• Mellanmjölkens land

Hur får vi henne att sova tryggt i sin säng?

Vi har en 3,5åring som aldrig sovit bra. Redan under bebistiden strulade det och antalet hela nätter kan jag räkna på mina fingrar. Länge var läggningarna en lång, plågsam historia där hon till slut somnade av utmattning men det löste sig vid 2,5-3 år.

Nu somnar hon i sin säng och det är där hon vill sova, problemet är att hon även helst skulle vilja ha resten av familjen där hos sig

Finns det nått vi kan göra för att hon ska sova tryggt i sin säng (i vår säng sover hon oftast ok men där vill hon ju inte vara) istället för att vakna av mardrömmar och skrika ett antal ggr/natt? Hon har nattlampa men den gör ingen skillnad. 

• Svar på tråden Hur får vi henne att sova tryggt i sin säng?
  • sextiotalist

Vår grabb var inte redo förrän han var ungefär 5.
    Men med tanke på vissa trådar man har läst, så finns de som aldrig blir redo, som inte klarar av att sova själva, utan måste ha sin man/sambo bredvid, lägga sig samtidigt.
    Om vi släpper detta, har ni möjlighet att någon sover inne hos henne. Hon behöver uppenbarligen tryggheten från er vuxna ett tag till.

• Flickan och kråkan

Har ni testat riktigt ljust = taklampa tänd. Våra äldsta har nyligen börjat sova själva men äldsta sover bara gott med taklampan tänd.

• Mellanmjölkens land

Förra hösten sov jag inne hos henne några nätter och det funkade hyfsat, hon sov rätt bra. Problemet är att jag då var höggravid och när bebisen tittade ut funkade det inte längre eftersom barnen väcker varandra. Alternativet att sambon sover hos henne funkar inte så bra eftersom han är tyngre och inte kan ligga bra på en skumgummimadrass på golvet.

Vi har testat med en ganska stark skrivbordslampa tänd och riktad mot taket men det hjälpte inte. Vi har öht inte märkt nån skillnad beroende på mängd ljus i rummet

Vad tror ni om att lägga en madrass på golvet i vårt rum och sen flyttar vi in henne till oss när vi lägger oss? Inte optimalt men under en period? Jag har märkt att när hon sovit 1-2 nätter hos oss kan hon sova ok i sitt rum i nån natt innan mardrömmarna är tillbaka.

Svar på tråden Hur får vi henne att sova tryggt i sin säng?