• Rubjan

Plastresväskor hållbarhet

Håller de länge eller vad händer med dem?

• Svar på tråden Plastresväskor hållbarhet
  • Gladhannapanna

Om jag ska flyga och checka in bagage föredrar jag en väska i hårdplast. De är inte så försiktiga i hanteringen av bagage och en plastväska tål mer hårda tag. De blir ju repiga ändå, men funktionen påverkas inte av repor. 

• ursula

Pris  och kvalitet brukar höra ihop, sjukt irriterande när hjulen pajar

• SVejsan

När det gäller incheckat bagage väljer vi helst en tvåhjulig resväska i hårdplast. (Där hjulen är på kortsidan) och inte 4hjuliga (modefluga ) .

Vi har dessutom två större äldre märkesresväskor i plast (Samsonite samt deras lågpris variant som då hette American tourister) som varit med mer än 20år. Så materialet.

De två hjulen får inte vara för små. och skall vara "delvis infällda" Fyrhjuliga brukar var svårare och dra vid minst ojämnhet (även om man kan dra även dom på två hjul så är det inte kul om det är en ojämn väg.) De med 4 hjul är också för oskyddade , ända gången de 4 hjuliga är bra är på marmorgolvet på flygplatsen.

Har man en mjuk väska så tycker vi att det packade tar mer stryk, och man måste vara ändå mer nogrann att linda in prylar i kläder och handdukar... Dessutom frågar man sig hur tätt det är om det är annat som läcker i bagageutrummet om man har en "tygväska", Vi har varit med om att väskorna är blöta på utsidan (både av vädret vid transport till flygplanet) och av kondens/läcka som kommit från bagageutrymmet.

• Rubjan

Plast brukar mattas med tiden så jag är väl mest rädd att prylarna åker ut. Tänk på vad vi bar förr utan hjul, de höll länge.
    Bara en av tyg har gått sönder så jag fick en finare.

• SVejsan

Är det konstfiber i en "tygväska" är det likadant, ... Och vad jag främst upplever är det dragkedjor som är sånt som slits före allt annat... Det ser jag som den svagaste punkten.

Jag skulle dessutom vara lite tveksam att lämna alla resväskor med dragkedja i ett bagagerum på ett hotell tex.

(surprise, ifall någon lagt i en plastpåse med några hekto vitt pulver? Innan din genomgång hos tullen)

Vi har dessutom kompletterat våra hårdplastväskor med en bagagerem med snäppe, för då är risken ännu mindre att den öppnas vid tex höga fall och så ser man väska på långt håll vid bagagebandet....

• SVejsan

Oj, inte visste jag att det nu öppnas ett Youtube fönster direkt i tråden (så ser det i alla fall ut från min dator) - jag klistrade ju bara in en länk.

• Dixie
    SVejsan skrev 2014-10-17 07:44:50 följande:

Jag skulle dessutom vara lite tveksam att lämna alla resväskor med dragkedja i ett bagagerum på ett hotell tex.
    (surprise, ifall någon lagt i en plastpåse med några hekto vitt pulver? Innan din genomgång hos tullen)

fast varför skulle någon slumpmässigt lägga vitt pulver i din väska? då måste de ju veta vart du ska åka därefter och väl på plats vakta ditt bagage så de får med sig sin påse? 
  • Rubjan
    Dixie skrev 2014-10-17 16:00:07 följande:
    fast varför skulle någon slumpmässigt lägga vitt pulver i din väska? då måste de ju veta vart du ska åka därefter och väl på plats vakta ditt bagage så de får med sig sin påse? 
    På hotell har de alla uppfgifter
  • Dixie
    Rubjan skrev 2014-10-19 01:40:58 följande:
    På hotell har de alla uppgifter
    vilka uppgifter då? var jag skå åka efter jag har varit på deras hotel vet de inte alltid om - varför skulle de göra det? 
  • SVejsan
    Dixie skrev 2014-10-19 19:35:51 följande:
    vilka uppgifter då? var jag skå åka efter jag har varit på deras hotel vet de inte alltid om - varför skulle de göra det? 
    Jag har i alla fall mina hemuppgifter på min resväska... så att resebolaget kan skicka hem väskan ifall den kommer bort under resan.

Och det var bara ett exempel... Kunde skrivit att de plockat ut något istället. Saken är att det går på ett kick att öppna dragkedjan oavsett om man låst fast ryttaren..

• Dixie
    SVejsan skrev 2014-10-20 07:35:29 följande:
    Jag har i alla fall mina hemuppgifter på min resväska... så att resebolaget kan skicka hem väskan ifall den kommer bort under resan.

Ja - hemuppgifter - men för att det ska funka måste de ju veta var du åker, med vilket flygbolag etc - hur ska de annars få tag i din väska? 
  • SVejsan
    Dixie skrev 2014-10-20 10:15:09 följande:
    Ja - hemuppgifter - men för att det ska funka måste de ju veta var du åker, med vilket flygbolag etc - hur ska de annars få tag i din väska? 
    För att fortsätta OT;

Om du åker charter så står det på den utdelade lilla bagagetaggen charterbolag och då man har detta så är det en lätt sak och googla , och få fram avgångar. Och i det läget så  tror jag om det är någon som vill nått så håller man sig säkert bakom personen för att se att det är rätt avgång.

Har du aldrig hört folk be dem i receptionen förbeställa taxi och släppa alla uppgifter (särskilt om du inte kan språket).

Man kanske tom har pratat med någon under  vistelsen.

Men som sagt det var ett exempel, som inte var huvudfrågan.

Vad säger du om TS undran om resväskors hållbarhet?
Svar på tråden Plastresväskor hållbarhet