• Kittyg

FRISÖR, se hit!

Ni som jobbar som frisörer, kan ni ge fördelar och nackdelar med ert yrke?
    Är det svårt att få jobb efter en frisör utbildning? :)

/ en som vill utbilda sig till frisör

• Svar på tråden FRISÖR, se hit!
  • Angora
    Att få en anställning är svårt, oftast krävs gesällbrev och man får i regel en låg fast grundlön och sedan provision. 

De flesta frisörer har f-skattesedel och hyr stol på salong. Hyran där kan variera kraftigt beroende på ort. Jag har hyrt för 3000 mån och för 13000 månaden. På vissa salonger får du köpa in alla dina egna produkter, på andra beställs det in gemensamt eller av salongsägaren och då betalar man efter förbrukning. 

Om man har ett driv och tycker det är kul, absolut kör på. Givetvis ska man ha handlaget. Somliga lär sig inte "se" kunden, och vad denne passar i och kör på de vanligaste klippningarna.. det gäller att uppdatera sig och våga, tillmötesgå kunden men ändå våga prova nytt. En bra frisör är sällan kundlös..Men det tar tid att bygga upp en kundkrets, och man får räkna att gå back 6-12 månader om du har hyrstol. (jag gick runt på 2 månader efter utbildning, men det tog 1,5 år tills jag kunde ta ut en vettig lön och blev oberoende av min sambo) 

Ett tips är att börja på en salong som söker lärling inför gesället. Alltså, utbilda dig och hoppa sedan på en lärlingsanställning. Du måste ha jobbat x antal timmar för att få göra gesället. 

Sen spelar det ingen roll vilket yrke en utbildar sig till, det är alltid en chansning om en får anställning. Ibland går det snabbt, ibland inte alls. En förutsättning är att man "brinner för" eller åtminstone tycker att ens yrke är roligt! Det på sikt underlättar chanserna till jobb.

Jag kan rekommendera frisöryrket om man tycker om att vara kreativ, har lätt att möta människor. Du kommer möta alla möjliga typer, trevliga som otrevliga och det gäller att kunna hålla masken och vara trevlig själv. 
    Som frisör kan du jobba på en salong som sysslar med hårförlägningar, någon nischad, du kan jobba som färgtekniker, frilansa och jobba med brudar, fotograferingar osv. Möjligheterna är många, det gäller bara att inte sväva på rosa moln och tro att man får drömjobbet direkt.

Jag rekommenderar INTE frisöryrket om pengar är viktigare än ett roligt och varierande arbete. 

Detta är mina erfarenheter. Jag fick sluta pga allergi.. 

• Kittyg
    Angora skrev 2014-10-15 08:24:03 följande:

Att få en anställning är svårt, oftast krävs gesällbrev och man får i regel en låg fast grundlön och sedan provision. De flesta frisörer har f-skattesedel och hyr stol på salong. Hyran där kan variera kraftigt beroende på ort. Jag har hyrt för 3000 mån och för 13000 månaden. På vissa salonger får du köpa in alla dina egna produkter, på andra beställs det in gemensamt eller av salongsägaren och då betalar man efter förbrukning. Om man har ett driv och tycker det är kul, absolut kör på. Givetvis ska man ha handlaget. Somliga lär sig inte "se" kunden, och vad denne passar i och kör på de vanligaste klippningarna.. det gäller att uppdatera sig och våga, tillmötesgå kunden men ändå våga prova nytt. En bra frisör är sällan kundlös..Men det tar tid att bygga upp en kundkrets, och man får räkna att gå back 6-12 månader om du har hyrstol. (jag gick runt på 2 månader efter utbildning, men det tog 1,5 år tills jag kunde ta ut en vettig lön och blev oberoende av min sambo) Ett tips är att börja på en salong som söker lärling inför gesället. Alltså, utbilda dig och hoppa sedan på en lärlingsanställning. Du måste ha jobbat x antal timmar för att få göra gesället. Sen spelar det ingen roll vilket yrke en utbildar sig till, det är alltid en chansning om en får anställning. Ibland går det snabbt, ibland inte alls. En förutsättning är att man "brinner för" eller åtminstone tycker att ens yrke är roligt! Det på sikt underlättar chanserna till jobb.

Jag kan rekommendera frisöryrket om man tycker om att vara kreativ, har lätt att möta människor. Du kommer möta alla möjliga typer, trevliga som otrevliga och det gäller att kunna hålla masken och vara trevlig själv. 

Som frisör kan du jobba på en salong som sysslar med hårförlägningar, någon nischad, du kan jobba som färgtekniker, frilansa och jobba med brudar, fotograferingar osv. Möjligheterna är många, det gäller bara att inte sväva på rosa moln och tro att man får drömjobbet direkt.

Jag rekommenderar INTE frisöryrket om pengar är viktigare än ett roligt och varierande arbete. 

Detta är mina erfarenheter. Jag fick sluta pga allergi.. 

Utbilda du dig till frisör på gymnasiet eller efter?

Trivdes du med yrket innan du blev tvungen att sluta, vad för allergi har du?

Kreativ är jag absolut, dock så är jag väldigt blyg men det är ju något man kan träna.. :)
  • Angora
    Kittyg skrev 2014-10-15 11:46:20 följande:
    Utbilda du dig till frisör på gymnasiet eller efter?

Trivdes du med yrket innan du blev tvungen att sluta, vad för allergi har du?

Kreativ är jag absolut, dock så är jag väldigt blyg men det är ju något man kan träna.. :)
    Efter, jag gick på en privatskola i Malmö när jag var 23år. Jag var redan utbildad makeupartist och ville komplettera. 

Jag utvecklade allergi för permanentvätska, kunde inte vara i salongen ens om min kollega permanentade kunder. Fick också utslag av väteperoxiden. Jag ska dock tillägga att jag alltid varit känslig för mycket, mat, kemikalier.. så frisöryrket var en chansning för mig. Och hade det inte varit för att jag fick andningsproblem så hade jag fortsatt trots utslag. Finns handskar och bra krämer. 
    Jag trivdes jättebra! Älskar att färga och klippa, man kan göra så otroligt mycket med en människas utseende. 

Idag utbildar jag mig inom annat men frilansar som mua och frisör. Tar uppdrag vid bröllop, foto osv. :) 
  • Kittyg

[quote=74172576][quote-nick]Angora skrev 2014-10-15 12:02:05 följande:[/quote-nick]

Efter, jag gick på en privatskola i Malmö när jag var 23år. Jag var redan utbildad makeupartist och ville komplettera. 

Jag utvecklade allergi för permanentvätska, kunde inte vara i salongen ens om min kollega permanentade kunder. Fick också utslag av väteperoxiden. Jag ska dock tillägga att jag alltid varit känslig för mycket, mat, kemikalier.. så frisöryrket var en chansning för mig. Och hade det inte varit för att jag fick andningsproblem så hade jag fortsatt trots utslag. Finns handskar och bra krämer. 

Jag trivdes jättebra! Älskar att färga och klippa, man kan göra så otroligt mycket med en människas utseende. 

Idag utbildar jag mig inom annat men frilansar som mua och frisör. Tar uppdrag vid bröllop, foto osv. :) 

[/quote

Så Himla tråkigt att du inte kunde fortsätta jobba :/

Efter dina svar lutar det faktiskt ännu mer åt att utbilda mig till frisör :)

Svar på tråden FRISÖR, se hit!