• MeEmmA

Oktoberbebisar 2014

trollis86: 20/10, flicka, Tilda

Mitthemligajag: 13/10, flicka, Charlie

Mymmlan: 9 oktober, flicka, Hilma

Karpas, 9/10, pojke. Milo.

Lillium, 5/10, flicka

Mischa, 3/10, flicka, Astrid

MeEmm, 13/10, pojke, Jonathan

• MeEmmA

Hoppar in i tråden här också nu :)

Känner att allt börjar flyta på och är otroligt glad för att ha fått en så "lätt" och fin liten kille.

Det där med att gråta o vara känslig kände jag av första veckan, ville gråta för allt och kände mig helknäpp. Men nu är jag lite mer stabil :)

• MeEmmA

MittHemligaJag: jag läste att du har skrivit att det kan hjälpa med en mössa på huvudet, på BVC varnade hon om att använda mössa inomhus då värmen inte kommer ut och de kan bli för varma och då ökar riskerna för plötslig spädbarnsdöd.

Blev lite skrämd av det.

• MeEmmA

En annan fråga, hur ser era magar ut nu efteråt? Jag hade riktigt mycket och onda eftervärkar första veckan, nu har jag bara riktigt ont i magen emellanåt och kan se att det har hänt en hel del på bara två veckor.

Rätt så kul egentligen hur man först längtade efter magen när gravtestet var positivt och hur man nu längtar tillbaka till sin kropp igen :)

• MeEmmA
    Pernilla0414 skrev 2014-10-28 19:26:41 följande:

12 dagar sedan idag.. Samma här, riktigt grymma eftervärkar. Fyy.. Fick "andas" igenom du värsta.. Är så skönt när all smärta med mage, underliv, amning är över :)

O ja magen ha gått tillbaka helt ok, dock ha ja "ledsen-navel" går ju inte göra så mkt åt. Trodde det skulle se värre ut iaf så jag är positivt överraskad!

Hur många kilo ha ni kvar till er målvikt? 9 kilo ha jag kvar :/ gått ner 11 kilo nu

Jag har inte vågat väga mig än, ska göra det när jag känner mig ok med mig själv igen :)
  • MeEmmA

Jag hade rejäla blödningar första veckan, men nu kommer det nästan ingenting längre. Har för mig att avslaget var borta helt på tre veckor med mina tidigare barn, gissar att det blir detsamma nu också.

Och underlivet mår otroligt bra, fick bara små ytliga bristningar och det har verkligen inte alls känts som när jag har varit full av stygn, ömmade o sved bara lite första dagarna och nu känner jag ingenting längre.

Var och vägde min lilla pojk igår, han går stadigt upp 200gram i veckan och är nu uppe på 4kg. Vill inte att tiden ska gå för fort bara!

• MeEmmA

Min lilla kille kräks nästan ingenting, men däremot är han en riktig bajsmaskin istället, blöjan e full flera ggr om dagen. Hicka gjorde han mycket i magen och har fortsatt med det nu också :) han ser lika förvånad ut över hickan varje gång.

Idag ska vi till BVC, ska bli kul att se hur mycket han har växt nu! Chansar på att han har gått upp ca 500g på två veckor.

Nu har jag äntligen vågat väga mig, är nere på inskrivningsvikten efter fyra veckor, dock hade jag gått upp lite till inskrivningen så det finns ett par kg kvar ändå. Har hört att det kan vara svårare att få tillbaka sin kropp med det tredje barnet, eller iaf att det kan ta längre tid. Men just nu är jag riktigt fascinerad över hur kroppen fungerar :)

• MeEmmA

Min kille vill vara väldigt mycket vid bröstet på kvällen / natten, så fort jag kommer nära spottar han ut nappen och när vi ligger i sängen håller han fast mig i skinnet o vaknar så fort jag försöker flytta på honom. Men jag har märkt att det fungerar bra med nappen om han ligger på pappas bröst. Så när jag känner att han har fått vad han behöver och jag inte orkar mer för stunden (på natten), får pappa ta över. Tror att det kan ha att göra med att han känner lukten av mjölk hos mig och då blir det nån fix idé. Fungerar såklart inte varje gång, ibland blir det värre av att pappa tar han och då somnar han nöjd jämte mig om han får komma tillbaka (av utmattning skulle jag tro).

• MeEmmA
    Ssajko skrev 2014-11-12 16:39:57 följande:

Åh vi har försökt med napp men hon vill inte ta den riktigt. Hon kan suga till lite sen spottar hon ut den. Var på bvc idag och fröken hade gått upp 400g exakt sen förra veckan så det var varken fel på mat eller aptit

Mina två andra barn ville inte heller ha napp, min första började suga på tummen istället i samband med att jag slutade amma honom vid 10mån. Fram till dess var jag hans napp :) känns så otroligt skönt att min lillkille tar nappen nu, underlättar en hel del när man inte behöver dra fram brösten hela tiden!

400g låter mycket för att vara en vecka, min går upp det på ca två veckor, vad olika det kan va :)
  • MeEmmA
    mitthemligajag skrev 2014-11-12 23:08:22 följande:

Då har vi fått konstaterat kolik idag då... Stort jäkla suck ska det aldrig ta slut på massa elände känner jag. Här skriks det från 20 till 03 konstant. Men idag fick hon en tarmsköljning med lösning upp i stjärten och sen dess har vi haft Max 1 timmes skrik sen klockan 4!! Detta har inte hänt på 2 veckor! Ngn mer med kolik barn eller erfarenhet?

Stackare! Min systers dotter hade kolik när hon var liten och det tog både på krafterna och på psyket så vi fick hjälpa henne en hel del. Hon var så trött att hon glömde matvarorna i affären när hon handlade. Se till att få lite avlastning ibland och Sov de stunder som går för att orka.
Svar på tråden Oktoberbebisar 2014