Begränsa julklappar?
Nu börjar det närma sig jul och vi har fått första frågan om vad barnen önskar sig (3 och 6 år).
Första julen med barnbarn var helt galen, det var alldeles för många paket och alltför dyra och stora paket (typ massivt dockskåp till en ett-åring för flera tusen kronor).
Åren efter så har vi vänligt bett om att julklappar till barnen inte ska gå överstyr.
Detta har respekterats av ena sidan av släkten och totalt ignorerats av andra sidan.
Förra julen blev detta extra tydligt. Vi firade julen ihop med båda sidor och hade rest bort.
Då det blev uppenbart att ena sidan hade EXTREMT mycket fler paket till barnen under granen så beslöt man på eget bevåg att påbörja julen 2 dagar tidigt och det var ett konstant paketflöde fram till själva julafton.
Det blev också så att flera klappar var dubletter trots att vi bett dem att stämma av med oss innan så att detta inte skulle hända. Återigen så ignorerades detta totalt av ena sidan. Det resulterade i att de ALLA "godkända" presenter från den ena sidan även återfanns i vattenfallet av klappar från andra, dessutom i stor mängd ( t ex så önskade sig det ena barnet ett paket lego, det fick han + ett till paket med 4 lådor i). Detta blev naturligtvis ganska trist för släkten som hade "skött" sig.
Vi föräldrar stod helt handfallna och fattade inte alls vad som hände, vi borde ha satt ner foten när paketen började komma redan den 22:a men vi kunde inte tro att det skulle urarta så. Det fanns dessutom flera kassar gömda i deras sovrum som plockades fram senare. När det blev uppenbarligt pinsamt så tog man bort adresslapparna och låtsades att paketen inte kom från dem...
Det här året så vill jag uttryckligen säga att det gäller max 4 paket (något att ha på sig, något att läsa, något man behöver och något man vill ha) per barn och att alla paket ska godkännas av oss först.
Min andra hälft tycker att jag är för kontrollerande och att man inte kan bestämma vad andra gör. Visst, jag kan ju inte tvinga någon, men det blev verkligen ingen trevlig stämning förra julen, folk blev både ledsna och besvikna och barnen orkade inte ens öppna att paket.
Jag vill att julen ska handla om att umgås och äta god mat inte att få 30-40 nya leksaker...
Vad hade ni gjort?? Har jag inte rätt att lägga mig i vad andra ger mina barn?