Varannan veck med bebis?
Anonym (Snart mamma) skrev 2014-10-16 14:03:30 följande:
Jag och min sambo ska separera , och jag är gravid och beräknad om 2 veckor, mitt ex kräver att få boendet om bebisen, hur funkar det om jag skall amma? Ska jag måsta åka till han så fort bebisen behöver äta? Jag orkar verkligen inte med massa rättegångar hit och dit angående boendet.
Samt ingen får VV i en vårdnadstvist. Det är skillnad på gemensam vårdnad och växelvis boende.
Det finns ingen TR i Sverige som skulle våga eller ens komma på tanken att skilja ett ammande barn och moder. Såvida modern är så pass olämplig eller skadlig för barnet att det ses som uppenbart.
Men har han den inställningen eller värderingen så förstår jag att ni ska separera och skriv inte på något papper om gemensam vårdnad. Han är trubbel med sina värderingar och insikter.
lägg hellre någon tusenlapp eller två på att kontakta Advokat och ren juridisk rådgivning om rättigheter och skyldigheter. Utan att starta tvist. Så du vet exakt var du står... Utan en massa forum värderingar.
Men det är viktigt att du som moder får avlastning ibland. Så du hinner ladda batterierna och pappan är oftast den bästa resursen då. Är pappan olämplig så är närma släktingar en bra avlastnings resurs.
Att vårda nyfödda barn eller väldigt små barn är inte alltid en dans på rosor. Sömnen blir oftast lidande...
Givetvis finns de mödrar som är olämpliga. Troligtvis betydligt färre än fäder..
Det är ingen pappa rätt att få träffa barnet. Det är en barn rätt att få träffa pappan.. Det är alltid barnens rätt att få träffa sina föräldrar. Inte tvärt om!!!