Var det bättre förr?
Jag är uppväxt på 60- och 70-talet och vet inte om jag tycker att det var bättre då.
Bråkstakar i skolan fanns då också, skolket på högstadiet var utbrett och väldigt vanligt.
Respekt för lärarna saknade många när jag gick i högstadiet 1976-1979.
Vi hade rökruta på skolgården och köpte cig i Pressbyrån som låg granne med skolan, det var inte bra så den biten har klart blivit bättre.
Alkohol köptes ut av kompisars äldre syskon och danstillställningarna man var på saknade åldersgräns, det vara bara inneställena man inte kom in på. Och nu pratar jag i 15-årsåldern.
Det fanns väluppfostrade barn och mer eller mindre odågor, precis som nu.
Min kompis fick stryk hemma, många visste men då var det inte som nu att det anmäldes till soc.
På den tiden anmälde man till barnavårdsnämnden om det var något men det var inte många som gjorde. Känner till en familj som anmälde halva bygden för en massa struntsaker men det hände inget.
Vi åkte bil utan bälte, moppe utan hjälm och cykelhjälmen var nog inte uppfunnen.
Vi hade inga mobiler, minicall kom när jag redan flyttat hemifrån. (Om ni vet vad en minicall var...)
För att komma till det där "förr" som skulle varit så mycket bättre får man nog backa tiden mer... tror jag.