• frucgsvensson

Renovering - vad får vi göra?

Hej! Vi har budat på ett hus som kräver lite renovering. Jag undrar vad vi får göra själva utan att en behörig måste komma dit och besiktiga eller göra vissa saker.
    Det som är prio 1 i huset är att ta bort en bärande vägg (inte hela) samt byta plats och byta köket då det ligger mot den väggen. Jag vet att vi måste ha en "pelare" kanske som stöttar upp när vi tar bort väggen. Men, i och med att köket måste flyttas så måste ju rör och dylikt flyttas till vatten osv. Vad får vi göra själva? Har en bekant som är snickare och som har eget företag, men som har lagt företaget åt sidan då han studerar till besiktningsman nu. Han har f-skattsedel i företaget.
    Sen ligger det en kamin på nedervåningen och vi vill gärna kunna sätta en kamin på övernåningen också för att få en värmekälla även där. Givetvis måste skorsten sotas men får vi sätta in själva kaminen själva?

Kanske finns det någon sida där man kan läsa om olika regler och dylikt? Tipsa gärna!

• Svar på tråden Renovering - vad får vi göra?
  • Kvinna30plus
    Lillalivetimagen skrev 2014-10-16 22:39:38 följande:
    Jo el får du visst dra själv. Jag är gift med en elektriker så jag vet. Man får dra elen själv i hela huset men man får inte koppla in den i centralen eller ansluta den till ström.
    Det stämmer inte. Inte om man ska titta till lag och regler. Men sen är det många som gör så ändå.....men det är en Helt annan femma!
  • Kvinna30plus
    Lillalivetimagen skrev 2014-10-16 22:39:38 följande:
    Jo el får du visst dra själv. Jag är gift med en elektriker så jag vet. Man får dra elen själv i hela huset men man får inte koppla in den i centralen eller ansluta den till ström.
    "Det viktiga är att din elektriker är behörig installatör eller att företaget denne jobbar för har någon med behörighet. Behörigheten är knutet till en individ, som ofta finns på företagets kontor, och som är ansvarig för den el företagets elektriker drar. Detta innebär att en vanlig elektriker (utan den extra utbildning som ger behörighet) i dagsläget inte får utföra elarbeten på sin fritid, inte ens i sin egen bostad. Ibland så är dock elektrikern och den behöriga installatören samma person."

www.viivilla.se/bygg/sakerhet/stora-risker-med-egenkopplad-el/

e
    n elektriker utan att vara behörig installatör får inte ens dra elen hemma själv egentligen. eller någon annanstans på sin fritid!. 

HÄR kan du läsa vad man FÅR göra själv: www.elsakerhetsverket.se/sv/Din-elsakerhet/Vad_du_for_gora_sjalv_med_el_hemma/
  • StevenDiese

Egentligen är det väl så här: händer det något så är det felgjort och då gäller inte försäkringen.

• Kvinna30plus
    StevenDiese skrev 2014-10-16 23:09:00 följande:

Egentligen är det väl så här: händer det något så är det felgjort och då gäller inte försäkringen.

Så är det OCKSÅ! Men jag tror inte man bryr sig om några försäkringspengar när ens tre barn brunnit inne....

Men det är fortfarande inte enligt regelverket ok att dra el själv, inte ens en elektriker får göra det på sin fritid, utan enbart behöriga installatörer. Läs bara på elsäkerhetsverket själv, länk finns i tidigare inlägg till deras sida!

Men sen är det många som gör så än då, å må handa att de kan få tag i en elektriker som kopplar in systemet svart, men jag tror knappast att en behörig installatör och elektriker på uppdrag under honom/henne skulle skria under på att de gjort hela systemet, utan att de är de som har gjort hela arbetet. 

Och har man inga kvitton på installationen hur ska man då bevisa för försäkringsbolagen att man INTE kopplat in det själv? Om man säljer huset och något händer nästkommande familj är man också ansvarig över deras öde!
  • elmadumle
    Kvinna30plus skrev 2014-10-17 06:49:16 följande:
    Så är det OCKSÅ! Men jag tror inte man bryr sig om några försäkringspengar när ens tre barn brunnit inne....

Men det är fortfarande inte enligt regelverket ok att dra el själv, inte ens en elektriker får göra det på sin fritid, utan enbart behöriga installatörer. Läs bara på elsäkerhetsverket själv, länk finns i tidigare inlägg till deras sida!

