• MeEmmA

Oktoberbebisar 2014

Vad kul, MAM-nappen är den enda min pojk också gillar :)

Vi har en babybjörn, har bara haft han i den korta stunder vilket har slutat med att han somnat gott. Har på mig den hemma med han i när jag behöver få nått gjort med fria händer när han skriker av att ligga ner själv. Använde samma teknik med min första pojk som var likadan och det fungerar! Självklart är det inte hela världen om de skriker, men jag blir lite stressad av att lyssna på det när det finns en massa saker som måste bli gjort... Så det är främst för min egna skull (grannen skrattade dock åt mig när hon såg att jag hade han där i här hemma).

• MeEmmA

trollis86: Min pojk gör också så emellanåt att han sväljer stora klunkar luft, men han har som tur e inte ont i magen av det. Brukar bara ändra ställning på han och sedan försöka få han att ta nappen för att lägga av.

I måndags när vi var på BVC hade han bara gått upp väldigt lite i vikt igen, trots att jag själv tycker att amningen har fungerat bra och han har varit pigg och nöjd ändå. Däremot bajsar och kissar han hela tiden, gör åt ca 10 helt överfyllda blöjor per dag och därför tror jag att maten rinner på tok för fort. Sköterskan ville att jag skulle testa med lite extra tillägg för att se om det gör nån skillnad viktmässigt till nästa vecka, vilket jag själv var lite emot eftersom att han mår bra och det kan förstöra amningen. Gjorde ändå som hon sa och nu har jag en skrikig pojk så fort han ska äta från bröstet och han bajsar bara ännu mer samt oftare när han också får tillägget vilket gör honom gnälligare också. Önskar att jag inte gjorde som hon sa, utan hade lyssnat på min instinkt om att inte ge :(

• MeEmmA

Jag ska på efterkontroll om ca en vecka och de sa till mig att fundera på vad jag vill ha för preventivmedel. Blev förvånande när hon sa att det e helt ok att sätta in kopparspiral även om jag ammar, vilket det verkligen inte var när jag hade fått min dotter eftersom att det skulle vara en ökad risk till att den skulle växa fast eller nått sånt då. Fick vänta ett år då tills att amningen var helt avslutad, men nu ska det vara ok ändå? Har era bm sagt något om detta?

När det kommer till min son och vikten så har han äntligen gjort en bra ökning, så nu tyckte sköterskan att jag ska ta bort ersättningen och enbart fokusera på amningen.

Och på tal om nått helt annat så har min pojk börjat skratta med ljud när jag killar honom under hakan :) så söt!

• MeEmmA

Man gör en undersökning på efterkontrollen för att se så att det har läkt bra, inte blivit skador från förlossningen, hur muskler fungerar och hur livmodern har dragit ihop sig o sånt. Pratar om hur man mår och om det e nått annat man undrar över. Alla blir erbjudna preventivrådgivning, men det är inte det kontrollen handlar om. Min bm sa till mig under graviditeten att ringa för tid så fort som möjligt efter fl för att kunna få en bra tid då de avsätter en timma för det besöket (vanliga kontroller e endast ca 30min).

• MeEmmA
    Pernilla0414 skrev 2014-12-04 21:04:30 följande:
    I min kommun så görs inga vaginala undersökningar om man inte "ber" om det. Så det besöket kretsar huvudsakligen inte kring det. Lät som det var mer preventivmedel-snack som skulle bli när jag ringde och bokade tid.
    Vad konstigt att det är så dålig uppföljning, speciellt med tanke på att det finns väldigt många som får bestående skador i sitt underliv efter förlossningen. Sen kan jag förstå pratet om preventivmedel pga väldigt många oönskade graviditeter efter förlossningen då man tror att det inte ska vara så lätt att bli gravid speciellt vid amning.
  • MeEmmA

Min lilla kille (2mån) har blivit sjuk, är genomförkyld, feber och ont i örat (har fått blåsor på trumhinnan). Nästan så att jag gråter varje gång han skriker den lilla plutten, tycker så synd om han :( hoppas att det går över fort!

• MeEmmA

DiniMii: bara för att det inte kommer nått när du pumpar betyder inte att mjölken e borta. Kan sitta i huvudet på dig, kan hjälpa att ha bebis framför dig och fantisera om att du ammar. Ett annat alternativ är att du är stressad, trött, har ätit eller druckit dåligt... Försök att ta det lugnt bara, mjölken ska inte bara kunna försvinna :)

Om att ha barn ute i vagnen så har jag ett annat problem än rökare, en katt hoppade i vagnen när han låg där ute!!! Har inte vågat ha han där själv igen efter det.

• MeEmmA

Jag ger min pojk man till kvällen och är noga med kokat vatten och steriliserad flaska eftersom att de är väldigt känsliga för bakterier när det e så små och ersättningen är ju nått de får i sig! Står ju även på förpackningen hur det ska tillagas. Känns dumt att chansa och inte koka eller sterilisera.

Min lilleman är 9veckor och har också kommit in i nån konstig fas med sömnen o skrikandet! Har märkt att han har fått en liten egen vilja också :) Gud vad fort de växer!

• MeEmmA

Min lilla kille har inga rutiner alls, e olika från dag till dag. Men oftast vaknar han 02.00 och 04.00 på natten. För nån dag sen var han dock trött och sov från 23.00-07.00, fick panik på morgonen och flög upp till hans säng för att se om han andades! Fy vad brösten gjorde ont dessutom.

På dagarna är han vaken mycket om vi e hemma, men så fort han sitter i bilstolen eller ligger i vagnen så kan han sova flera timmar i sträck.

Och nu vaknade han precis efter 20min tupplur :)

Svar på tråden Oktoberbebisar 2014