Plastresväskor hållbarhet
Håller de länge eller vad händer med dem?
Håller de länge eller vad händer med dem?
Om jag ska flyga och checka in bagage föredrar jag en väska i hårdplast. De är inte så försiktiga i hanteringen av bagage och en plastväska tål mer hårda tag. De blir ju repiga ändå, men funktionen påverkas inte av repor.
Pris och kvalitet brukar höra ihop, sjukt irriterande när hjulen pajar
När det gäller incheckat bagage väljer vi helst en tvåhjulig resväska i hårdplast. (Där hjulen är på kortsidan) och inte 4hjuliga (modefluga ) .
Vi har dessutom två större äldre märkesresväskor i plast (Samsonite samt deras lågpris variant som då hette American tourister) som varit med mer än 20år. Så materialet.
De två hjulen får inte vara för små. och skall vara "delvis infällda" Fyrhjuliga brukar var svårare och dra vid minst ojämnhet (även om man kan dra även dom på två hjul så är det inte kul om det är en ojämn väg.) De med 4 hjul är också för oskyddade , ända gången de 4 hjuliga är bra är på marmorgolvet på flygplatsen.
Har man en mjuk väska så tycker vi att det packade tar mer stryk, och man måste vara ändå mer nogrann att linda in prylar i kläder och handdukar... Dessutom frågar man sig hur tätt det är om det är annat som läcker i bagageutrummet om man har en "tygväska", Vi har varit med om att väskorna är blöta på utsidan (både av vädret vid transport till flygplanet) och av kondens/läcka som kommit från bagageutrymmet.
Plast brukar mattas med tiden så jag är väl mest rädd att prylarna åker ut. Tänk på vad vi bar förr utan hjul, de höll länge.
Bara en av tyg har gått sönder så jag fick en finare.
Är det konstfiber i en "tygväska" är det likadant, ... Och vad jag främst upplever är det dragkedjor som är sånt som slits före allt annat... Det ser jag som den svagaste punkten.
Jag skulle dessutom vara lite tveksam att lämna alla resväskor med dragkedja i ett bagagerum på ett hotell tex.
(surprise, ifall någon lagt i en plastpåse med några hekto vitt pulver? Innan din genomgång hos tullen)
Vi har dessutom kompletterat våra hårdplastväskor med en bagagerem med snäppe, för då är risken ännu mindre att den öppnas vid tex höga fall och så ser man väska på långt håll vid bagagebandet....
Oj, inte visste jag att det nu öppnas ett Youtube fönster direkt i tråden (så ser det i alla fall ut från min dator) - jag klistrade ju bara in en länk.
Jag skulle dessutom vara lite tveksam att lämna alla resväskor med dragkedja i ett bagagerum på ett hotell tex.
(surprise, ifall någon lagt i en plastpåse med några hekto vitt pulver? Innan din genomgång hos tullen)