Men sen är det många som gör så än då, å må handa att de kan få tag i en elektriker som kopplar in systemet svart, men jag tror knappast att en behörig installatör och elektriker på uppdrag under honom/henne skulle skria under på att de gjort hela systemet, utan att de är de som har gjort hela arbetet. 

Och har man inga kvitton på installationen hur ska man då bevisa för försäkringsbolagen att man INTE kopplat in det själv? Om man säljer huset och något händer nästkommande familj är man också ansvarig över deras öde!
    Konstigt, vet många som renoverat och både dragit elledningar och vattenrör själva, sedan har en behörig elektriker varit ute och kontrollerat att det är korrekt gjort och kopplat allt och skrivit kvitto på allt. Likaså med rörmokare. Man behöver inte göra det svart. Men man riskerar ju förstås att elektikern inte godkänner det man gjort själv och får då inte heller elen inkopplad.
  • StevenDiese
    Kvinna30plus skrev 2014-10-17 06:49:16 följande:

Du låter som jag sagt emot dig? Oavsett om det är elen, fuktspärr, eller rör eller vad det är som havererat så är det fel i konstruktionen enligt försäkringsbolagen. Då spelar det heller ingen roll vem som gjort det. Men, har man anlitat en firma så skulle i teorin de kunna täcka upp med sin "garanti" om nåt går galet.
  • elmadumle
    Lillalivetimagen skrev 2014-10-16 16:18:52 följande:

Ni får göra det mesta själva. Kamin kan hända en professionell installatör behöver kolla pga brandrisk.

Elen får ni dra själva, men den måste kopplad in av behörig elektriker.

Badrum med tätskikt får ni inte göra om ni planerat det i framtiden.

Badrum med tätskikt får man göra själv så länge man följer anvisningarna om hur det ska göras. Vi har gjort det och följde instruktionerna från firman där vi köpte materialet, de är en auktoriserad firma.
  • Kvinna30plus
    elmadumle skrev 2014-10-17 14:45:54 följande:

Konstigt, vet många som renoverat och både dragit elledningar och vattenrör själva, sedan har en behörig elektriker varit ute och kontrollerat att det är korrekt gjort och kopplat allt och skrivit kvitto på allt. Likaså med rörmokare. Man behöver inte göra det svart. Men man riskerar ju förstås att elektikern inte godkänner det man gjort själv och får då inte heller elen inkopplad.

vattenrör får man dra själv!

. Bara för att många drar el själva ändå så är det inte lagligt rätt för det! . Har länkat innan till elsäkerhetsverket så det går att läsa själv vad man får å inte får göra. Ring dit själva direkt om ni inte tror på det! Hur ska de skriva ett kvitto på allt om de inte gjort allt? Hur ska det kvittot vara trovärdigt? Om du själv dragit all el i huset å en elektriker kommer å bara kopplar in det är 2 timmar trovärdigt på fakturan? Eller att all eldragning i huset enbart kostar ngr tusenlappar?
  • Kvinna30plus
    StevenDiese skrev 2014-10-17 16:28:50 följande:

Du låter som jag sagt emot dig? Oavsett om det är elen, fuktspärr, eller rör eller vad det är som havererat så är det fel i konstruktionen enligt försäkringsbolagen. Då spelar det heller ingen roll vem som gjort det. Men, har man anlitat en firma så skulle i teorin de kunna täcka upp med sin "garanti" om nåt går galet.

Nej vill bara poängtera att det inte är lagligt. Just med elen. Sen är det många som inte vet om det, eller de som vet om det men gör det ändå. Sen tar inte försäkringsbolagen ngt alls som inte är fackmannamässigt utfört. Vare sig det är badrum eller vattenledningar. Men skillnaden där är att du får göra det själv om du gör enligt branchreglerna som GVK och Säkert vatteninstallation.
  • elmadumle
    Kvinna30plus skrev 2014-10-17 18:37:10 följande:
    Nej vill bara poängtera att det inte är lagligt. Just med elen. Sen är det många som inte vet om det, eller de som vet om det men gör det ändå. Sen tar inte försäkringsbolagen ngt alls som inte är fackmannamässigt utfört. Vare sig det är badrum eller vattenledningar. Men skillnaden där är att du får göra det själv om du gör enligt branchreglerna som GVK och Säkert vatteninstallation.
    Det blir fackmannamässigt utfört om du gör som man ska, och elektriker/rörmokare godkänner det och lämnar garanti på jobbet. Då räknas det som att elektriker har gjort det, eftersom de godkänt ditt jobb och de kopplar på det.
Svar på tråden Renovering - vad får vi göra?