Inlägg från: Aftonstjärna |Visa alla inlägg
  • Aftonstjärna

Oktoberbebisar 2014

Jag vägde mej igår på bvc, har ingen våg hemma, har 6 kilo kvar till min utgångsvikt så har blivit av med 10+ kilo, känns helt bra på två veckor. Hoppas amningen tar ett par extra kilo också! Min mage har dragit ihop sig fint, känns konstigt när den är så liten, men jätteskönt! 

bf 23 oktober
  • Aftonstjärna
    mitthemligajag skrev 2014-10-29 16:56:20 följande:

Hur är de med era underliv där nere? Jag fick en liten bristning på ena inre blygdläppen och blödningarna har varit överkomliga, ungefär som den normala mensens första dag, nu är de inte mycket blödningar alls längre ( två veckor sen) men jag har fortfarande binda i. När brukar de sluta helt? Hur har ni haft det?

Har haft som du ungefär, men idag har det minskat märkbart. Också 2 veckor sen förlossningen för mej. Kommer inte ihåg hur länge det höll på förra gången, så länge sen jag fick barn sist! 
    bf 23 oktober
  • Aftonstjärna

Har ett tips som hjälper när bebis är gnällig (på dagen) hos oss! Låter henne ligga utan blöja i babygymmet eller på en filt! Oftast lugnar hon sig och ligger och tittar sig omkring. Utan blöja är det lättare för babyn att röra sig, tror det hjälper mot magknip. Brukar samtidigt massera mage och fötter, det lugnar oftast ner henne.

Freja är 3,5 veckor och äter kanske med 2 timmars mellanrum, på nätterna går det 3-4 timmar mellan amningarna. Om hon har svårt att komma till ro på natten brukar jag låta henne sova på min mage. Brukar slumra till själv då också, när jag vaknar till nästa gång brukar jag lägga ner henne intill mej, då har hon oftast somnat ordentligt.    

• Aftonstjärna
    Ssajko skrev 2014-11-11 10:05:11 följande
    Har era små såna här "gnäll perioder"? Min lilla börjar att gnälla och vrida sig och ska bara ligga vid bröstet, går man så vaknar hon och skriker tills hon har bröstet igen. Håller på så i ungefär ett dygn sen är hon som vanligt igen?
    Jo, idag är det bara gnäll här och vill helst amma hela tiden, känns det som! igår var hon väldigt pigg och vaken så gissar att de är en reaktion på det!
  • Aftonstjärna

Freja sover bredvid mej under mitt täcke, precis som mina två äldre gjort. försöker jag lägga henne en bit ifrån mej kravlar hon sig fast i mej... Vill inte sova i egen säng, men det hade jag inte ställt mej in på heller Glad. Hon ligger helst på sida. Hon somnar 22-23-tiden och vaknar och äter ca 3 gånger. Vi vaknar 8-9-tiden.

På dagen sover hon i famnen, i vagnen eller i babysittern som vi lagt ett fårskinn i. Ibland i bärsjalen om jag orkar krångla på den. Väljer oftast att ha tid att sitta och mysa med henne i famnen, tiden går så himla snabbt! 5,5 veckor har hon hunnit bli redan! Hon sover gott i bilstolen också så går bra att åka med henne och handla. 

• Aftonstjärna

Vi var på 2 månaderskoll i torsdags, Freja väger nu 4,7 kg och är 57,5 cm och växer fint. Hon är kvällspigg som storasyrran, men skriker sällan om kvällarna, ligger bara vaken länge innan hon somnar. Sover sen gott och vaknar och äter 2 ggr, så tycker nätterna går bra! Har svårt att få henne att somna ute på dagarna, det är för tyst där vi bor! Hon sover bäst i trafikbrus el likn så jag brukar ställa vagnen i tvättstugan bredvid tvättmaskin och torktumlare Skrattande

Kul när hon börjar komma ut ur "bubblan" och pratar och skrattar och uppskattar storasyskonens sällskap!

• Aftonstjärna

Vi hade namngivningsfest för Freja 14.12, då min syster som bor utomlands var hemma. Vi har haft namnfest för alla barnen. Tycker det är kul att släkten träffas och välkomnar den nya familjemedlemmen.

