• Anonym (inte allt)

Vårdnad under amning

Jag läste inte allt så jag kanske skriver något som någon annan redan skrivit.

1 Skilj på vårdnad och umgänge, det har inte med varandra att göra . Umgängesrätten finns alltid oavsett om man har vårdnaden eller inte, det är nämligen barnet som har umgängesrätten, inte föräldrarna.

2 Skriv inte på för gemensam vårdnad på en gång, då får du alla föräldradagarna, men du kan ge bort dagar till pappan, om du vill.

3 Vad som rekommenderas för spädbarn är ca varannan var tredje dag ett par timmar varje gång, det utökas i barnets takt till att pappan tar med sig barnet. Om ni har en god kommunikation och kan umgås bra även om ni inte kan bo ihop kan han ta barnet på promenad ganska fort mellan amningarna.

4 Ni får se hur ert barn är, kanske kan ert barn klara av en övernattning hos pappan vid tex 8 månaders ålder. Om inte annat så klarar barnet troligen då iaf en hel dag hos pappan.

5 Om du ger dagar till pappan och han ska vara pappaledig så brukar det rekommenderas att barnet sover hos dig, man kan inte riva upp ett barn från dess primära hem hur som helst. Någon natt kan barnet säkert övernatta hos pappan, men inte flytta dit. På sikt kan man utöka även detta.

6 Vid ett års ålder kan barnet sova en natt då och då, kanske att ni tar onsdag natt och sen någon natt på helgen, kanske kan ni tom ha varannan helg då redan om anknytningen och umgänget fungerat kanon tills nu.

7 När barnet börjar förskolan kan man så sakteliga utöka umgänget men inte samtidigt, det brukar bli för mycket förändringar för de flesta barn.
    Förslag på umgänge tills barnet är större:
    (Söndag) Måndag till onsdag morgon (lämnar på förskolan) Du
    Onsdag em till fredag morgon (lämnar på förskolan) Han
    Fredag em till söndag em alt lämna på förskolan måndag morgon Du.

Då tar han över från sön eller måndag och har till onsdag, sen tar du onsdag till fredag och han tar helgen.

Alla barn är olika men många klarar inte varannan v vid 3 som det rekommenderas, det blir för lång tid borta från den ena, men kan man köra ovanstående schema tills barnet börjar skolan iaf så kan man ju köra veckovis sen.

Lyssna på barnet, ge akt på dess signaler så ska det nog gå bra.

Sist men inte minst, skaffa ett skriftligt underskrivet umgängesavtal där tider, vem som hämtar/lämnar, vem som har vilken jul osv, vilka tider som gäller, var hämtning/lämning ska ske så slipper ni mycket tjafs om ni nu skulle bli oense.

• Anonym (inte allt)
    MxMeNow skrev 2014-10-15 18:18:52 följande:
    Som vuxen och förälder får man svälja sin stolthet och samarbete för barnets bästa. Det bästa är att de bor ihop den första perioden. Kan de inte det ser inte jag varför det självklara valet (även juridiskt) ska vars boende hos mamman. Det är det jag vänder mig emot.

Så många skriker jämställdhet men när det gäller föräldraskap och spädbarn är tänket som bortblåst! Idioti!
    Nej, inte idioti. Biologi. Barnet känner mamman redan vid födseln, det försprånget kan man inte göra något åt.
    Barnet känner igen sin mammas hjärtljud, röst och doft.

Bröstmjölk är det bästa för barnet även om det inte är farligt med flaskmatning, men man kan inte köra både ock.

Visst kan en pappa bli en bra vårdnadshavare direkt, absolut, men jag tror inte det är det bästa för barnet att direkt slitas från den enda person han eller hon känner.
  • Anonym (inte allt)
    MxMeNow skrev 2014-10-15 18:48:07 följande:
    Och btw, det går att amma och mata med flaska även om alla barn inte klarar det!
    Min erfarenhet är att väldigt få barn klarar det.
    Anonym (mc) skrev 2014-10-15 18:58:34 följande:
    Det viktiga är att bebisen får i sig näringsrik mat.
    Inte att bebisen nödvändigtvis måste ammas.
    Ja och det bästa är amning. Även om vissa hysteriska män vill hävda annat för att känna sig viktiga. Barnets bästa ska alltid komma i första rummet och även om ni anser att vissa saker är myter så betyder det inte att det är de.t

Mammor och pappor ÄR inte lika och denna jämställdhetshysteri går överstyr när man dra in bebisar i den.
    Pappa blir lika viktig om han tar sig an uppgiften att direkt vara där och knyta an.

• Anonym (inte allt)
    Anonym (mc) skrev 2014-10-15 19:39:40 följande:
    Nej, amningen fungerar inte för alla, var har jag skrivit det? Om amningen fungerar om mamman vill amma så är det bäst för barnet. Om inte ja då får man flaskmata.
    Men att flaskmata för att en pappa tror att han kan ha barnet varannan v eller hur han tänker sig direkt från början är vansinne.

TS, ja du kan skriva över dagar till pappan senare, det är lätt.
    Ni kan även skaffa gemensam vårdnad när ni ser hur allt fungerar. Det är lättare än att sen försöka få enskild vårdnad om ni har gemensam innan. Så ditt beslut att inte skriva på för gemensam direkt är bra.
    Pappans umgänge påverkas som sagt inte av det.

Svar på tråden Vårdnad under amning