• Anja86

Lättare fredagsmat?

Hej!
    På fredagskvällarna brukar jag och maken äta något lättare, typ kycklingsallad, färsfyllda paprikor, tacos eller nåt liknande. Men nu har jag total idétorka! Vad kan man hitta på att äta som inte är så mäktigt..?
    Vad äter ni på fredagskvällen när barnen lagt sig? :)
    Hit me!!!! :D

• Svar på tråden Lättare fredagsmat?
  • Anja86
    mammatill6 skrev 2014-10-16 21:41:11 följande:

Inget, vi äter med barnen.

Ok, ursäkta.. :/

Men vår flicka är bara 1,5 och vi tycker det är lite härligt med fredagsmys bara vi två eftersom hon somnar vid 19...
  • Anonym (När barnen lagt sig??)

Vi äter lite godis och kanske lite frukt. Maten äter vi med barnen innan de somnar. De gånger vi äter lite lättare mat brukar det bli tacos, räkor och vitt bröd, nån röra i pitabröd, bakad potatis med kyckling/äppelröra, varma mackor, tapas... 

• faithfully

Räkor
    Ostbricka
    Toast
    Soppa

• Gryntroll

Middag blir med barnen. Men efter deras läggning blir det ibland vin med tunnskivad parma/serrano och salami, ost osv på fredag och/eller lördag. Eller nötter och godis.

• Malima

Lite tips;
    Wraps av olika slag( ex. Fyllning av kyckling, rostbiff)
    Plockmat( ex. Tunna skivor salami, parmaskinkor, ostar, oliver.... Etc)
    Kalla pastasallader
    Omelett

• LaLola

Jag har alltid ätit middag med mina barn (gör fortfarande såklart).

På kvällen en fredag äter jag gärna chips o godis.

• Anja86

Tack för era svar! :)

Men det var som sagt tips på lättare mat jag skrivit. Inte om man äter med barnen eller inte, det är väl upp till var och en eller? Självklart äter vi tillsammans alla 3 oftast. Men vissa dagar blir det att man äter middagen på jobbet, och då ordnar man middag till tösen när hon kommit hem. Då kanske man är sugen på just något lättare på kvällen. Kändes inte relevant att skriva detta stycket, men kändes ändå som om jag behövde förklara mig då nästan alla av er påpekat att ni äter med barnen... :/

• Tow2Mater

Fil o flingor, smorgåsar med te, vin med ost o kex, potatischips, godis, popcorn, fryst pizza med extra ost på, nachochips med guaccamole, ....

• kallebakom

vi köper ofta en burk fruktcoctail+vispa grädde ,bruka skära ner ett par extra äpplen också,helt ok inte så mäktigt

• Nela

Jag älskar mackor av alla dess slag, så vi gör smörrebröd ibland som tv-mys. Annars är quesadillas med guacamole, plockmat med god parma och ölkorv, ostbricka eller liknande ist för snacks favoriter hemma hos oss! Ostgratinerad nachos i ugnen, lite räkor och bröd eller surdegsbröd med goda röror och grönsaker är också smarrigt. Hihi, jag älskar tv-mat :)

• YokohamaNr2
    Anja86 skrev 2014-10-16 23:38:15 följande:

Men det var som sagt tips på lättare mat jag skrivit. Inte om man äter med barnen eller inte, det är väl upp till var och en eller? Självklart äter vi tillsammans alla 3 oftast. Men vissa dagar blir det att man äter middagen på jobbet, och då ordnar man middag till tösen när hon kommit hem. Då kanske man är sugen på just något lättare på kvällen. Kändes inte relevant att skriva detta stycket, men kändes ändå som om jag behövde förklara mig då nästan alla av er påpekat att ni äter med barnen... :/

Du behöver absolut ursäkta dig! Alla kan faktiskt inte äta tillsammans jämt! Min man slutar sent och jag tidigt, barnen äter tidigare än oss de flesta dagar förutom lördag och söndag!

Speciellt sen middag blir det just Fredagsvkällar då min äldsta son har Judo och vi inte kommer hem förrns vid 8!

Vi brukar äta något som går snabbt och enkelt, typ plockmat, Tacos, Tapas, räkor, ostar, chips osv

Inga bra tips jag vet för jag har också oftast ide torka
  • Gryntroll
    Anja86 skrev 2014-10-16 23:38:15 följande:

Det är fullt förståligt att man äter själva! Det var absplut inte min mening att knäppa dig på näsan eller så. 

Jag la till det eftersom det medför att det vi äter senare kanske är lite väl "lätt" att kalla som mat, för oss blir det som sagt mest okynnes-plock

Men kom på att vi faktiskt har tapas inspirerat ibland och då blir det mer matigt. Då blir det två varianter och kombos av dessa,
    ala Medelhav: kycklingvingar, gratinerad feta (med paprika/tomat/lök som är perfekt att dippa gott bröd i minns inte namnet), oliv/gurk/tomatsallad, tzatziki och bröd

ala Mellanöstern: falafel, grillad/stekt halloumi, hommous, babaganouch, fyllda paprikor, coucousröran med persinlja/tomater/lök (vad heter den nu igen?) och bröd
  • faithfully

Ibland en helg så är barnen hungriga och gnälliga vid 16 tiden och då händer det att jag gör något snabblagat till middag, till oss alla. De lägger sig sju och då är jag och maken hungriga igen på kvällen och då gör vi en lättare mysmiddag. Inget konstigt i att det blir så ibland, men vi har det inte på rutin.

• Mamori

Här är en till familj som inte äter med barnet de flesta fredagskvällar så ni är inte ensamna Flört I vårt fall är det för att vårt barn är så petig med maten att vi inte äter samma saker för det mesta och då brukar han äta före.

Idéer: Kronärtskocka med citrondipp, sötpotatispommes, tropisk taco, halloumi med wok, grekisk sallad, potatissallad med kallskuret, potatis + gravad lax och gräddfil, räkcocktail, räksmörgåsar, saffranslaxsoppa... Skål

Svar på tråden Lättare fredagsmat?