• Anonym (täppt)

fråga till nässprayberoende

Är gravid och har varit förkyld ett par veckor. Funderar nu på om jag blivit beroende av nässpray. Ni som har erfarenhet av det, har/hade ni fortfarande slem i näsan?

• Svar på tråden fråga till nässprayberoende
  • Långbenopluto

Jag blev beroende när jag var gravid... jag var beroende i ca 13 ÅR...... använde som mest 2-3 nässpryaer i veckan.

Frätte sönder min näskiljevägg och har fullständigt förstört min näsa.... den rinner ständigt och det kan göra ont i näsan mellan varven... det är inte skönt!

Så sluta genast använda den!!

• Unis

Mig hjälpte det att använda saltlösning. Koka vatten och låt det svalna, blanda i lite vanlig salt. Häll lite på en tesked och dra in det i näsan och låt det verka några timmar. Snyt näsan och allt lossnar efter hand. Forsätt några dagar tills du känner att allt är borta.

• Anonym (täppt)

Tack för era svar! Jag sköljer med saltvatten men tycker inte det funkar så bra. Är också rejält förkyld igen och har mycket färgat slem. Är det dumt att försöka avvänja en näsborre i taget?

• Anonym (18)

Jag har använt nässpray i arton år nu, främst nasin. Min näsa och mina slemhinnor är helt förstörda. På öron-näsa-hals sa de att det enda som fanns att göra var en operation. Det var sju år sen och jag har inte vågat lägga mig under kniven. Tyvärr använder jag fortfarande Nasin, ca 2-3 flaskor i veckan. Det var fler flaskor under mina graviditeter. Inget jag är stolt över.

Så sluta medan du kan. Ånga brukar hjälpa att öppna upp, så ta en varm dusch eller ett bad. Höj sängen så huvudet är högre än fötterna eller sov halft sittande, promenera, prova skölja med koksaltlösning.

Lycka till.

• Heranell

Minska till barnstyrka, och spraya bara i ena näsborren. När den är bra slutar du med sprayen helt. Så gjorde jag efter många års användande.

• Anonym (..)

Jag har varit nässpraysberoende, men opererade mig efter ganska kort tid vilket var ett av det bästa jag gjort. Det rann aldrig i näsan på mig, det var bara täppt högt upp i näsan på ett jäkligt jobbigt sätt. Du skriver ju att du är förkyld hela tiden, plus att jag antar att graviditeten kan göra dig täppt också. Så jag tror inte du är beroende än, men däremot är det lika bra du följer tipsen här i tråden så du slipper bli  =)

• LillaFågelblå
    Tines skrev 2014-10-15 16:54:22 följande:

Jag blev beroende när jag var gravid... jag var beroende i ca 13 ÅR...... använde som mest 2-3 nässpryaer i veckan.

Frätte sönder min näskiljevägg och har fullständigt förstört min näsa.... den rinner ständigt och det kan göra ont i näsan mellan varven... det är inte skönt!

Så sluta genast använda den!!

Så blev det för mig med. Jag gick iofs bara i 4 år. Men när min dotter var 3 månader blev jag inlagd på öron-näsa-hals och blev opererad. Dom tog ut nässkiljeväggen och "bankade" till den. Den hade blivit missformad av båda nässpray och cortisonspray. Efter op var det svullet i kanske 5 dagar och sen dess har jag inte behövt använda spray. Det är 19 år sen. Så jag håller med... sluta med nässpray. Jag förbannade den som bestämde att det skulle bli receptfritt. Tyvärr blir många beroende av det. 
    Till TS. Näsprayen ger efter en lång användning en motsatt effekt. Slemhinnorna svullnar. Och det blir bara värre. Då blir det en ökning av slem. En ond cirkel startar. Lycka till.
  • Anonym (ta det lugnt)

Två veckor är ingen tid, ta det lugnt!
    Skölj med koksalt minst 2 ggr/dag (spruta eller kanna som du kan köpa på apoteket), 5 dl vatten 1 tsk vanligt salt utan jod - behöver inte kokas, bara blandas så allt salt löser sig.
    Försök ta bort nässprayen på dagtid i första hand då du är upprätt och näsan svullnar mindre. 
    Har du en aktiv infektion är det ju inte överanvändande av nässpray som gör dig svullen i första hand. Saltvattnet kommer hjälpa dig att skölja bort slem som sätter sig i bihålorna och de andra hålrummen i näsan så att du tillfrisknar fortare.

• annieh897

Jag var beroende av nässpray som barn/tonåring och kunde inte sluta förrän de opererade i näsan och öppnade upp. Tack och lov hann jag inte förstöra näsan. Än idag har jag svårt att sluta med nässpray (Nezeril) varje gång jag blir förkyld, men eftersom jag vet att jag kan bli beroende igen så får jag anstränga mig varje gång jag ska sluta (det här med max 10 dagar kan jag dock aldrig följa, utan brukar kunna trappa ner efter 3-4 veckor). Jag tar kortisonspray periodvis, annars kör jag regelbundet med en saltvattennässpray som heter Renässans Plus. Finns receptfritt på apotek. Den har hjälpt mig att dra ner på Nezeril många gånger.

Annars skulle jag säga att två veckor med nässpray inte är någon fara, men att det så klart är bra att sluta så fort som möjligt.

• Anonym (täppt)

Tack för alla tips och råd! Jag började med att bara ta en näsborre under tre nätter och nu har jag låtit bli båda under tre nätter. Det känns redan mycket bättre!

• Anonym (mor)

När jag väntade mitt andra barn så fick jag "gravidtäppa". Hade aldrig hört talas om det innan och eftersom jag var täppt 24/7 så sa min BM att det var okay att jag använde nässpray tämligen obegränsat. Fick inga men av det (20+ år sedan)

Svar på tråden fråga till nässprayberoende