• Anonym (Rätt skall vara rätt)

Tillåta era döttrar att ha muslimska pojkvänner?

Då muslimer i princip inte tillåter sina döttrar att ha svenska eller andra icke muslimska pojkvänner medans det är fritt fram för deras söner att rumla runt med svenska och andra icke muslimska tjejer och ha dem som flickvänner undrar jag nu om ni skulle vilja/tillåta att era döttrar skulle ha muslimska pojkvänner? varför och varför inte? 

• Svar på tråden Tillåta era döttrar att ha muslimska pojkvänner?
  • forfucksake

Det handlar inte om muslim eller inte, utan snarare om hur sekulariserad familjen är. Det är inte helt ovanligt att sekulariserade muslimska kvinnor väljer icke-muslimska män. Inte jättevanligt, men förmodligen vanligare än vad du tror TS.

Däremot är det inte tillåtet för praktiserande muslimska kvinnor, det stämmer. Medan det är tillåtet för männen. Men i sådana fall ska man nog vara försiktig även med männen. Givetvis inte förbjuda sina döttrar (eller söner) att involvera sig i en sådan familj, men råda dem att vara vaksamma.

Uppfostrar man sina barn till sunda, självständiga individer, borde det inte vara något problem. Min erfarenhet är inte att horder av sekulariserade svenska kvinnor blir tillsammans med muslimska män och råkar illa ut, som ibland påstås, utan att det handlar om enstaka fall.

• Stårschan

Tillåta och tillåta. Jag ska ärligen säga att jag inte skulle tycka om det, men det är inte min sak att bestämma vem min dotter väljer att inleda ett förhållande med. Det enda jag kan göra är att hjälpa henne att bli stark i sig själv så att hon törs välja någon hon kommer att bli lycklig med på jämställda villkor.

• Anonym (Pappa K)

Jag kan inte förbjuda det men skulle aldrig tycka om det. Tack och lov känns det lång bort om vi utgår från hur det ser ut nu.

• Anonym (Mumin)

Jag tror inte på att förbjuda, men jag hade varit väldigt vaksam.

Bor i ett område med flera muslimska familjer. Våra närmaste grannar är muslimer, men det är inget man tänker på. Inga slöjor eller andra synliga tecken. När vi umgås märker man ingen direkt skillnad jämfört med andra familjer förutom att de inte äter samma saker som vi. De är jättetrevliga och jag hade tyckt det var enbart trevligt om min dotter träffade deras son. Han verkar trevlig och omtänksam.

Sen har vi en annan muslimsk familj några hus bort. Där bär alla kvinnliga familjemedlemmar heltäckande klädsel och slöja inkl. deras döttrar 10 år och 15 år. Sönerna får bete sig hur som helst (bl.a. köra bil utan körkort 16 år gammal och vara ute sena kvällar). Flickorna ser man knappt utanför huset och gör man det är det tillsammans med någon äldre familjemedlem och de är väldigt tysta och stillsamma. Jag hade blivit livrädd om min dotter träffade någon av deras söner.

• Anonym (beror på)

Det beror ju på. En av mina kompisar är gift med en iransk man (delvis uppvuxen i Sverige) men han är inte praktiserande muslim och en av de trevligaste män jag känner. De lever i stort sett som vilka svenssons som helst. En sådan man skulle jag inte ha något emot att min dotter träffade. Men en praktiserande muslim, eller någon med helt andra värderingar osv - det skulle inte kännas helt hälsosamt.

Dock är risken minimal att det skulle hända, då min dotter alltid har föredragit västerländska män. Tidigare hade hon en svensk pojkvän, nu är hon tillsammans med en skotte.

• Anonym (LOL)
    forfucksake skrev 2014-10-23 16:13:13 följande:

Det handlar inte om muslim eller inte, utan snarare om hur sekulariserad familjen är. Det är inte helt ovanligt att sekulariserade muslimska kvinnor väljer icke-muslimska män. Inte jättevanligt, men förmodligen vanligare än vad du tror TS.

Däremot är det inte tillåtet för praktiserande muslimska kvinnor, det stämmer. Medan det är tillåtet för männen. Men i sådana fall ska man nog vara försiktig även med männen. Givetvis inte förbjuda sina döttrar (eller söner) att involvera sig i en sådan familj, men råda dem att vara vaksamma.

Uppfostrar man sina barn till sunda, självständiga individer, borde det inte vara något problem. Min erfarenhet är inte att horder av sekulariserade svenska kvinnor blir tillsammans med muslimska män och råkar illa ut, som ibland påstås, utan att det handlar om enstaka fall.

Just det, for fuck sake, är du läskunnig?
    Det är inte tillåtet med utomäktenskapliga förbindelser VARE SIG för tjejer som för killar som är PRAKTISERANDE.

Det handlar om enstaka fall precis som vanliga svenska killar kan vara misshandlare och förnedra sin tjej/sambo/fru.
    Bara för att han är muslim gör honom inte till en sämre kille/sambo/man.
  • Anonym (Rätt skall vara rätt)
    Anonym (LOL) skrev 2014-10-23 22:14:30 följande:
    Just det, for fuck sake, är du läskunnig?
    Det är inte tillåtet med utomäktenskapliga förbindelser VARE SIG för tjejer som för killar som är PRAKTISERANDE.

Det handlar om enstaka fall precis som vanliga svenska killar kan vara misshandlare och förnedra sin tjej/sambo/fru.
    Bara för att han är muslim gör honom inte till en sämre kille/sambo/man.
    Jo, rent statistiskt är en muslimsk pojkvän en större risk än en svensk pojkvän.
  • Anonym (H)
    Anonym (Rätt skall vara rätt) skrev 2014-10-24 00:24:56 följande:
    Jo, rent statistiskt är en muslimsk pojkvän en större risk än en svensk pojkvän.
    Egentligen borde kvinnor inte träffa män alls eftersom det främst är män som är våldsamma.
    94% av alla våldsbrott begås av en man och kvinnomisshandel är extremt utbrett så det bästa är nog att hålla sig borta ifrån killar.
  • Anonym (H)
    Egentligen borde kvinnor inte träffa män alls eftersom det främst är män som är våldsamma.
    94% av alla våldsbrott begås av en man och kvinnomisshandel är extremt utbrett så det bästa är nog att hålla sig borta ifrån killar.
  • Anonym (m)

Svar på tråden Tillåta era döttrar att ha muslimska pojkvänner?