Inlägg från: Penida |Visa alla inlägg
  • Penida

Var det bättre förr?

Något jag har lagt märke till på familjeliv är att många menar att det var bättre förr. Då var barn minsann väluppfostrade och lyssnade till vuxna. De visade lärare respekt. När så var säger sällan någon utan det är det där eviga "det var bättre förr"..

Jag är lite nyfiken på när ni tycker att det var bättre och vad ni tror att det i så fall berodde på?

Jag lägger tråden under uppfostran men detta kan sträcka sig längre än så så känn dig fri att kommentera även andra områden. Jag har också märkt av det när jämställdhet mellan könen, föräldrarna, diskuteras t.ex.

Utgå från frågan i TS och tänk barn, föräldrar, skola och skriv vad du tänkerGlad

Avskyr CIO-metoder
  • Svar på tråden Var det bättre förr?
  • Penida

Intressant att läsa era svar!
    Min tanke var att inte vara för ledande och låta diskussionen vara rätt så öppen, förr kan vara på 90-talet eller så långt tillbaka som det gamla bondesamhället. När och om och vad är upp till var och en att avgöra beroende på när man tycker det var bättre om man nu tycker detGlad

Avskyr CIO-metoder
  • Penida
    Natulcien skrev 2014-10-19 09:42:45 följande:
    Det beror väl på vad man menar med "förr"?
    Menar man på 40-talet då många barn agades och uppfostrades auktoritärt så var det ju inget vidare, även om barnen uppfattades som mer lydiga och väluppfostrade. Menar man på 70-talet då jag själv växte upp så var inte skillnaden så stor. Jag gick i en så bråkig klass på mellanstadiet att jag hade konstant huvudvärk varje dag, så jag förstår inte riktigt de som menar att det var mer ordning och respekt för lärarna på den tiden..?
    Jag gick i grundskolan på 80 och 90-talet och jag har också svårt att se det där men jag vet att många i min egen generation (födda i början av 80-talet) pratar om bristande respekt hos barn numer som inte fanns på vår tid och vi gick i samma klass eller skola. Jag tillhörde "bråkstakarna" på högstadiet och det var lätt att komma undan och ändå få hyfsade betyg. Det fanns en enda lärare som jag hade respekt för men jag kan inte säga att det var i en positiv mening, han var skrämmande och jag var livrädd för honom.
    Avskyr CIO-metoder
Svar på tråden Var det bättre förr?