• Nerd

Oktoberbebisar 2014

Hej hej! Hoppar också med här om det går bra :)

rollis86: 20/10, flicka, Tilda

Mitthemligajag: 13/10, flicka, Charlie 

Mymmlan: 9 oktober, flicka, Hilma 

Karpas, 9/10, pojke. Milo.

Lillium, 5/10, flicka

Mischa, 3/10, flicka, Astrid

MeEmm, 13/10, pojke, Jonathan

Jamieblue, 27/10, flicka

JennyL88, 30/10, flicka. Namnlös

K89, 14/10, flicka, Hanna

Nerd 28/10 flicka
  • Nerd
    mitthemligajag skrev 2014-11-07 14:22:26 följande:

Hur ser era nätter ut? Jag känner att det inte fungerar alls längre. Lillan kan skrika flera timmar vissa nätter och första veckan sambon var tillbaka på jobbet ville jag att han skulle kunna sova ut så vid tio på kvällen gick han in och lade sig i gästrummet och så har de fortsatt så. Men jag är så trött efter 2 veckor nu att jag inte vet vart jag ska ta vägen... Lillan somnar runt 3 på natten och vaknar igen runt 8.30 och såklart några mat pauser på de. Innan dess är de mest skrik och korta korta sovningar på några minuter innan hon skriker igen.

Hon är en otroligt vaken bebis och kräver mycket uppmärksamhet, så inte mycket sovtid på dagen heller... Känner irritationen gror på att han själv inte tar initiativ och vill hjälpa till och jag vet inte alls vad jag kan kräva eftersom han ändå jobbar hela dagarna. Men just nu känner jag att jag jobbar också fast 24 timmar om dygnet både fysiskt och psykiskt

Ni vars sambos jobbar heltid och dagtid, vad gör han? Hur mycket hjälper han till? Sover han i sovrummet ?

usch jag har också vakna nätter! 
    än är min man ledig. vi delar oftast natten på två så vi får sova iaf halva natten var. sen får man ta igen det på dagen när hon sover. har man tur lyckas man sova med flickan i famnen i soffan nån timme också på natten.
    är rätt fundersam hur det ska bli när han börjar arbeta heltid igen.. iof ska han vara ledig en dag i veckan.

förstår verkligen att du är helt slut som har bebisen hela nätterna utan avlastning.
    men prata med din sambo. det är jätteviktigt att du får sova och får en paus! förstår att du önskar att han skulle erbjuda sig istället, men säg till! 

jag tror att vi kommer försöka fortsätta likadant när min man börjar jobba fast han kanske tar henne 2 h och jag resten på natten. man kan ju faktiskt gå och lägga sig kl 21 och gå upp 2 h på natten för att sedan sova resten av natten och arbeta på dagen. det är slitigt men det går och så är det ju när man får en bebis. man är ju två om det även om han har ett arbete. man får också komma ihåg att mannen inte har några direkta hormoner som spökar, ömma bröst, kropp eller kanske baby blues.
  • Nerd

hur länge ammar era barn? min tjej kan bli nöjd på 15 min men ibland kan hon amma en timme! hon snuttar inte bara utan äter!
    har man ens mjölk så det räcker en timme? :O
    är ganska påfrestande på bröstvårtorna oc på natten får jag nästan kramp av att ligga till så länge!

• Nerd

ja entimmesmaningarna är inte kul,,
    har haft maraton-amning här ett dygn nu.. max 2 h mellan gångerna och gärna upp mot en timme vid varje tillfälle.. puh!

• Nerd

jag byter inte bröst om hon ammar 1 h. borde jag det?
    tänker att så länge hon är nöjd så får hon det hon vill ha ut av amningen. mat/närhet.

• Nerd

vi var på bvc igår för första gången. tjejen hade gått upp 500g. 
    hon är en riktig sugpropp. nu sKA vi hitta en napp som duger. sköterskan sa att hennes matbehov är mindre än sugbehovet.. hon vägde inte så mycket vid födseln så nu lite drygt 2 v gammal väger hon 3700 g.

kan ni lägga  ifrån er era bebisar? min vill bli hållen, buren eller ligga intill dygnet runt. idag är första dagen på mannens jobb igen och jag lyckades tack o lov lägga henne i vagnen 10 min utan skrik så jag kunde gå på toa och borsta tänderna ifred. haha,, önskar jag kunde ta ut henne på promenad men det kan nog dröja.. nån som har tips på bra bärsele?

• Nerd

jag ska nog allt investera i en sele och en sjal!
    vad tror ni om baby björn en sån där original-sele?
    finns hur många som helst på tradera.
    nån som vet en bra sjal? :)

• Nerd
    Ssajko skrev 2014-11-15 19:53:00 följande:

Jag har en Babylonia tricot slen, jättenöjd det jag har hunnit använda den :)

är den svår att knyta? övervägde du en sjal som man inte behöver knyta? babylonia har sånna med i olika storlekar såg jag. har svårt att välja..
    mitthemligajag skrev 2014-11-15 21:21:43 följande:
    Jag har en miracle och tycker den är super, han en vännina som köpte en orginal sele utan ryggplatta och hon ratar den helt då hon får ont i ryggen av att bära i den. Så köp en med ryggplatta!! Så har vi en tricotti bärsjal, valde den för att den är tvådelad :)
    bra tips! 
    har du tricotti slen eller annan modell? bra?
  • Nerd

Vart sover era bebisar på natten?
    Och hur får ni dem att sova?

Jag brukar amma henne i sängen och sen somnar hon oftast. (annars skriker hon ett par timmar och vill sedan äta igen, då somnar hon!)
    Hon sover i sängen bredvid mig på sidan(inte rygg) vilket funkar bra men är helt emot hur man ska göra för att minska risken för plötsligt spädbarnsdöd.. Jag har pratat med bvc-sköterskan om detta som säger att det är helt ok att göra så.
    Min bebis kräks rättså mycket och det rekommenderas tydligen att kräkbarn sover på sidan. Jag är ändå orolig men vi har jättesvårt att få henne att ligga på rygg eller på annat ställe än brevid mig och sova..

• Nerd

skönt att höra hur ni andra gör :)
    känner mig inte värdelös för att inte mitt barn sover perfekt i en egen säng!

hon har aldrig mitt täcke utan ligger med täcket på sina fötter och jag drar aldrig upp täcket längre än till midjan. måste sova med kofta för att inte frysa nu :P

har era fått någon typ av dygnsrytm än? min tjej kan ha nåt som liknar en rytm som håller i kanske 3 dygn sen byter hon..
    ser fram emot rutin i vardagen.. men det får jag nog vänta på..
    är i vanliga fall en riktig rutinmänniska så detta är en prövning!

• Nerd

Vart bor alla förresten? :)
    tänkte det kan ju vara trevligt att ta en fika med någon som bor nära 
    längre fram när bebisen har nån form av rutin då förstås :)
    jag bor på landet utanför karlskoga. har ganska nära till örebro.

Svar på tråden Oktoberbebisar 2014