sade upp mina hyresgäster i min bostadsrätt då den ska säljas. De har inte bott där såpass länge att de har besittningsskydd. Den nya ägaren har tillträde 1 dec och uppsägningen skedde enligt kontrakt 3 mån innan utflyttning. Jag har skickat en skriftlig uppsägning tillsammans med ett kuvert med frimärke så att de kan skicka den ena kopian tillbaka (för att göra det så enkelt som möjligt). Jag har skickat mail, sms och påminnelser om att uppsägningen måste skrivas under. De har ju mottagit uppsägningen!

Nu är det snart 1 mån kvar tills nya ägaren har tillträde, vad ska jag göra? Dom har fortfarande inte skrivit under uppsägningen och svarar inte. Jag har informerat dom om att lägenheten kommer tömmas sista helgen (hyrs ut möblerad) för att kunna städas ordentligt innan nya ägaren har tillträde.

Vad ska jag göra??Ta

• hansine

Du kan ta kontakt med Kronofogdemyndigheten för att få råd och kanske hjälp.

• Olympia

Varför såg du inte till att få ut hyresgästerna innan du sålde bostadsrätten?

• MalinA87

Vad jag har erfarenhet av är inte uppsägningen giltig om du har skickat den med vanlig post. Antingen ska den överlämnas personligen så att dem skriver på den eller så måste den skickas med rekommenderat brev. Om de då inte hämtar ut det så går det tillbaka till dig inom X antal veckor och då tolkas det som att de har skrivit på den/godtagit den. Jag jobbar med personal och desamma gäller med uppsägningar av personal. Så om du bara har skickat den med vanlig post är den tyvärr inte giltig. Det spelar ingen roll om du har påmint dem.

• Noname00

Besittningsrätt finns egentligen inte vid andrahanduthyrning av bostadsrätt.
    Det finns något som heter besittningsbrytande grund och är tydligt i lagen.
    lawline.se/answers/932

Vilket ger dig rätt att bryta besittningsrätten om du ska flytta tillbaka eller sälja lägenheten.
    Hade den inte existerat så skulle en bostadsrättsägare aldrig kunna flytta tillbaka eller sälja lägenheten, därför finns denna lag.
    Så det är bara att säga upp via hyresnämnden, det kostar dig inget.
    ibland är det enklare och snabbare att ta kostnaden för en advokat att skriva ett brev om vad som gäller som även informerar att det kan kosta för dem att gå vidare rättsligt.

Som sagt du ska sälja lägenheten det finns ingen besttningsrätt.

• Vickan I

Fast det kvittar ju nu eftersom de inte vill flytta. Självklart kommer ts få rätt till slut och få dem avhysta, problemet ligger i tiden det kan ta.

Svar på tråden vägrar skriva under uppsägning