• LiLa81

Oktoberbebisar 2014

Hej

Jag ansluter mig gärna till gruppen nu också om det är ok. Vår lilla tjej föddes den 15e oktober. Jag har till och från "tjuvläst" i tråden men har först nu orkat registrera mig på familjeliv. Nu när jag kommit in i det där med föräldraskap lite så känner jag ett behov av att snacka bebis med folk i samma situation.

• LiLa81
    mitthemligajag skrev 2015-02-04 04:37:05 följande:

Här slog världens förkylning och diarre till i förrgår... Har inte rört oss från hemmet på hela helgen och inte har vi haft besök heller men tjopp sa de i natten till måndags så blev hon så förkyld att hon nästan tappade rösten och äter ingenting. Var in på akuten och fick vätske ersättande och så kollade syresättning osv men de var bra. Tydligen sätter sig förkylningar ofta i magen därav av diarrén. Direkt vi får i henne vätska så rinner de ur henne och så den där hesa klena rösten som gnäller :( nä ush för de här... Mamma hjärtat går sönder

Lilltjejen här hade också diarré för ett par veckor sedan. Det varade i ungefär 2 veckor med flera blöjbyten per natt. Som väl var åt hon ordentligt så hon blev inte uttorkad och avstannade inte i tillväxt. Antagligen hade hon blivit smittad av något virus som satte sig på magen. Hon blev inte förkyld i övrigt. Det är jag väldigt glad för.

De senaste två kvällarna så har vi försökt införa en nattningsrutin. Vårt problem är att hon har så svårt att somna på kvällen även om hon är trött. Vi har aldrig haft något knep som vi vet funkar. Hon somnar sällan vi amning. Försöker man vagga henne till sömns i armarna så vill hon sätta sig upp och se sig omkring. Att gå omkring med henne mot bröstet funkar ibland, men hon vaknar oftast när man lägger henne. Nattningen tar normalt sett mellan 1-3 timmar.

Det vi gör nu som hittills funkar förvånansvärt bra (inget skrik) är att lägga henne i sin säng när hon är trött. Sjunga för henne (i en evighet ) samtidigt som hon plockar med min hand. Gnäller hon till lite så gör vi inget. Gnäller hon lite mer så lägger vi hand på henne, gnäller hon ännu mer så klappar vi. Skriker hon så plockar vi naturligtvis upp henne. Men vi lägger henne när hon är lugn igen.

Förhoppningen är att hon direkt ska tycka att sängen är en trygg och mysig plats där man kan slappna av och sova. Skulle vara skönt att slippa timslånga nattningar. Bra för både henne och oss att veta vad som gäller på kvällen.

Ska tillägga att hon sover i sele eller vagn på dagarna.
  • LiLa81

Lilltjejen somnade faktiskt på en halvtimme igår! Rekord Kanske kan vara så att läggningen börjar ordna upp sig.

Vi som har svårsövda småttingar får trösta oss med att det inte kommer att vara för evigt. Om ett tag så kommer vi säkert knappt ihåg dessa problem.

Min tjej vänder sig som väl är bara till sidan i sängen än så länge. Men vi har tagit bort kudde och babynest så att hon inte ska råka hamna med näsan så att hon inte kan andas.

• LiLa81
    mitthemligajag skrev 2015-02-08 00:26:56 följande:

Förresten, hur är era i utvecklingen, vad gör dom för konster just nu ;)? Och hur många veckor är dom?

Tjejen här är född den 15e.

Hon pratar, tjuter, ler och skrattar. Det roligaste är att titta när jag hoppar. Då storknar hon nästan av skratt ibland.

Just nu så tittar hon mycket på saker. Omgivningen är väldigt intressant. Hon har nyss börjat gripa efter saker som hon upptäcker, mjölkpaket, min telefon och tidningen t ex.

Hon har flyttat saker mellan händer, men gör det inte så ofta. Hon använder båda händerna tillsammans iaf.

Hon stoppar allt i munnen och tuggar som ett rovdjur.