Inga rutiner här heller, utom att vi lägger oss 22-tiden varje kväll och vaknar 9-tiden. Hon sover oftast kortare snuttar på dagarna. Ingen stress! Njuter för fullt av min sista bebis, mysmys! Saknar verkligen inte att vara gravid och vet att detta är mitt sista barn så vill ta vara på varenda ögonblick, känns det som. Kan också rekommendera att ha långt mellan barnen! Har stor hjälp av storasyskonen som är 9 och 12, som också tycker lillasyster är underbar! 

• Aftonstjärna

Jag fick också mens igår, ganska onödigt! Tjejen blir 3 mån denna vecka och jag helammar. Ammar med 2-3 timmars mellanrum, har lite dålig koll... idag har jag ammat rätt ofta då hon varit gnällig, tror framtänderna är på g. Freja hade ju en tand redan när hon föddes, en liten bit av hörntanden, kunde inte tro mina ögon, men det händer tydligen ibland!

mitt första barn ammade också till sömns och var skrikig och riktigt jobbig om kvällarna, men denna lilla har bra kvällshumör. Vi går och lägger oss 22-23-tiden, hon brukar då ligga och vifta och prata en stund intill mej tills hon somnar. Märkligt hur olika det kan vara!

• Aftonstjärna
    Mymmlan skrev 2015-01-18 19:20:58 följande:

Babyrytmik då? Någon som går/ska gå på det? Vi tänkte göra det den här terminen. Så mysigt tycker jag

Jo, jag och Freja var på babyrytmik första gången förra veckan på hennes 3-månadersdag. Hon gillade och jag med! Gick på babyrytmik med mina stora barn också, kul att lära sig nya sånger och ramsor! Freja gillar att man sjunger för henne, det lockar till skratt och hon "sjunger med" genom sitt favoritljud just nu, ett franskt gurglande r-ljud, som är mycket svårt att härma :) Och på tal om skratt så skrattade hon högt redan vid 2,5 månaders ålder. Stor skillnad mot vårt första barn, då fick vi vänta och vänta på skrattet, det tycks vara roligare när man har en flock mänskor runt sig!
  • Aftonstjärna

Baby F född 15.10:

är en glad filur, skrattar mycket: åt roliga miner, när man själv skrattar, när man har henne i famnen och böjer knäna snabbt (kittlar väl i magen), på skötbordet (hon är kittlig på halsen), när man sjunger och rimmar ramsor (hon skrattade högt redan vid 2,5 mån, tror det beror på att hon är tredje barnet och har en stor kul flock omkring sig, storebror lockade till de första skratten, första barnet var svårflörtad, minns jag!)
    gillar sin egen spegelbild, pratar och skrattar åt sig själv :)
    har börjar släppa bröstet och le stort när hon äter, mycket gulligt, men lite kletigt :)
    griper tag i föremål, men håller inte i dem länge, går bäst med mjuka tygsnuttisar tillsvidare
    händerna är fortfarande de bästa leksakerna, har tagit tag i tårna några gånger, men ännu inte hittat fötterna ordentligt
    är helst i famnen, men trivs nu också längre stunder i babygymet eller på filt på golvet
    älskar när man sjunger, hon skrattar och "sjunger med" (=har ljud så fort man börjar sjunga) Speciellt kul när storasyster sjunger "Klappa händerna". Följer storögt med på Babyrytmiken.
    älskar när man pratar med henne, hon svarar med gurglande och höga pipiga ylanden
    framtänderna i nedre käken är på g och hon dreglar massor
    vill helst stå i famnen, gillar när man drar upp henne i armarna
  • Aftonstjärna

Vart försvann mina fina punkter? Obestämd

Ville ännu tillägga: Kul att läsa om vad som är på g med era barn! De är ju små personligheter redan nu helt tydligt! Tänk att vissa svänger sig redan! Min lilla tös har nog inte fattat att det finns en sådan möjlighet ännu, men hon kan ju skratta istället Skrattande

• Aftonstjärna
    MeEmmA skrev 2015-02-24 09:50:03 följande:
    När ni andra har fått er mens tillbaka, har den kommit någorlunda normalt eller är det nån annan som också bara har fått en väldigt liten blödning (totalt ca 1/2 tsk)?
    Jag fick en "mini-mens" först, en liten blödning och sen en månad senare kom den med besked, lagom till lillans 4-månaders dag, trots att jag helammar. Skrikandes Väntar på att få hormonspiralen installerad snart!

