• nilzz

Kan jag få Skuldsanering?

Hej

Har haft ett spelberoende i rätt många år nu, är 25 år.

Har ofta haft pengar att spela för men på senare tid har det kört ihop sig, och då har jag fått göra saker som jag ångrar.

Tagit Morsans och Farsans bankdosa, tagit lån, skrivit på papper, har även en skuld till en privatperson.

Jag har blivit polisanmäld för Grovt Bedrägeri och Urkundsförfalskning.

När allt summeras upp kommer jag ha en skuld på runt 1.5 miljon - 1.9 miljoner.

Min advokat kommer yrka på Kontraktsvård (Sitta på ett hem för mitt spelmissbruk). Åklagaren kommer antagligen yrka på fängelse, allt ifrån 6 månader upp till kanske 2 år?

Hur som helst, min advokat tror på skuldsanering.

Då jag har en såpas stor skuld, som säkerligen tar 15-20 år att betala tillbaka, då jag har ett bra jobb (men blev arbetslös för 3 veckor sedan) är chanslös att betala tillbaka inom rimlig tid.

Till min fråga: Kan vem som helst få skuldsanering? Har hört av flera att jag är kvalificerad, även fast det handlar om pengar man spelat bort och blivit skyldig till brott, (en andra chans)....

Skulderna är inte jättegamla, några är ett par år, några är några månader sen, men en ny lag säger att det inte spelar någon roll när skulderna kom till, att det är helheten dom går efter, hur stor skuld, hur den kom upp, hur lång tid det tar å betala tillbaka..

Någon med erfarenhet?

Ha det bra.

• Svar på tråden Kan jag få Skuldsanering?
  • nilzz
    ursula skrev 2014-10-19 00:23:26 följande:

Får du skuldsanering får du leva på existensmininimun i 5 år . inte ett öre till något extra

Det var ju dock inte min fråga. Vet EXAKT hur skuldsanering fungerar, frågan är om jag får det, någon annan kanske har varit i en liknande sits som har skuldsanering?
  • nilzz

För det första, skulden är nästan upp till 2 miljoner, och du kallar det för en "struntsumma"? 

Sett folk som skriver att dom har 200.000, 400.000 tillex, och vill ha skuldsanering, det är en strunt-summa, hur får du 2 miljoner till en struntsumma?

Visst har jag gjort fel, men det är en sjukdom, så är det bara, man bör få en andra chans?

Säg att jag hittar ett jobb. Får ut 17.000. Jag får behålla runt 9000 i existensminimum.

Då kan jag betala 8000 till KF. 8000 i 1 år (12mån) = 96.000 kr.

Om jag har en skuld på 2 miljoner, då behöver jag drygt 20 år på mig att betala tillbaka min skuld,. och då det är massa sms-lån osv vet jag inte hur det funkar med räntan som löper på osv.

Får jag skuldsanering, så är jag klar på 5 år, får jag inte, behöver jag runt 20 år på mig. Då är jag redo att ge upp mitt liv istället.

• nilzz
    nilzz skrev 2014-10-19 00:53:30 följande:

För det första, skulden är nästan upp till 2 miljoner, och du kallar det för en "struntsumma"? 

Sett folk som skriver att dom har 200.000, 400.000 tillex, och vill ha skuldsanering, det är en strunt-summa, hur får du 2 miljoner till en struntsumma?

Visst har jag gjort fel, men det är en sjukdom, så är det bara, man bör få en andra chans?

Säg att jag hittar ett jobb. Får ut 17.000. Jag får behålla runt 9000 i existensminimum.

Då kan jag betala 8000 till KF. 8000 i 1 år (12mån) = 96.000 kr.

Om jag har en skuld på 2 miljoner, då behöver jag drygt 20 år på mig att betala tillbaka min skuld,. och då det är massa sms-lån osv vet jag inte hur det funkar med räntan som löper på osv.

Får jag skuldsanering, så är jag klar på 5 år, får jag inte, behöver jag runt 20 år på mig. Då är jag redo att ge upp mitt liv istället.

Räknar då med räntor och skit som tillkommer, så säg runt 20 år, det kan väl inte vara inom rimlig tid? Frågan är om spelberoende folk som har spelat bort pengarna fått skuldsanering, ingen som vet?
  • nilzz
    Aniiee skrev 2014-10-19 01:14:23 följande:
    Om du lugnar ner dig och läser det jag skrev igen. Gärna två och tre gånger.

Okej, så att jag enbart är 25 år, talar emot mig, fine.

Det verkar som du tror att många i 25års åldern har skulder på runt 2 miljoner?

Och ja, det här med räntorna vettifan hur det går till.

• nilzz
    Anonym (skuldsanering) skrev 2014-10-19 01:18:59 följande:

Jag har pågående skuldsanering på grund av att jag tidigare i livet inte har gjort rät för mig.

Okej, bra för dig!

Har du tagit massa lån och inte kunnat betala tillbaka? Är väl så de flesta råkar ut för?

Skillsmässor, arbetslös, det skiter sig helt enkelt..

• nilzz
    Anonym (skuldsanering) skrev 2014-10-19 01:18:59 följande:

Jag har pågående skuldsanering på grund av att jag tidigare i livet inte har gjort rät för mig.

Okej, bra för dig!

Har du tagit massa lån och inte kunnat betala tillbaka? Är väl så de flesta råkar ut för?

Skillsmässor, arbetslös, det skiter sig helt enkelt..

• nilzz
    Aniiee skrev 2014-10-19 01:44:44 följande:
    Du, uppenbarligen, eftersom du inte ens kan stava till Journey Solig

Exakt vad i mitt första inlägg var det som var fel?

Vi lägger ner å tjafsa nu!

Jag å min advokat ska ha möte på måndag, och på tisdag ska vi in på förhör.

Därefter har vi pratat och vi ska gå till "Skuld och Budget-rådgivning" Något sådant heter det?

Så får vi se vart vi hamnar.

• nilzz
    Anonym (000) skrev 2014-10-19 02:21:10 följande:

Du kommer inte få de om skulderna är nya. Sen måste du bevisa med att du försökt göra något åt de. Har du gjort något för å betala något? Eller struntat totalt i allt å satt på offerkoftan å tror du får hjälp direkt utan å behöva göra något?

Ny lag sen årsskiftet tror jag, skulderna kan vara 10 år gamla, eller 1 månad, nu är det helheten dom går efter, inte hur gamla skulderna är.

Jag har haft 3 Blancolån som jag har betalat på i 2 till 2.5 år. 

Men det är nu på slutet jag fick "damp" och tog några fler blancolån + massvis SMS-lån. Så visst, jag har amorterat på lån och betalat räntan som jag ska.

Har även betalat av "många" Sms-lån, säkert 15-20 st, men nu har jag många fler, och kan inte betala, har inte en krona, arbetslös sen 3 veckor också.

Så visst har jag försökt, men nu har det gått så långt att jag har skulder upp över öronen och inkassokrav och KF hit och dit, så har helt enkelt inte råd.

Svar på tråden Kan jag få Skuldsanering?