Hon vänder från mage till rygg och från rygg till mage. När hon ligger på mage så sprattlar hon som en guldfisk och vill ta sig framåt (långt ifrån att lyckas dock).

Hon sitter ganska stadigt, men man måste fortfarande ge henne lite stöd.

Hon älskar att stå eller att "hoppa" i famnen (böja och sträcka på benen). Ibland känns det som att mina armar ska trilla av. Vi ska få en hoppgunga av min syster i veckan. Det behövs..

Hon har inte hittat sina fötter än, eller iallafall inte fattat att de är en del av henne. Hon blir bara förbannad om hon får syn på dem, försöker gripa och de flyttar på sig!

Hur är era bebisars personlighet? Jag tycker att man ser hennes personlighet ganska väl redan nu. Hon försöker och försöker tills hon lyckas och blir frustrerad när det inte går. Hon älskar att röra på sig. Hon gillar när vi vuxna pratar med varandra. Hon är väldigt känslig för när det är för mycket folk runt om kring.

Sånger och sånt har hon inte riktigt förstått poängen med.
  • LiLa81

[quote=74834966][quote-nick]Malin0710

Hur är det med sömnen dagtid och nattetid för er andra?

M sover ännu inte på bestämda tider. Mest tar hon små små tupplurar på dagarna, just nu sällan mer än 20 min åt gången. Men desto oftare istället. 

Hon har börjat somna mycket tidigare på kvällarna, runt 20 ungefär och sover sedan till 7-8. MEN äter (ammar) allt från 5-10 gånger under dem timmarna.....[/quote]

Låter ungefär som min. En vanlig 'tråkig" dag när hon sovit gott på natten så sover hon ungefär 30 min 4 gånger per dag. Ca 1,5 till 2 timmars vakentid mellan varje gång. På kvällen kan hon vara vaken 3 timmar.

En dag med mycket som händer där vi träffar folk så sover hon kanske ett längre pass i vagnen mitt på dagen. Många intryck att smälta.

På kvällen somnar hon mellan 19.30-21.30 ungefär beroende på när senaste tuppluren var. Sen sover hon i ungefär 12 timmar. Dock så har hon sovit oroligt den senaste tiden. Vaknar varje timme och ammar ungefär varannan timme. För en månad sedan kunde hon sova 5 timmar till första amningen, men det var länge sedan det var så bra.

• LiLa81
    Malin0710 skrev 2015-02-14 10:52:16 följande:

Ja det låter väldigt lika! Här är vakenperioderna också ca 2 timmar och på kvällen lite längre. 

Nätterna är en pina just nu! Hon vaknar minst en gång i timmen!! Ibland oftare. Det går att få henne att somna om utan amning men det tar mycket längre tid och oftast blir det mycket gnäll och gråt. Så jag väljer att sticka fram tutten varje gång för att snabbt få somna om. Men nu börjar bröstvårtorna ömma lite...

Min sambo skulle gärna ta henne hela nätterna men att värma bröstmjölk på nätterna är lite meckigt eftersom man inte får värma den i micron. Så innan mjölken är varm så har hon väckt hela huset...Jag vill verkligen inte börja med ersättning heller för när i gjorde det med mellantjejen så började amningen krångla direkt. Hon valde ersättningen före bröstet och tappade helt intresset för bröstet....

Jag trodde att våra nätter hade fixat sig. Hon sov väldigt bra och lugnt 2 nätter med amning var 3e timme. Men inatt var det vaket varje timme igen och det tog en evighet innan hon kom till ro igen. Undrar om det beror på att vi la henne när hon var övertrött igår. Det verkar bli bättre sömn på natten om hon somnar när hon är 'lagom' trött.

