• Jhalie

Myrkryp i benen

Är i v 16 nu och har fruktansvärda problem med myrkryp i benen och även armarna när jag ska sova.
    Kan absolut inte ligga still för det bara pirrar och kryper så jag blir tokig.

Måste upp flera varv i lgh och ändå ligger jag och vrider mig i timmar.

Väldigt jobbigt då jag redan är trött som det är och behöver verkligen sömnen.

Någon mer med detta problem?
    Eller som vet nåt bra tips för att lindra besvären?

• Svar på tråden Myrkryp i benen
  • Vokalissan

Magnesium!! Gå på Apoteket och köp piller! Är såååå glad att jag hittade det för nu kan jag äntligen sova!

• isabellab

Precis vad jag skulle skriva!

Vokalissan skrev 2014-10-17 00:32:24 följande:

Magnesium!! Gå på Apoteket och köp piller! Är såååå glad att jag hittade det för nu kan jag äntligen sova!

• Anna Hbg

Frågade min bm om magnesium och hon sa att jag absolut inte skulle ta det för det kunde vara farligt.

Vet dock inte varför :/

Jag tränade vaderna innan jag la mig genom att gå upp på tå och ner igen några hundra gånger så att det känndes i ordentligt och det hjälpte rätt bra mot myrkrypen.

• isabellab

Kolla med henne igen, enligt fass är det absolut inga risker och jag rekommenderades till och med att ta extra. Magnesium hjälper till med vävnadstillväxten och det är lätt att få brist som gravid.

Anna Hbg skrev 2014-10-17 02:29:03 följande:

Frågade min bm om magnesium och hon sa att jag absolut inte skulle ta det för det kunde vara farligt.

Vet dock inte varför :/

Jag tränade vaderna innan jag la mig genom att gå upp på tå och ner igen några hundra gånger så att det känndes i ordentligt och det hjälpte rätt bra mot myrkrypen.

• Anna Hbg

Isabellab: Nu har jag fått min son men inför en ny graviditet ska jag ta upp det igen.

Blev ju helt tokig av myrkrypen så allt som kan hjälpa tar jag emot med öppna armar!

• Jhalie

Tack för svar!! Ska genast åka till Apoteket och köpa magnesium!!

Hoppas det hjälper. Höll på att bli tokig inatt.

Till slut stod jag halvnaken på balkongen, tänkte att det skulle hjälpa med kyla

Somnade av utmattning till slut men är helt körd idag så hoppas på bättre till inatt då!!

Tack!

• Myc

Magnesium! Tar tillskott på bm's rekommendationer så kolla med din BM så du känner dig trygg. Jag tar några man tuggar från Apoteket. 2 om dagen plus att det finns i gravidtillskottet jag tar också så jag får i mig ganska mkt men myrkrypet är så mkt bättre. Är i v 38.

• Vokalissan

Jag kollade det rekommenderade dagliga intaget som stod på mina gravidvitaminer och såg att det fanns utrymme för extra enligt det. Skulle bli tokig annars! Finns i räkor, bananer och choklad tror jag också!

• Jhalie

Åh choklad kan jag oxå testa!!

Borde man alltså ta gravidvitaminer? Kan inget om sånt här.

Ska börja med järn snart då jag är väldigt yr.

• isabellab

Ska och ska, det är smidigt stt göra det då graviditeten tar mycket resurser från kroppen. Apoteket har bra multitabletter för gravida som innehåller bra dosering och även den viktiga folsyran.

När du tar järn så kolla hur mycket multivitaminen innehåller, jag tar tex en gravid tablett och två niferex för en lagom dos. Hos din barnmorska får du veta dina värden och hur mycket du bör ta.

Det tar ofta ca två veckor innan man märker någon effekt av järntillskottet så börja snart om du redan känner dig yr. Man kan lätt må illa och bli hård i magen utav järntabletterna men ofta vänjer sig kroppen. För mig funkar det bäst att ta dem två timmar innan läggdags. Ta dem inte med mjölk/kalcium utan gärna med apelsinjuice. (Det främjar upptaget.)

Jhalie skrev 2014-10-17 12:55:59 följande:

Åh choklad kan jag oxå testa!!

Borde man alltså ta gravidvitaminer? Kan inget om sånt här.

Ska börja med järn snart då jag är väldigt yr.

• Fridayyy

För mig hjälpte det att äta GRAPEFRUKT varje eftermiddag. En halv räckte. Hade jag glömt det kom myrkrypningarna på natten.

• Annelie 76

Jag har tagit magnesium i flera år mot myrkrypningar. Har behövt en dos på 500mg om dagen (rdi 300mg) och har aldrig haft problem med det. Ingen överdosering alls. Förra graviditeten gick hur bra som helst. Även denna har inte varit nåt problem med men fick höja dosen ungefär halvvägs så nu äter jag 750mg varje kväll, också det utan symptom på överdosering.

• lisenlisen

Jag tar järntabletter - de heter Active Care kvinna och rekommenderas vid graviditet, amning och om man planerar barn. Innehåller bla järn, kalcium, folsyra, vitamin D, B12 osv. Mina krypningar försvann då. 

• Jhalie

Okej. Tack för alla tips. Ska köpa hem allt! Choklad, banan, grapefrukt!!

Och prata med bm och se vad hon tycker jag ska ta för något!!

• Fridayyy
    Jhalie skrev 2014-10-17 15:35:08 följande:
    Okej. Tack för alla tips. Ska köpa hem allt! Choklad, banan, grapefrukt!!
    Och prata med bm och se vad hon tycker jag ska ta för något!!

Hur har det gått?
  • Jhalie

Jag glömde bort att köpa faktiskt och som tur var har det varit lugnt.

Men igår tog jag mig till Apoteket och köpte magnesiumtabletter iaf.

Vet inte hur fort de börjar verka? Kände lite igår när jag låg på soffan men inget sen när jag gick och la mig. Hoppas det fortsätter så

Svar på tråden Myrkryp i benen