• Fosse

Begränsa julklappar?

Nu börjar det närma sig jul och vi har fått första frågan om vad barnen önskar sig (3 och 6 år).
    Första julen med barnbarn var helt galen, det var alldeles för många paket och alltför dyra och stora paket (typ massivt dockskåp till en ett-åring för flera tusen kronor).

Åren efter så har vi vänligt bett om att julklappar till barnen inte ska gå överstyr.
    Detta har respekterats av ena sidan av släkten och totalt ignorerats av andra sidan.
    Förra julen blev detta extra tydligt. Vi firade julen ihop med båda sidor och hade rest bort.
    Då det blev uppenbart att ena sidan hade EXTREMT mycket fler paket till barnen under granen så beslöt man på eget bevåg att påbörja julen 2 dagar tidigt och det var ett konstant paketflöde fram till själva julafton.
    Det blev också så att flera klappar var dubletter trots att vi bett dem att stämma av med oss innan så att detta inte skulle hända. Återigen så ignorerades detta totalt av ena sidan. Det resulterade i att de ALLA "godkända" presenter från den ena sidan även återfanns i vattenfallet av klappar från andra, dessutom i stor mängd ( t ex så önskade sig det ena barnet ett paket lego, det fick han + ett till paket med 4 lådor i). Detta blev naturligtvis ganska trist för släkten som hade "skött" sig.

Vi föräldrar stod helt handfallna och fattade inte alls vad som hände, vi borde ha satt ner foten när paketen började komma redan den 22:a men vi kunde inte tro att det skulle urarta så. Det fanns dessutom flera kassar gömda i deras sovrum som plockades fram senare. När det blev uppenbarligt pinsamt så tog man bort adresslapparna och låtsades att paketen inte kom från dem...

Det här året så vill jag uttryckligen säga att det gäller max 4 paket (något att ha på sig, något att läsa, något man behöver och något man vill ha) per barn och att alla paket ska godkännas av oss först.
    Min andra hälft tycker att jag är för kontrollerande och att man inte kan bestämma vad andra gör. Visst, jag kan ju inte tvinga någon, men det blev verkligen ingen trevlig stämning förra julen, folk blev både ledsna och besvikna och barnen orkade inte ens öppna att paket.
    Jag vill att julen ska handla om att umgås och äta god mat inte att få 30-40 nya leksaker...

Vad hade ni gjort?? Har jag inte rätt att lägga mig i vad andra ger mina barn?

• Svar på tråden Begränsa julklappar?
  • Flickan och kråkan

Om det har så pass mycket pengar att avvara och de vill sprida dem över sina barnbarn så kanske de kan sätta in pengar på ett konto åt dem istället. Då kommer de ju att komma till nytta och glädje på ett helt annat sätt för era barn. Och dessutom så behöver man inte trampa någon annan på tårna. Kanske det är ett förslag de skulle kunna godta?

• Fosse
    Flickan och kråkan skrev 2014-10-17 14:27:17 följande:

Om det har så pass mycket pengar att avvara och de vill sprida dem över sina barnbarn så kanske de kan sätta in pengar på ett konto åt dem istället. Då kommer de ju att komma till nytta och glädje på ett helt annat sätt för era barn. Och dessutom så behöver man inte trampa någon annan på tårna. Kanske det är ett förslag de skulle kunna godta?

Ja, det var ett bra förslag.

Men jag vet inte hur det skulle godtas. Ekonomin är inte den bästa, och det finns en viss avundsjuka gentemot den andra sidan som jag misstänker kanske spelar roll. Man vill tävla lite barnbarnens gunst. Barn är ju lite lättköpta runt jul
  • Flickan och kråkan
    Fosse skrev 2014-10-17 14:32:06 följande:
    Ja, det var ett bra förslag.

Men jag vet inte hur det skulle godtas. Ekonomin är inte den bästa, och det finns en viss avundsjuka gentemot den andra sidan som jag misstänker kanske spelar roll. Man vill tävla lite barnbarnens gunst. Barn är ju lite lättköpta runt jul
    Jag, jag förstod att den biten fanns med i det hela, men de kanske ändå kan övertalas. Det är ju verkligen fint för barnen att ha en buffert när de blir lite äldre. Körkort, läger, intressen, kläder, resor. Jag tror att de lättare vinner sina barnbarns gunst om de åker pulka, spelar spel, bakar etc med dem under julen.
  • Akinna 77

Vi har fått begränsa min svärmors inköp av julklappar till vårt barn. Vi bestämde detta efter att hon ensam köpt 12 julklappar till vår snart tvååriga son en jul. Vår son får julklappar från så himla många olika personer, både hans mor- och farföräldrar är t ex skilda och köper presenter för sig. Vi har sagt att 4 julklappar räcker, sedan skulle vi inte få spader om det blev 5 någon jul men utöver det kommer hon få ta tillbaka sakerna hon köpt. Vi har även fått begränsa henne med presenter till honom i övrigt, sagt att hon inte ska ta med sig presenter varje gång vi ses (vilket är minst två gånger i månaden, ofta mer om hon t ex är barnvakt). Vi vet att hon tycker att vi är jättelarviga och otacksamma men det skiter vi faktiskt i. Bättre med några få julklappar som ges med eftertanke och kärlek och som uppskattas för att dom är efterlängtade, än en massa grejer som barnen knappt noterar att dom får för att dom får så himla många grejer. 

