• harran

Kerstin? Maj-Lis? Fler förslag?

Våra söner heter Henry och Tage. Lillasyster beräknas födas snart och vi har funderat på Kerstin, Rut eller Maj-Lis. Eller finns det någon med andra förslag? Min man tycker att det är urtråkigt att diskutera namn innan barnet är fött. Själv skulle jag kunna prata i timmar :) så om någon här vill bolla lite vore jag tacksam!

• Svar på tråden Kerstin? Maj-Lis? Fler förslag?
  • harran

Tack

Av dina förslag gillar jag Henny, Hildur och Judit mest supervackra!

fluu skrev 2014-10-16 06:20:50 följande:

Underbara namn allihopa även om jag föredrar stavningen Majlis. Era söner har också underbara namn. Förslag som jag hoppas inte kommit upp hittills:

Alida/Alide

Alfhild

Ada

Aili

Axelia

Bodil

Dagmar

Daga

Dorotea

Elvy

Edla

Elsy

Evy

Essy

Elma

Elvor

Henny

Hildur

Ilona

Judit

Lilian

Magda

Marianne

Signy

Tula

Tora/Torun

Vanja

Verna

• harran

Signe är fint och får flytta till listan Fanny också!

kawaii87 skrev 2014-10-15 17:08:24 följande:

Karin, Clara, Signe, Disa, Fanny, Freja, Lova, Maja, Malva, Moa, Nina, Vera. Och de namnen du har funderat på är också fina! =)

• harran

Blir det konstigt att ens barn heter maj-Lis om man själv heter Lisa? Maj- Lis är supergullugt!

tulip79 skrev 2014-10-16 07:22:19 följande:

Maj-Lis gillar hag. Tycker även Ingrid passar till syskonnamnen.

• Catbride

Ruth Elma Lisa heter min dotter. Gamla rejäla namn! Jag gillar Kerstin också, har ett kusinbarn som heter det, det tog ett tag innan jag vant mig, men nu gillar jag det.

• harran

Fina namn din dotter har!

Catbride skrev 2014-10-16 20:55:36 följande:

Ruth Elma Lisa heter min dotter. Gamla rejäla namn! Jag gillar Kerstin också, har ett kusinbarn som heter det, det tog ett tag innan jag vant mig, men nu gillar jag det.

• fluu
    harran skrev 2014-10-16 20:53:10 följande:
    Blir det konstigt att ens barn heter maj-Lis om man själv heter Lisa? Maj- Lis är supergullugt!
    Tycker jag inte. Ska barnet få något smeknamn kan ni ju kalla henne för Maj/Maja istället.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • kawaii87
    harran skrev 2014-10-16 20:50:23 följande:

Signe är fint och får flytta till listan Fanny också!

Ja Signe är ett otroligt vackert namn! Min gammelfarmor hette Fanny =)
  • Leonie88

Fina namn dina söner har. Tycker att Kerstin är ett jättefint namn.

Förslag : Elvy, Mira, Tyra, Thea, Judit/Judith, Edith / Edit, Flora, Minna, Tora, Nora, Selma, Siri, Iris, Unni, Rakel, Hedvig, Hillevi, Lillemor, Annika, Annie, Irma, Alma, Beatrice, Beata.

• Catbride

Tack! Alla är släktnamn. (Min farmor, min mormors mor och min mans mormor)

harran skrev 2014-10-16 21:26:18 följande:

Fina namn din dotter har!

• charlie00

Första namnet som dök upp i mitt huvud när jag läste Kerstin och Maj-Lis var Rut, men såg sen att ni redan har med det. AstridEdith och Viola gillar jag annars, Märta är charmigt eller kanske Marta? Elsie, Ines, Ingrid... Risken är stor att jag upprepar men men...

• Janna84

Selma och Aina är mina favoritnamn. Vi har två söner som heter Tage och Valter

• Donum

Vi har en Kerstin och det är ett grymt bra namn. ;)

Lillasyster som kom nu i december hade jag gärna gett namnet Viola, Majken eller Hildur. Jag gillar även Solveig som nog är lite för tidigt för att vara "inne" nu, men om ett par år lär det bli vanligare. Ett annat namn som jag gärna hade valt är Anna. Det finns typ inga små som heter Anna nu bland alla spejsade namn. :)

Maj-Lis är också jättefint!

I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • kaeg

Britta-Stina är lite roligt tycker jag. Men ser man till era söners namn skulle jag satsa på ett kortare äldre namn.... Kanske Elise (E på slutet uttalas inte), Elna eller Märta.

• Letitia

Barbro, Rosa, Maj, Viola, Gunborg, Anna...

• Leijne

Kerstin är ett jättebra namn! Min Stina vill att nästa syskon ska heta det. Jag hade en tråkig lärare med det namnet i mellanstadiet, men söta Kerstin i Bullerbyn väger upp de dåliga associationerna.

Hillevi?

• enannanmaria

Astrid var det första jag kom att tänka på.

Andra tips är Majvor, Solveig, Stina, Märta, Greta, Viola, Marianne.

• DenNamnbitne
    Kerstin - Ett rytigt och kraftfullt namn som dock även är sött, ganska perfekt kvinnonamn faktiskt. Av era namn väljer jag helt klart det, en gåta att det inte på allvar kommit tillbaka! 
    Rut - 
    Jag brukar gilla det som felaktigt benämns gammaldags namn men i detta fall gillar jag det inte alls. Jag gillar det i teorin men inte i praktiken.
    Maj-Lis - Ja, det är ganska sött, jag hade föredragit att dra ihop det till Majlis men egentligen är det för sockersött, lite som Lilly och Nellie.

Fler fina som jag älskar:

Ulla
    Runa

Gunilla
    Anna
    Valborg
    Stina
    Gerda
    Lisa
    Inger
    Daga

Lycka till!!
Svar på tråden Kerstin? Maj-Lis? Fler förslag?