4 månaders koll på fröken idag, 63,5 cm lång och 6880g! Hon hade vuxit 5 cm på en månad, inte att undra på att 62:orna snabbt började kännas små!
  • Aftonstjärna
    karpas skrev 2015-03-10 18:34:59 följande:

Här dreglar gossen som bara den, gnällig och sover korta stunder. Vaknar och gråter förtvivlat tills man plockar upp han. Tänder kan vara på G. Vaknar nattetid minst tre ggr och somnar bara om efter en slurk. Tar inte nappen så lite napp har bröstet blivit. Har era fått tänder?

Låter som hos oss! Ser ut som första tanden kommer när som helst, och som hon biter när hon ammar känns det för mej också, aj! Och hon dreglar massor, mina två stora ungar har aldrig behövt haklapp pga det, men den här får man byta på hela tiden då hon blir så blöt! Hon tar nappen, men biter ofta ilsket på den.

Annars är hon glad och mycket social, gillar att vara i farten. Hade med henne på ett möte igår kväll där det pratades och skrattades mycket och hon tjoade med, ropade högt och "pratade" :)

Hon sitter stadigt så har börjat ha henne korta stunder i matstolen (ikeas antilop + kudde bakom ryggen), det gillas skarpt. Praktiskt då hon inte trivs ensam på golvet, sällskapssjuk dam detta!
  • Aftonstjärna
    trollis86 skrev 2015-04-13 14:58:09 följande:

vår tjej började med smakportioner vid 4,5 månad. har ätit ALLT med stor aptit, arg då maten tagit slut. för några dagar sedan prövade vi ärtpure och det var inte alls gott. efter det har hon vägrat all mat, försökt få henne att smaka lite för att få henne att märka att det är lika gott som innan men hjälper ändå inte fast hon fått pyttelite i munnen. före åt hon lunch mitt på dagen...å gröt till kvällsmat...ammar gör hon ca 7 gånger/dygn men endast några minuter i gången sedan vill hon inte ha mera...till saken hör också att vid 5 månaders kontrollen hade hon växt 0,5 cm och gått upp 400g, lite för lite blev svaret vi fick. ska på 6 månaders vägning och mätning nästa vecka får se hur det ser ut då.

Har du försökt ge henne något hon själv kan stoppa i munnen? Majskrokar t.ex., om det skulle väcka intresset för mat igen.
  • Aftonstjärna

Jag ammar också flera gånger om natten. Freja får något smått att äta 4-5 ggr/dag, men det är nog mjölk som är huvudföda tills vidare, men hon är ju bara 6,5 mån, så ingen brådska! Hon får äta själv, kokt broccoli är favoriten, banan är också gott. Och majskrokar! Idag blev det frittata till lunch, dvs omelett med kokt potatis i. Har försökt mata, men hon bara kniper ihop munnen, så hon får pilla i sig maten själv mest. Fantastiskt att se vilken motivation det ger när man får stoppa i sig själv!

Hon drar upp knäna under magen och försöker ställa sig i krypställning, annars åker hon bara bakåt...  Svänger sig från rygg till mage, men blir rädd då hon svänger sig tillbaka till rygg.

• Aftonstjärna

Märkligt att de på bvc blandar sig i din amning! Jag ammar F på natten och till sömns på kvällen, hon håller på får sin första tand och det är det enda som hjälper! De blir stora så snabbt de små liven, onödigt att stressa med att få babyn att sova hela nätter, om det inte känns som ett problem! Tycker jag stressade alldeles för mycket över sånt med mina stora barn. Vi sover gott båda två emellan amnigarna.

Fick min mens tillbaka när hon var 3 mån och jag fortfarande helammade :(

Min kille började alltid klia sig på öronen när han blev trött, gör det fortfarande ibland som 9-åring :)  

• Aftonstjärna

Också vi var på 8-månaders koll i veckan. Hon väger 7 kg och är 69 cm.
    Hon har börjat krypa och ställer sig upp med stöd! Men har fortfarande inga tänder, väntar så på att de ska komma ut, hon sliter och drar när hon äter (aj!) och "tigger" om mjölk ofta. Så just nu ammas det rätt mycket här, trots att hon äter bra och gärna av annan mat också.

Svar på tråden Oktoberbebisar 2014