• harran

Kerstin? Maj-Lis? Fler förslag?

Våra söner heter Henry och Tage. Lillasyster beräknas födas snart och vi har funderat på Kerstin, Rut eller Maj-Lis. Eller finns det någon med andra förslag? Min man tycker att det är urtråkigt att diskutera namn innan barnet är fött. Själv skulle jag kunna prata i timmar :) så om någon här vill bolla lite vore jag tacksam!

• Svar på tråden Kerstin? Maj-Lis? Fler förslag?
  • zooägaren

Rut är ett jättefint namn tycker jag! Jag och maken har det som ett av "önskenamnen" om vi någon gång får en dotter :) 
    Kerstin heter min faster, men det är också fint, men jag skulle inte döpa mitt barn till det p.g.a att min faster heter så :)
     och Maj-Lis hette en tant som fanns i min omgivning när jag var liten, hon var väldigt sur och tvär så jag har inga bra associationer till det namnet :P 

Jag är hård , men ärlig!
  • Flickan och kråkan

Maj-Lis får mig att associera till min mormor och hennes systrar. De hette:
    Maja-Lisa, Ragna och Gunhild. 

Rut är fint tycker jag. Jag har däremot lite svårt för Kerstin.....har inte riktigt bra associationer till Kerstin:ar

Hade vi fått en flicka hade det blivit en Estrid . Britta och Brita tycker jag också om....och passar till Henry och Tage tycker jag.

• Jackson

Jag gillar inte gubb och tantnamn men när jag såg era söners namn så kom namnet Harriet upp, varför vet jag inte. 

• harran

Ja visst är Rut fint! Ett släktnamn på mannens sida, så på det viset vore det ju roligt

Det är svårt med associationer! Det. Är maken som är väldigt inne på maj-Lis av ngn anledning. Jag tycker att det är gulligt men lite likt mitt eget namn.

Tack för dina synpunkter!

zooägaren skrev 2014-10-15 12:21:39 följande:

Rut är ett jättefint namn tycker jag! Jag och maken har det som ett av "önskenamnen" om vi någon gång får en dotter :) 

Kerstin heter min faster, men det är också fint, men jag skulle inte döpa mitt barn till det p.g.a att min faster heter så :)

och Maj-Lis hette en tant som fanns i min omgivning när jag var liten, hon var väldigt sur och tvär så jag har inga bra associationer till det namnet :P 

• harran
    Flickan och kråkan skrev 2014-10-15 12:24:58 följande:

Maj-Lis får mig att associera till min mormor och hennes systrar. De hette:

Maja-Lisa, Ragna och Gunhild. 

Rut är fint tycker jag. Jag har däremot lite svårt för Kerstin.....har inte riktigt bra associationer till Kerstin:ar

Hade vi fått en flicka hade det blivit en Estrid . Britta och Brita tycker jag också om....och passar till Henry och Tage tycker jag.

Ragna måste vara ett väldigt ovanligt namn Det jag tvekar om gällande Kerstin är att det är rätt så långt och lite svåruttalat för ett barn. Ska man lägga tonvikt vid sånt? Estrid är fint! Har för mig att jag läst att estrid ersattes av Astrid i almanackan ibörjan av 1900-talet. Britta är också fint, dock har jag en relativt nära släkting som heter det.
  • harran

Harriet är coolt

Jackson skrev 2014-10-15 12:25:48 följande:

Jag gillar inte gubb och tantnamn men när jag såg era söners namn så kom namnet Harriet upp, varför vet jag inte. 

• Kereza

Jag tycker Runa är finare, men det är alltid en smaksak :) 

• BigMami
    Jackson skrev 2014-10-15 12:25:48 följande:

Åh Harriet är ju jättefint! Min barnmorska som jag hade när jag väntade trean hette Harriet och hon var supergullig!
  • kawaii87

Karin, Clara, Signe, Disa, Fanny, Freja, Lova, Maja, Malva, Moa, Nina, Vera. Och de namnen du har funderat på är också fina! =)

• pingvin88

Visst är det kul att prata namn TS?? Jag älskar det!

Jag gillar Maj-Lis. Jättegulligt.

Fler förslag:
    Märta
    Doris
    Svea
    Elise
    Ofelia
    Sigrid
    Agda
    Viola
    Irma
    Sonja
    Lisen
    Tea
    Helga
    Tekla
    Bianca
    Solveig
    Diana
    Ingrid
    Alfrida

Nåt där?

Svar på tråden Kerstin? Maj-Lis? Fler förslag?