• Ess

Hjälp med tänk/gå vidare?

Sätt dig ner och prata allvar med honom. Ta upp ekonomin, att du inte vill betala hans del om det är så att han slösar sina pengar på dottern. Fördela då ekonomin så att han sköter sin bit, och sen så gör han vad han vill med de pengar som är över. Precis som du har rätt till med dina pengar.
    Fortsätter han ändå så köper du helt enkelt inte mat åt honom. Ät lunch på jobbet och köp precis det du räknar gå åt till din frukost och kvälls mål tex havregryn eller likn. Visst kommer det att bli trist, men han kommer att fatta efter ett tag.

Planerar ni att skaffa gemensamma barn?
    Fråga då om han tänkt att ha olika regler för barnen, eller om han även kommer att klema bort heltidsbarnet.
    Så länge han behandlar båda lika så kan du inte säga så mycket om det, då är det som ni har olika syn på uppfostran. Då ligger det på dig att bestämma om du vill ha barn med honom eller inte.

• Ess
    Anonym (Förbannad jävla "styvmorsa") skrev 2014-10-20 16:42:49 följande:

Vi har diskuterat kring uppfostran och har samma värderingar, eller liknande. Jag tror absolut att vi kompletterar varandra. Jag måste försöka ha i åtanke att han nu inte vill göra något fel och därför tänker fem gånger extra innan han säger eller gör något, eftersom situationen med exet är som det är. Tror inte han riktigt han slappna av helt, det är nog det det handlar om.

Ibland blir jag så frustrerad på allt bara...

Det kan ligga mycket i det.
    Min man och exet hade dålig eller usel kommunikation. Han sprang också och passade upp sina nästan vuxna barn så att det gick över till löjligt. Men han var rädd att bli bortvald, att dom inte skulle vilja komma om han inte gjorde det. Hade dom sagt att dom inte ville komma, så hade dom haft sin mammas fulla stöd, och han hade aldrig sett dem igen.

Nu blev det aldrig ett problem för oss eftersom det skiljde så jättemycket i ålder mellan hans och våra gemensamma. Våra var bara små när umgängesavtalet avslutades, och sedan började dom bara komma och hälsa på över dagen. Då blev det inte alls samma som tidigare.
  • Ess
    Brumma skrev 2014-10-23 06:32:54 följande:
    Bra - att prata är viktigt! Och att fortsätta prata - det går upp o ned, speciellt om ni båda är lite hetsiga i humöret, men när man svalnat av är det viktigt att fortsätta dialogen. Och inte ta några beslut när känslorna är för "heta".

Beklagar ditt MA, har själv upplevt sena sådana och vet att det kan vara ett rent helvete att gå igenom. Skönt ni är på banan igen :)
    Önskar er lycka till med både förhållandet, bonusbarn, gemensamma barn och bröllop - o livet i sin helhet såklart ;)
    +1
Svar på tråden Hjälp med tänk/gå vidare?