Vi kör en flaska ersättning per dag för att jag ska få möjlighet att göra något för mig. (Typ gå till mataffären ) Det går för det mesta bra med amningen ändå. Det är bara en eller två gånger hon krånglat vid bröstet och inte velat vänta på att det ska rinna till. På natten är der bara amning. Vi vill inte hålla på med flaskor då. Dessutom är det jag som vaknar först av gnäll. Om jag ska vänta på att sambon vaknar och tar hand om henne så är jag ändå klarvaken och dessutom lite irriterad
  • LiLa81
    mitthemligajag skrev 2015-02-17 11:29:00 följande:

Jag så är såååå sugen på att bli gravid igen så de är helt sjukt!! Kan inte fatta... Någon mer? Är de här normalt haha!

Inte det minsta sugen alls. Jag har fortfarande inte landat helt i föräldrarollen och vill inte ens tänka på ett barn till förrän livet har någon form av vardag igen. Att jag känner så har säkert mycket att göra med dödsfall i familjen och att vi nyss flyttat.
  • LiLa81
    MeEmmA skrev 2015-02-24 09:50:03 följande:

Ja, jag pratade med mannen om det och han har också haft dom tankarna. Eftersom att han var bortrest förra veckan skulle jag vänta med ett test till helgen, ville inte göra det ensam.

Men på fredagen fick jag en väldigt liten blödning och tänkte, yes det mensen! På lördagen kom det några smådroppar och efter det ingenting. Har bara väntat att mer ska komma efter det, men näe...

Ska knalla ner till Apoteket sen och köpa ett test så att jag slipper tänka på det mer.

När ni andra har fått er mens tillbaka, har den kommit någorlunda normalt eller är det nån annan som också bara har fått en väldigt liten blödning (totalt ca 1/2 tsk)?

Vet faktiskt inte om jag fått mens eller inte. Jag satte in kopparspiral, några veckor efter det trodde jag att jag fick mens, men inte så mycket. Några veckor efter det fick jag en pytteliten blödning. Sedan dess har jag inte haft mens. Antingen är mensen tillbaka och är helt annorlunda och oregelbunden, eller så var det bara biverkning av spiralen.

Är det bara jag som kan bryta ihop av trötthet då och då? Det tog en timme för lillan att somna om vid midnatt inatt. Jag ville bara sova och kände mig sjuk av sömnbrist, ont i hals, huvud och kropp. Hon somnade nästan flera gånger så att jag tänkte 'om en minut sover hon' var 5e minut. Till slut väckte jag sambon och han fick ta över. Vid såna tillfällen så är det inte långt till tårar.

Jag är lite avundsjuk på föräldrar vars bebisar bara sover. Hon sover ju inte i sin säng på dagen heller, så ingen dagsvila för mig. Å andra sidan så är sömnen det enda problemet vi har. Det är jag glad för.
  • LiLa81

Jag lyssnar just nu på Morgonpasset i P3. Morgonens gäst var Agnes Wold som är professor i klinisk bakteriologi. Hon pratar bland annat om allergier och hur det kommer sig att sverige (av missriktad solidaritet till u-länder på 80-talet) rekommenderar exklusiv amning till 6 månaders ålder. Man blir lite mörkrädd över vad som sägs till föräldrar utan någon vetenskaplig grund.

Kan även rekommendera hennes sommar och vinter prat i P1.

• LiLa81
    Mymmlan skrev 2015-03-09 12:35:55 följande:

Hej! Lever ni än eller har ni blivit helt uppslukade av våren? Jag njuter av varenda solglimt men lillan är inte imponerad. Detta är ju ett fenomen hon knappt sett förr ??

Lever? Hmm, är en zombie levande?

Tjejen här sover verkligen som en kratta. I natt var det uppvak varje timme och oftast amning. En delförklaring är att hon har eksem som kliar. (hon har fått kräm utskriven, så det är bättre nu). Tror också att hon är i ett utvecklingssprång som gör det hela värre.

Men förutom sömnen så är det bra. Det händer verkligen mycket i utvecklingen. Vi var hos mamma i helgen och träffade hundar. I januari var hon inte ett dugg intresserad. Nu var hon både storögt nyfiken och lite rädd.
Svar på tråden Oktoberbebisar 2014