• Anonym (tess)

hälsosam dryck till frukost?

Har en dotter som behöver gå ner i vikt och jag kommer inte på vad jag kan ge henne för dryck till frukost.

Någon som har tips på drycker som är bra och goda?

• Svar på tråden hälsosam dryck till frukost?
  • Anonym (dfghjöä)

Smoothies. Barn ska inte bantas, de ska hållas på samma vikt trots att de växer på längden.

En god grön smoothie är om man tar päron (helst ekologiska) och persilja.
    Mixa päronen med lite vatten och sen lite persilja, det behövs inte så mycket.

Eller mixa naturell kvarg (0,02% fett) med lite vatten och färsk frukt.

Köp smaksatt kvarg och ät som yoghurt.

Lär henne att äta ofta men lite. Frukost, fukt eller grönsak med till skolan att äta på första rasten. Halva tallriken grönsaker till lunchen och så frukt eller grönsak till mellanmål och så middag hemma med mycket grönsaker.

Kanske ett kvällsmål också med grönsak eller frukt, alt smörgås med grönsaker och te. Smaksatt te behöver man sällan socker i.

• Anonym (tess)

Smoothie var jättebra tips!

Vatten och mjölk fungerar tyvärr inte till frukost då vi måste blanda medicin i något och hon vägrar dricka den i de två.

Min plan var inte att banta henne utan att få hela familjen till bättre matvanor och då hoppas jag att hon ska minska lite av sig själv.

Det är just frukosten som är svår pga medicin. Nu får hon juice och det är ju verkligen inte bra.

• Anonym (dfghjöä)
    Anonym (tess) skrev 2014-10-20 20:35:23 följande:

Smoothie var jättebra tips!

Vatten och mjölk fungerar tyvärr inte till frukost då vi måste blanda medicin i något och hon vägrar dricka den i de två.

Min plan var inte att banta henne utan att få hela familjen till bättre matvanor och då hoppas jag att hon ska minska lite av sig själv.

Det är just frukosten som är svår pga medicin. Nu får hon juice och det är ju verkligen inte bra.

Ah vad bra! Googla på smoothies, det finns massor av bra recept. Kvarg och frukt blir tjockt men med lite vatten i så går det bra. Kan vara lite kul också om man får göra sin egen
Svar på tråden hälsosam dryck till frukost?