Mina föräldrar och min svärfar gör så att eventuellt "överskott" (dvs om dom spenderar mindre än vad dom tänkt) sätter dom in på sitt barnbarns sparkonto. Det funkar jättebra. 

Jag vet att min kompis och hennes man har fått begränsa båda sina familjer också, den ena sidan lyssnade, den andra sidan gjorde det inte vilket slutade med att dom fick lämna tillbaka en hel del grejer som dom köpt. Efter det har dom också accepterat situationen. 

Det är alltid svårt att sätta gränser utan att trampa någon på tårna och speciellt när det gäller presenter och dylikt som man ju borde vara tacksam för MEN när givandet handlar mer om givarna själva och deras känslor än om barnens då tycker jag faktiskt att fajten är värd att tas för hur tacksam behöver man då vara egentligen? 

• Sous

Intressant. Har funderat lite på samma sak själv. Sonen är ensamt barnbarn på båda sidor om familjen och första året var helt sjukt. Nu har jag vänligt men bestämt sagt att vi föräldrar också gärna vill kunna köpa någon leksak eller så.

Riktigt så strikt som du föreslår, TS, skulle jag inte vara, det känns lite otrevligt att säga exakt vad de ska köpa. Vi har satt en gräns på 2-3 leksaker/elektronik och sen får de gärna köpa kläder och böcker utan begränsningar. Och bara *en* större present. Jag tycker att det fungerar hyfsat, även om det kan bli en del onödiga extrapresenter då och då, trots att de vet vad vi tycker.

Det kanske hjälper att släkten här menar väl, även om det kan bli lite mycket av det goda...

• bobou

Vi sa redan första julen i ett mejl till släkten att vi bor litet och har svårt rymma många och stora saker, och det respekterades. Vårt barn fyller dessutom år i januari, så det skulle kunna bli väldigt mycket presenter under en månad, och sedan inget resten av året. Därför skrev vi att de hellre kan få ge en spontan present en annan gång, än att det blir ett berg på vintern med bara vinterkläder och vinterleksaker. Det gick hem! Och det har heller inte blivit några presentfloder resten av året, utan bara en grej då och då.

• cosinus

Det där är alltid intressant.

Vi har alltid gjort så att alla paket är från tomten, d v s barnen vet inte vem som gett vad.

Mina föräldrar är jättenöjda med att ge mig pengar och så handlar jag och bara bestämmer vad de ska få ge, de är inte så brydda.

Svärmor är lite mer kinkig. Dels får det inte vara dyrt då hon har ont om pengar och dels vill hon lite köpa barnen. Hon orkar inte riktigt med att engagera sig i dem så då försöker hon gå presentvägen. Mina föräldrar har å andra sidan både ork och lust att faktiskt göra saker med barnen så de har noll prestige i vad som kommer från dem, de vet att barnen alla gånger väljer den uppsättningen far/morföräldrar som faktiskt engagerar sig.

Svärmor har något år surat över att mina föräldrar fick de bästa presenterna trots att ungarna inte vet vem som gett det. Så nu försöker jag tänka till så att hon får något relativt billigt att ge som de verkligen vill ha, det kan jag bjuda på.

Jag vill inte heller ha för mycket presenter på julen. Något lite större som de verkligen vill ha och sen kan jag tycka att 6-8 mindre paket är helt ok. Då pratar jag från alla. Vi, far och morföräldrar (några andra ger inte).

• Gladskit

Vi har kört lite dubbla spår.
    Dels varit raka gentemot far-och morföräldrar med att det är tanken som räknas, att vi vill att julen ska handla om mer än att bara få och få och få och att hålla nere på antalet paket.
    Dels har vi frågat rakt ut vad de har tänkt sig att ge vår son, och därefter justerat våra egna julklappar till honom.

Han har hittills i varje fall, inte haft någon om vartifrån paketen kommer. Så om det kommer ett stort paket från farföräldrarna med en Lego Brandstation har vi kompletterat med lite småsaker. Farföräldrarna har inget emot att vi gör på det här viset, om någon undrar.

Dels fyller sonen år i februari så det som han kan tänkas bli utan (enligt vad han önskat sig) kan vi komplettera med till födelsedagen i så fall. Nu börjar han också bli så stor att man skulle kunna ge honom presentkort att handla för efter jul så får han välja lite själv vad han vill ha.

Svar på tråden Begränsa julklappar?