• blackberry

psykisk ohälsa eller svartsjuka?

Hej,
    Min förhoppning med denna trådstart är att kanske hitta någon som känner ungefär som jag eller i alla fall någon som förstår.

En längre tid, cirka 3-4 år har jag mått dåligt psykiskt minst 4 dagar i veckan. Varenda gång jag mår dåligt kommer jag själv fram till att det enda sättet att må bättre är att ta livet av mig. Jag har däremot aldrig vågat mer än att planera på vilket sätt jag i så fall skulle ta livet av mig på.
    De stunder och dagar jag mår bra är jag otroligt tacksam över att jag aldrig vågat.

På kvällarna när jag ska sova känner jag direkt när jag lägger mig till ro att jag får jättesvårt att andas, svårt att ligga still, salivproduktionen ökar väldigt mycket (sväljer ca 30-40 gånger innan jag faller in i sömn) och olika tankar börjar snurra.
    Oftast är det tankar om att min pojkvän är otrogen, eller att mina kompisar har tröttnat på mig (jag har precis flyttat ca 30 mil från min hemstad, och mina vänner har iprincip slutat helt att höra av sig), eller att alla i min omgivning tycker att jag är ful och värdelös.

Jag vet också att jag är har lätt för att få mig en släng av svartsjuka som oftast dyker upp av att jag går runt och maler egna påhittade tankar. Vänder och vrider på dem tills jag knappt själv vet vad jag tänker på.
    Detta leder ju såklart till att jag är väldigt lättirriterad också.

Vad ska jag göra för att må bättre och slippa gå runt och skapa mina egna bissarra tankar om att alla vill mig illa?
    Jag vill verkligen kunna leva ett normalt liv med min pojkvän!

• Svar på tråden psykisk ohälsa eller svartsjuka?
  • Madame M

Låter som panikångest/depression.

Kan du inte börja med att ringa vårdcentralen och be om att få komma till kuratorn där? Kan vara ett första steg att bara få prata med någon om detta.

Svar på tråden psykisk ohälsa eller svartsjuka?