• Aniiee

Kan jag få Skuldsanering?

Jag kan inte låta bli att tvivla. För det första så är du ung, bara 25, för det andra så är det en relativt liten skuld, bara två mille. De två ligger dig emot. Om alla 25-åringar med en skuld på 2 mille fick skuldsanering at the drop of a hat så skulle bostadsmarknaden och bankerna totalhaverera på en kvart.

Det som talar FÖR att du skulle få en skuldsanering är att det handlar om en skuld som inte har säkerhet, och förmodligen har högre räntesumma per månad än en normal-lön. 

Det som är svårvägt är brottet. Det kan både ge för och emot att du får skuldsanering. 

Som sagt, jag har lite svårt att se att du skulle få skuldsanering på den i sammanhanget skitsumman, men med tanke på faktorer jag inte har kunskap om så finns det ju en chans ändå.

The truth is, honey, I've enjoyed my life. I've had a hell of a good time
  • Aniiee
    nilzz skrev 2014-10-19 00:53:30 följande:

För det första, skulden är nästan upp till 2 miljoner, och du kallar det för en "struntsumma"? 

Sett folk som skriver att dom har 200.000, 400.000 tillex, och vill ha skuldsanering, det är en strunt-summa, hur får du 2 miljoner till en struntsumma?

Visst har jag gjort fel, men det är en sjukdom, så är det bara, man bör få en andra chans?

Säg att jag hittar ett jobb. Får ut 17.000. Jag får behålla runt 9000 i existensminimum.

Då kan jag betala 8000 till KF. 8000 i 1 år (12mån) = 96.000 kr.

Om jag har en skuld på 2 miljoner, då behöver jag drygt 20 år på mig att betala tillbaka min skuld,. och då det är massa sms-lån osv vet jag inte hur det funkar med räntan som löper på osv.

Får jag skuldsanering, så är jag klar på 5 år, får jag inte, behöver jag runt 20 år på mig. Då är jag redo att ge upp mitt liv istället.

Om du lugnar ner dig och läser det jag skrev igen. Gärna två och tre gånger.
  • Aniiee
    nr48 skrev 2014-10-19 01:17:29 följande:

In i dimman

Du säger med andra ord att personen i fråga ska acceptera en livslång skuld för att undvika Mr Mayhem?
    Eftersom jag inte har en aning om vad du åsyftar så antar jag att du också läser som en kratta.
  • Aniiee
    nilzz skrev 2014-10-19 01:18:05 följande:

Okej, så att jag enbart är 25 år, talar emot mig, fine.

Det verkar som du tror att många i 25års åldern har skulder på runt 2 miljoner?

Och ja, det här med räntorna vettifan hur det går till.

Ja, det är inte så där jätteovanligt, särskilt här, att 25-30-åringar och ännu äldre har 2 miljoner i skulder  och inte får skuldsanering. Skillnaden (som jag skrev redan i mitt första inlägg) är att den skulden brukar ha en säkerhet. Oftast i form av hus eller lägenhet. 

Det är faktiskt din ungdom som ligger dig mest i fatet för att få skuldsanering. Du är UNG och har TID att jobba ihop de där pengarna. Du ska jobba i 40 år, om du har turen och skickligheten att få ett jobb.

Jag säger INTE att du inte ska söka och jag säger INTE att det är omöjligt att du får, jag säger bara att du måste vara helt beredd på att de kan anse att du har tid och möjlighet att betala av skulden på egen hand. Just nu. Man kan söka fler gånger, och även få olika svar.
  • Aniiee
    nr48 skrev 2014-10-19 01:41:25 följande:
    Nog läser jag, inte alltid yttrar mig dock. Det gör mig inte till en kratta fröken.

Jag vet att du tycker om Jorney (ps3), manga, osv... Vem är det som inte läser på är frågan?
    Du, uppenbarligen, eftersom du inte ens kan stava till Journey Solig

Exakt vad i mitt första inlägg var det som var fel?
Svar på tråden Kan jag få Skuldsanering?